In tara sunt mii de oameni care au nevoie de ajutor. Numai sa mergi cu metroul de la Romana la Unirea, adica doua statii si vezi cel putin zece batrani care cersesc. Nu cred ca stau acolo de placere, asa cum fac tinerii care cersesc pe strazi si sustin sus si tare ca stau pe strada pentru ca acolo este libertatea lor. Eu una trec zilnic pe langa astfel de oameni, dar recunosc ca nu m-am gandit niciodata sa organizez o campanie de strageri de fonduri pentru ei. Cred ca deocamdata sunt prea mica pentru asa ceva.
M-am interesat totusi cum ar trebui sa procedezi pentru o astfel de actiune. In tara sunt multe organizatii care te pot ajuta in acest sens. Am discutat cu Madalina Ionescu, responsabil cu comunicare la Asociatia pentru Relatii Comunitare. Asociatia de care iti vorbesc "contribuie la mobilizarea resurselor financiare locale in beneficiul comunitatii. In acest sens, ARC construieste relatii mai bune intre organizatii nonprofit, companii si cetateni, astfel incat sa se sprijine reciproc si sa lucreze impreuna". Asa ca daca o iei de la zero cu campania ta, poti apela la ei pentru mai multe sfaturi. Madalina Ionescu ne-a dat mai multe detalii despre ce trebuie sa faci mai exact pentru a avea o campanie de "fundraising" reusita: "Asociatia pentru Relatii Comunitare (ARC) lucreaza din 2003 pentru a sustine mobilizarea de resurse la nivelul comunitatii, fie ca lucram impreuna cu organizatii nonprofit pentru ca acestea sa-si dezvolte capacitatea de atragere de fonduri sau cu companii interesate sa se implice social.
Campaniile de atragere de fonduri sunt desfasurate cu un scop foarte clar definit, care este comunicat celor de la care sunt cerute fondurile si pe baza caruia se raporteaza la sfarsitul campaniei. Metodele folosite intr-o campanie sunt foarte diverse. Poate fi o campanie de scrisori, campanie media, organizarea unui eveniment, campanie stradala sau de intalniri fata in fata.
Dupa ce s-a stabilit scopul campaniei (suma ce trebuie stransa) si perioada in care se va desfasura, se decide care este grupul de oameni cel mai probabil sa raspunda cererii si care este mesajul ce le va fi transmis. Persoanele care doresc sa se implice prin donatii sau companiile care doresc sa raspunda prin sponsorizari cererii campaniei trebuie sa aiba date de contact ale organizatorilor si posibilitatea de a afla detalii despre mersul campaniei in orice moment (cati bani au fost stransi, cine a mai donat, ce se va intampla cu banii).
Evaluarea si raportarea sunt ultimii pasi ai campaniei care asigura succesul acesteia. Evaluarea se refera la confruntarea costurilor financiare, de timp si implicare a oamenilor versus resurselor mobilizate. Prin raportarea sumelor stranse, ideal prin aceleasi canale pe care le-ati folosit pentru a cere ajutorul (scrisori, pagina web, telefon, media sau intalniri) se construieste increderea cu donatorii si cresc sansele ca la a doua solicitare sumele sa fie mai mari". Nu este greu sa pui la cale un plan de bataie pentru campania ta, iar motivatia o gasesti, asa cum am zis si mai sus, numai daca faci o calatorie scurta cu metroul, si sunt sigura ca nici in tara situatia nu este diferita.
Romanii si spiritul filantropic
Mai stii filmul lui Nae Caranfil, Filantropica? Realitatea de acolo nu este departe de ce se intampla pe strazile din Bucuresti. Tot Madalina Ionescu mi-a spus ca spiritul filantropic al romanilor s-a mai schimbat in comparatie cu anii trecuti. S-a mai schimbat in bine. Sunt mult mai multi cei care doneaza si cei care „folosesc prevederea 2% - o modalitate simpla de a sustine o cauza fara a cheltui nimic din resursele personale, au fost facut donatii de 38.000.000 EUR anul trecut. Romanii dau si este interesant de vazut ca a crescut numarul celor care dau catre organizatii, fata de anii trecuti cand majoritatea donatiilor mergeau catre biserici sau cersetori". In perioada 10-11 aprilie, la Cluj va avea loc o conferinta dedicata chiar celor care vor sa stranga fonduri, asa ca daca esti prin zona da o raita pe acolo sa ii vezi la fata locului pe oamenii care se ocupa de strangeri de fonduri.
Nu vreau sa strang fonduri, dar...
Daca partea cu stransul de fonduri nu te caracterizeaza si simti ca nu este pentru tine, poti sa participi la campanii de voluntariat. „De multe ori companiile pun la dispozitia angajatilor una sau doua zile in care oricine poate merge sa faca voluntariat pentru o organizatie sau o cauza, fiind platit ca pentru o zi de munca. Prin campanii pot fi mobilizate si alte resurse in afara de bani; acestea pot fi organizate doar pentru a constientiza publicul despre diverse probleme – lipsa apei in unele zone, teme ecologice sau medicale", spune Madalina Ionescu.
Iata un exemplu concret al cuiva care a reusit intr-o astfel de initiativa: „anul trecut, la Gala Oameni pentru Oameni, eveniment care recunoaste implicarea in comunitate a companiilor, indivizilor si organizatiilor din Romania, castigatorul la sectiunea de Campanii de atragere de fonduri a fost Mario Demezzo, cel care a coordonat Campania pentru Habitat pentru Umanitate. El a reusit sa stranga 600.000 dolari pentru a construi 27 case pentru familii in nevoie. Si sunt multe alte exemple de acest gen, fie ca vorbim despre voluntari sau pofesionisti care atrag fonduri zi de zi".
Sigur ca nu o sa-ti sugerez sa strangi 600.000 de dolari si nici sa construiesti 27 de case. Oricine insa poate organiza un eveniment caritabil, chiar si la dimensiuni mai mici. Ce parere ai? Ai incerca asa ceva?