Exista si unele riscuri: daca tu nu ai inteles exact ce ti s-a cerut, nici rezultatul muncii tale nu va fi cel sperat. Specialistul in Resurse Umane ne confirma:
"In acest sens, stimate domnisoare, imi permit sa va fac o sugestie - ascultati cu mare atentie cand vi se solicita ceva, nu incercati sa intuiti ceea ce vi se solicita. Nu-i asa ca vi s-a intamplat si voua sa vi se ceara ceva si, de fapt, voi sa auziti cu totul altceva? Iar atunci cand ati prezentat rezultatul, sa vi se comunice, cu o usoara iritare in glas "dar eu nu asta ti-am cerut!" Ei, suna cunoscut? E foarte real. Si este rezultatul mintii noastre, care blocheaza accesul informatiilor din afara si ne directioneaza catre ideile pe care noi le avem deja. Daca aceste informatii care nu mai au acces in mintea noastra sunt chiar cele transmise de sef ... avem o problema. Asa ca, dragele mele, ascultati cu mare atentie ceea ce vi se comunica si, in felul acesta, va faceti voua insiva o favoare ... chiar mai multe, daca stau sa ma gandesc - veti duce la indeplinire in mod corect activitatea solicitata, in cel mai bun caz, veti fi apreciate de superiorul direct, veti ocoli observatiile pe care le-ati fi primit daca nu ati fi ascultat cu atentie ceea ce vi s-a solicitat si nu veti lucra acelasi lucru decat o data. Ei, nu-i asa ca merita sa ascultam cu atentie ceea ce ni se cere sa indeplinim?"
Nu vreau sa credeti ca incercam sa va transformam in niste angajate-model, care in fata sefului se arata profesioniste si incearca sa para stapane pe domeniul in care muncesc, dar care in realitate sunt nesigure. Nu e genul de articol care sa te invete "cum sa o iei pe scurtatura" ci, mai degraba, care sa iti arate cum sa ajungi in vizorul sefului tau, numai pentru lucruri pozitive. Daca vrei sa faci o comparatie, aceste sfaturi sunt asemanatoare unui produs cosmetic care vindeca, nu care cosmetizeaza doar.
De aceea, e bine sa te concentrezi asupra calitatilor tale reale. Iata ce spune Mihaela Costea despre acest lucru: "...Asa ca, stimate domnisoare, e foarte bine sa facem o impresie buna, sigur, doar de impresia pe care o lasam, nu numai la interviu, ci si de-a lungul timpului, tin si stima de sine, si stima colegilor, si a superiorului. Dar este la fel de important sa facem o impresie reala, cu bune si mai putin bune. Fac parte din noi, iar persoanele care interactioneaza cu noi trebuie sa stie care ne sunt atat punctele forte, cat si cele slabe."
Managerul de Resurse Umane al Companiei Gemisa ne explica ce anume in comportamentul nostru poate deranja. Vi s-a intamplat vreodata, la magazin fiind, sa probati o pereche de pantofi, sa doriti un alt numar si sa nu aveti cui comunica, pentru ca domnisoara care va serveste e prea absorbita intr-o discutie telefonica personala si mai e si iritata ca o deranjati? Ma indoiesc sa mi se fi intamplat doar mie. Ei, in acelasi fel sunt privite si discutiile personale la birou, si ferestrele de messenger deschise in timpul orelor de program, iar daca din aceste ferestre se mai revarsa si inimioare roz deja catalogarea e gata. Nu spune nimeni ca trebuie sa munciti de cand intrati pe usa biroului, pana iesiti seara. Doar nu suntem roboti, avem nevoie de pauze in care ochii, creierul, muschii sa se relaxeze. Chiar e foarte indicat sa va luati pauza de pranz si sa iesiti afara sa va relaxati, mai ales ca acum e o adevarata placere sa mergeti intr-o scurta plimbare. A se retine - scurta, ne avertizeaza specialistul. Dar de aici pana la a sta ore intregi pe mess sau la telefon cu prietenele e cale foarte lunga, iar calea aceasta cu siguranta nu duce catre afirmare, ci catre usa de la iesire.
Mihaela Costea: "Asa ca, stimate domnisoare, buna crestere, distinctia, conduita ireprosabila si profesionalismul cu siguranta va vor ajuta sa va afirmati. Si sa nu uitam de atitudinea pozitiva si optimista. Buna crestere? Distinctie? Profesionalism? Cum sunt, oare, percepute aceste atribute ale angajatului de catre superiorul direct?
Sa le luam pe rand - buna crestere - cu siguranta ne referim la cei sapte ani de acasa. Distinctie - cat e de distinsa o domnisoara care vine cu o fustita realizata din cateva snurulete care cu greu ii acopera strictul necesar, nici gand sa ajunga spre genunchi? Cam tinde catre distinctie 0. Sunteti tinere si frumoase si mandre de felul cum aratati? Este foarte bine. Frumusetea se observa si daca purtati o fusta mai lunga. Frumusetea trebuie sugerata, nu etalata ostentativ. Ciorapii cu banda adeziva va fac sa va simtiti sexy? Perfect adevarat, dar doar prietenul vostru trebuie sa stie ce model are banda, nu intreg biroul."
Acest intreg complex - prezenta, atitudine profesionala si pro-activa, activitate profesionala impecabila - sunt ingredientele ce ne vor ajuta sa ne impresionam superiorul si, cu siguranta, ne vor ajuta sa evoluam profesional.
Profesionist la birou, moderat acasa
Am intrebat-o pe Mihaela ce schimbari ar trebui sa facem in viata de zi cu zi pentru a da un mai bun randament la munca si pentru a-l impresiona pe sef ? Poate fi facuta o astfel de analogie, intre munca si timpul liber?
Specialistul spune: "Haideti sa le luam pe rand. Ce putem face pentru a da un mai bun randament la munca? In primul rand ar trebui sa avem o viata ordonata. E primavara si soare si s-au deschis terasele, fiecare deschidere cu petrecerea de rigoare? Joia e deja notata cu rosu in calendar de acum pana la vara cu petreceri saptamanale? Foarte promitator, daca lucrezi in media, sau radio." (n.r. nu toti cei care lucreaza in media!)
Dar ce ne facem daca pozitia pe care o ocupam in organigrama nu contine in fisa postului participare saptamanala la petrecerile de joi? Deja vinerea trezitul de dimineata e tot mai dificil, pana cand nu mai auzim ceasul sunand, ora 9:00 de incepere a activitatii e de mult uitata, sarcinile se aduna, iar creierul parca ne devine dusman - "ce vrea sa spuna seful prin fraza aceasta? Am citit-o de trei ori si nu reusesc sa leg cuvintele intre ele!!!" In felul acesta nu vom ajunge niciodata la etapa impresionarii sefului. De fapt vom ajunge, dar nu la genul de impresionare pe care ne-o dorim.
Managerul de Resurse Umane de la Gemisa precizeaza: "Poate pentru unele dintre noi, din fericire pentru ele, nici nu vorbim de schimbare, poate ele chiar asa procedeaza - viata ordonata, structurata. Dar ceea ce trebuie sa avem in vedere sunt urmatoarele aspecte, care, cu siguranta ne vor ajuta sa ne impresionam seful: o viata ordonata se va regasi si la birou, in activitatile cotidiene; punctualitate - daca stim ca trebuie sa predam un raport la o anumita ora, aceea sa fie lege pentru noi; organizare si planificare - sunt destul de rare situatiile cand ni se solicita situatii si rapoarte in ultimul moment.
Exista un fel in care sa te poti face remarcat fara a dovedi ca nu ai coloana vertebrala, ca te-ai supune oricaror umilinte si ca nu ai obosi niciodata sa iti lingusesti seful. Mihaela Costea ne explica:
"Da, cu siguranta poti face acest lucru. Prin munca, daruire, atitudine pro-activa, initiativa. E adevarat, inca mai exista si sefi care agreeaza linguseala si atitudinea de genul "Sefu', o sa aveti o scama pe rever", dar mai devreme sau mai tarziu, adevaratul nivel profesional va trebui sa fie prezentat. Sa ne imaginam o situatie: esti o persoana desteapta, cu initiativa, cu prezenta de spirit, dar e mult mai placut sa stai pe mess cu prietenii si intre timp sa-l lingusesti pe sef, pentru ca ai vazut ca merge, iar sarcinile urgente nu mai sunt chiar atat de urgente, in schimb maririle de salariu vin cu regularitatea unui ceas elvetian. In sinea ta recunosti ca te incanta situatia, desi stii foarte bine ca ai putea sa faci pentru cariera mult mai mult decat atat. Asa ca te complaci in aceasta situatie. Numai ca orice inceput are un sfarsit, iar superiorul direct decide sa intrerupa colaborarea cu actuala companie, iar, in locul acestuia, vine o persoana al carei moto este "profesionalism!" si care, pe deasupra, mai face si analiza activitatii pe ultimele sase luni a intregii echipe aflate in subordine. Iar tu stii foarte bine ca nu prea te-ai intrecut cu munca ... ba chiar deloc ...
Hai sa analizam: in primul rand, fiind desteapta si cu initiativa, oare ar fi existat posibilitatea sa fii luata in calcul pentru promovare de catre directorul companiei? Iata o intrebare care te-ar putea framanta mult timp si la care, din pacate, nu prea ai cum sa afli raspunsul real. In al doilea rand toate companiile au nevoie de oameni destepti si cu initiativa, dar absolut nicio companie nu are nevoie de oameni care nu muncesc. Mai ales in aceasta perioada de criza. Asa ca ar putea exista riscul sa trebuiasca sa iti reactualizezi CV-ul. Iar tu nici nu voiai sa pleci, si ai fi putut sa-ti indeplinesti si sarcinile in jumatate din timpul de munca. Stii ca situatia poate fi salvata, doar, dupa cum am mai subliniat, esti desteapta, dar e nevoie de multa munca, mult mai multa decat daca ai fi muncit constant de-a lungul intregii tale activitati profesionale.
Asa ca, stimate domnisoare, conchide specialistul, exista si lingusire in mediul profesional, dar la o intrecere de rezistenta, cu siguranta profesionalismul invinge.
Fa-te observat!
Exista un mare "pericol" care ii pandeste pe cei care s-au decis sa ii dea "pe spate" pe sefii lor: posibilitatea ca aceia sa nu ii observe. Mie imi pare cea mai ironica situatie cu putina: un om care e disperat sa ii fie observata activitatea -in sens pozitiv- si un alt om care se preface -sau e sincer- ca nu observa eforturile celuilalt.
Mihaela a hotarat intai sa ne "taie" putin aripile, pentru ca abia mai apoi sa ne invete cum ne putem "face" vazuti:
In primul rand, spune ea, nu trebuie sa avem asteptari prea mari in ceea ce priveste laudele superiorilor. Intr-adevar, feed-back-ul este foarte util, ne ajuta sa ne imbunatatim activitatea. Am observat, insa, in special la mediul de lucru in care angajatii sunt tineri, dorinta de a fi laudati destul de des. Dragele mele, trebuie sa ne fie clar tuturor, seful nu lauda. Ati vazut filmul "Diavolul se imbraca de la Prada"? Merita sa-l vedeti macar pentru hainele si incaltarile exceptional de frumoase etalate in acesta. Dar despre alta secventa doream sa va vorbesc. La un moment dat personajul interpretat de Anne Hathaway este foarte suparata ca a fost apostrofata de sefa ei. Se plange colegului. Credeti ca a primit si celalalt umar pe care sa planga in continuare? Evident ca nu! Nu primim laude pentru simplul fapt ca ne facem treaba. Pentru asta primim salariul. Deci, dragele mele, nu va asteptati sa fiti laudate dupa fiecare activitate desfasurata bine. Sefii sunt inca foarte zgarciti cu laudele. Nu si cu observatiile, dar cu laudele da. Asa ca, per a contrario, bucurati-va ca nu primiti observatii, inseamna ca v-ati facut treaba cu spirit de raspundere, iar rezultatul este cel asteptat. E adevarat ca vorba din batrani ne invata ca laudele se fac in public, iar observatiile in particular. Inca nu cunosc multi aceasta zicala. Tineti-o minte si aplicati-o voi, cand veti deveni sefe. Este foarte utila.
Tips: Revenind, insa, la intrebarea noastra - cum ne-am putea asigura ca munca ne este observata si tinuta minte? O intrebare-bumerang, prin care noi sa punctam un anumit aspect al proiectului dezvoltat, sau initierea discutiei despre cum am putea imbunatati anumite laturi ale unui raport, proiect, sau ce dorim sa desfasuram. Dorinta fatisa de a ne dezvolta profesional, prezentata superiorului, cu siguranta ne va ajuta pe termen lung si ii va imprima in minte superiorului activitatea noastra. Odata initiata aceasta colaborare, trebuie sa ne asiguram ca si aplicam ceea ce invatam de la superior, nu cerem sfaturi doar ca sa ne bagam in seama si sa ii mai si pierdem vremea superiorului.
Exista limita?
Mihaela Costea spune: "Profesionalismul nu are limite. In schimb linguseala si alte trasaturi negative de caracter ar trebui sa aiba limite foarte stranse, in primul rand pentru stima fata de noi insine. Asa ca, stimate domnisoare, din punct de vedere profesional nu pregetati nici un efort, o faceti in primul rand pentru voi, abia pe urma pentru cei din jur. Cat despre restul, lasati-le in urma voastra. Cu siguranta nu veti impresiona pe nimeni in sens pozitiv, din contra, in timp tot voi veti fi cele care veti avea de suferit de pe urma unor trasaturi negative de caracter."
Un profesionist, sau un om care tinde spre profesionism nu ar trebui sa aiba limite. Sunt cateva feluri in care ne putem da sefii pe spate. Niciuna din acestea nu e calea cea mai usoara.