1. Angajatul sfatuitor
Ganditorul practic reactioneaza in forma la problemele celor din jur si le rezolva. Incepe intotdeauna cu intrebarea " Ce e de facut?", desi nu vrea neaparat sa fie persoana care pune lucrurile in miscare. Este permanent in cautare de informatii, acorda atentie deosebita micilor detalii, pentru ca acestea il ajuta sa dea cele mai bune sfaturi. Uneori este exigent, tine la parerile sale si are standarde foarte inalte. Oamenii vin la el sa ii ceara sfaturi tocmai pentru ca este foarte increzator in intuitia sa. Este dependent de relatia interumana si ii place sa dea mereu sfaturi. Nu se lasa tulburat de situatiile dificile si intoarce provocarile primite pe toate partile. Obisnuieste sa puna foarte multe intrebari si este intrigat de problemele si vietile celor din jur. Analizeaza cu atentie lucrurile asemanatoare si alege de cele mai multe ori cea mai buna varianta. Se consulta cu alti experti si le respecta parerile. Nu il ingrijoreaza viitorul intrucat este intr-o continua cautare de solutii. Nu se simte niciodata incurcat, are intotdeauna idei si cauta solutii. Merge mereu la tinta si nu isi prezinta doar ideile ci le ofera celorlalti drept solutii. Exista situatii cand se neglijeaza in favoarea apropiatilor.
Sfatuitorul poate fi un manager de succes. Pentru a nu da gres, fiind considerat un expert, trebuie sa respecte cativa pasi. Trebuie sa ii determine pe ceilalti sa aiba incredere in recomandarile sale. Daca nu este incurajat trebuie sa se incurajeze singur. Trebuie sa fie ferm pentru a tine lucrurile in miscare, sa se asigure mereu ca merge in directia care trebuie si sa nu fie intotdeauna atent doar la progres. Pragmatismul si fermitatea fac lucrurile sa avanseze. Este important sa tina cont si de sansa celorlalti de a-si valorifica propria creativitate. O solutie buna este sa devina expert in produsele si serviciile concurentilor, sa isi ajute potentialii clienti si sa inteleaga diferentele esentiale dintre oferta lui si a celorlalti. Daca se pregateste mereu pentru confruntari si are cate o abordare pentru fiecare confruntare, poate reusi sa fie cel mai convingator. Limitarea optiunilor celor din jur ar putea fi un avantaj, iar cu cat sunt lucrurile mai simplificate, cu atat cei din jurul lui nu ii vor face reprosuri.
2. Angajatul liant
Vede totul in jurul sau ca pe o retea de relatii si asociaza foarte des oamenii in cadrul retelei sale. Incepe intotdeauna cu intrbarea " Pe cine mai pot asocia?", iar la el niciodata unu plus unu nu face doi, ci mai mult. Este o persoana foarte curioasa, pune intotdeauna intrebari prin care incearca sa creeze retele unice si deosebite intre cei din jurul sau. Formeaza cat mai des grupuri si i se pare grozav sa poata asocia o persoana cu alta persoana. Construieste relatii si i se pare o provocare sa alature lucruri pentru a crea ceva maret. Cand incepe ceva sa scartaie, aduce oameni noi in echipa si ii ajuta sa evolueze. Examineaza oameni, fapte, tehnologii si produse iar apoi le combina intre ele. Cei din sfera lui sunt atrasi de el pentru ca vad un sprijin in el, un invingator, convingator.
Pentru a nu da gres, fiind fascinat de calitatile si punctele forte ale oamenilor, acesta trebuie sa faca tot posibilul sa nu strice relatiile sale cu cei din jur. Cu cat reuseste sa colectioneze informatii despre oamenii din jur, cu atat va fi mai pregatit in momentele dificile. O optiune ajutatoare este sa isi puna mereu la cale noi proiecte si planuri. Daca reuseste sa isi elibereze instinctele naturale, va reusi sa se indrepte spre noii colegi si sa se asocieze cu ei, sa isi elaboreze propriul raport preliminar despre noua sa reteta, sa gaseasca o oportunitate de a surprinde un coleg in legatura cu utilitatile retelei create de el, sa isi incordeze " muschii gandirii posibilitatilor" si sa orienteze ideile de tipul " ce ar fi daca" spre solutionarea problemelor existente. Nu in ultimul rand sa isi actualizeze intotdeauna platformele retelelor sale de socializare cu un continut proaspat si bogat.
3. Angajatul creator
Incepe intotdeauna prin a se intreba " Ce inteleg?". Este deschis la sentimentele si perspectivele altora, dar punctul sau de pornire este propria intelegere a lucrurilor. Este o persoana profunda, care are mereu nevoie de timp de gandire. Este o persoana creativa, care asteapta nerabdatoare sa aiba timp numai pentru sine. Fiind o persoana creativa, ii place sa scrie, sa picteze, sa cante si sa finalizeze proiecte sau sa faca prezentari. Cauta mereu un sens al vietii si croieste in jurul sau pentru succes.
Pentru a avea succes la locul de munca, trebuie sa invete sa aiba rabdare si sa se disciplineze pentru a descoperi noi modele. Pentru a fi cu adevarat invingator, trebuie sa isi foloseasca intelegerea modelelor pentru a le prezenta colegilor metode noi de munca. Ceea ce este important la intelegere este ca poate fi transferata de la o situatie la alta. Este responsabilitatea sa sa inteleaga care este materia prima, sa stie daca in conditiile "ceva"-ului ales de el, este un Creator iubitor de noutate sau unul iubitor de profunzime. Intotdeauna trebuie sa realizeze ceva si sa isi cunoasca publicul si echipa.
4. Angajatul compensator
Pleaca mereu de la a se intreba " Ce este de facut?" si este receptiv la modul cum lucrurile din lume sunt interdependente. Considera promisiunile pe care le face alora drept fire care il leaga si ii permite sa ia parte la succesul celorlalti. Este o persoana echilibrata, lumea sa este una morala, dar isi pierde echilibrul atunci cand oamenii nu spun adevarul. Este o persoana hotarata, previzibila si consecventa. Oamenii merg la el cand isi doresc claritate si opinii.
Pentru a avea succes la locul de munca trebuie sa isi finalizeze proiectele pentru ca e cea mai sigura cale de a le oferi celor din jur certitudine pentru ceea ce face. Trebuie sa isi afirme dragostea pentru ordine si disciplina, sa isi afirme de asemenea valorile si sa spuna clar atunci cand considera ca are de-a face cu un comportament inadecvat, ineficient sau chiar imoral. O alta metoda este sa isi ajute colegii sa gaseasca cea mai buna solutie pentru indeplinirea sarcinilor complexe. Nu in ultimul rand, acesta trebuie sa isi defineasca clar domeniul de responsabilitate.
5. Angajatul influentator
Porneste de la a se intreba " Cum te-as face sa reactionezi?" si priveste in toate situatiile rezultatele. Se axeaza pe actiune cam intoate situatiile. In general este nerabdator, in special cand stie ca trebuie sa ia o decizie. Interactioneaza direct cu persoanele care il simt convingator, este manat de sentimentul progresului si simte mereu oportunitatea. Asculta atent, dar cu motiv, intrucat pentru el ascultarea este un precursor al actiunii. Oamenii simt dorinta sa de a avansa si inteleg faptul ca are o agenda.
Pentru a avea succes la locul de munca trebuie neaparat sa invete sa isi ceara scuze, sa devina competent in limbajul de date, iar instinctul sau de convingere sa fie concentrat asupra decidentului. De asemenea, trebuie sa isi indrepte din nou atentia spre premiul mai mare al deciziei, actiunii, evolutiei si, in cele din urma, impactului. O alta varianta ar fi sa organizeze competitii interne amicale, dar semnificative pentru a-i determina pe ceilalti sa dea totul.
6. Angajatul pionier
" Ce noutati avem?", de la aceasta intrebare isi croieste drumul la munca. Este prin natura sa un explorator, entuziasmat de lucruri pe care nu le-a mai vazut, de oameni pe care nu i-a mai intalnit. Este o persoana ingenioasa si umple un gol prin apetitul sau pentru necunoscut. Vede lumea ca pe un loc prietenos in care se pot intampla lucruri bune. Este foarte inclinat spre actiune, nu neglijeaza necesitatea de a invata si ii plac inceputurile. Pentru el, noutatea inseamna distractie.
Pentru a avea succes la locul de munca trebuie sa fie atent la unele lucruri. Spre exemplu, trebuie sa participe la un program disciplinat de "curiozitate". Sa le acorde celorlalti timpul necesar pentru a analiza si a reflecta. Trebuie sa devina expert in a le zugravi oamenilor mai multe tablouri si sa recunoasca in mod explicit timpul si efortul necesare pentru a pune pe picioare ceea ce isi propune.
7. Angajatul furnizor
" Toata lumea este in regula?", este prima grija a furnizorului. Este mereu atent la starea emotionala a celorlalti, ii protejeaza cat poti de mult si se enerveaza daca vede pe cineva indiferent la sentimentele celorlalti. Castiga increderea altor oameni, devine un aparator pasionat al punctelor de vedere ale celorlalti. Are capacitate empatica, o memorie institutionala excelenta, este sensibil si poate deveni defensiv daca simte ca punctul sau de vedere nu este auzit.
Pentru a avea succes la locul de munca trebuie sa inceapa prin a lua temperatura echipei. Inainte de toate trebuie sa descopere scandalagiii si sa inceapa cu cei care au mai multa nevoie de ajutor. Ar trebui sa isi asume responsabilitatea pentru o sarcina sau un proiect concret, sa caute situatii care ii cer sa asculte cu atentie preocuparile si secretele altora. Bine ar fi sa isi construiasca o baza de sustinatori si sa le ceara oamenilor sai sa isi asume angajamentele specifice. Trebuie sa invete sa le transfere celorlalti din propriul sau simt de responsabilitate.
8. Angajatul animator
Pleaca de la intrebarea " Cum pot intensifica aceasta energie?" si este constient intotdeauna de energia din jurul sau, fie ea pozitiva sau negativa. Este o persoana plina de dinamism, provoaca oamenii sa isi elibereze propriile energii si devine nerabdator atunci cand o persoana refuza. Se concentreaza in mod special pe ce este bun la oameni, este o persoana sentimentala, isi trage forta din ceilalti oameni si isi face mereu simtita prezenta. Are o calitate magnetica, ii plac reuniunile, iar lumea este ca o scena pentru el.
Pentru a avea un impact imediat la locul de munca, trebuie sa invete sa conduca prin felul de a fi, sa incerce sa se puna in situatii in care primeste imediat reactii daca intr-adevar le-a oferit oamenilor ce isi doreau. Trebuie sa isi asume sarcina de a reactiona la ce fac noii sai colegi. La final trebuie sa stie sa se puna in situatii in care energia sa stimuleaza rezultate clare.
9. Angajatul profesor
Se intreaba din prima " Ce poate invata de aici?", iar interesul sau vizeaza in mod instinctiv cealalta persoana. Performanta oamenilor creste cand este el in preajma, nu renunta niciodata la oameni si le ofera celorlalti optiuni. Stie ca oamenii pot invata numai din punctul de pornire. Este intr-un continuu proces de invatare, iar oamenii se intorc la el ori de cate ori sunt in pana de idei sau de incredere de sine. Ii place sa asculte oamenii spunandu-i ce fac si cum fac. Nu abandoneaza niciodata pe nmeni si ii place foarte mult sa-si impartaseasca ideile sau tehnicile colegilor sai.
La locul de munca trebuie sa nu inceteze sa invete permanent, sa devina un campion declarat al altora. Trebuie sa se asigure ca explica in mod clar si detaliat de ce este persoana potrivita, momentul potrivit si responsabilitatea potrivita. Trebuie sa invete sa dezvolte teorii, , sa isi rafineze povestile si sa ramana intotdeauna in legatura cu cei pe care i-a ajutat sa creasca. Lectia de final este sa isi construiasca reteaua de alti "profesori".
Citeste si: