În momentul în care un proprietar scoate la vânzare o mașină, acesta trebuie să ia în considerare o serie de factori care îl vor ajuta să își coteze autoturismul la suma corectă și să îl vândă într-un timp scurt. Cel mai important element este analizarea situației pieței din acel moment și setarea unui preț realist în funcție de nivelul cererii și ofertei.
“În fiecare an peste 200.000 de mașini second-hand își schimbă proprietarul în România, iar conform estimărilor noastre, peste jumătate dintre autoturisme sunt scoase la vânzare cu sume mai mici de 5.000 de euro. Cu toate acestea, pentru stabilirea prețului corect, fiecare proprietar trebuie să ia în considerare o serie de detalii care îl vor ajuta să vândă mai rapid mașina pe care o deține, precum căutarea de anunțuri pentru mașini similare și observarea prețurilor cerute de ceilalți vânzători.” spune Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro.
Unul dintre cele mai importante elemente în stabilirea prețului mașinii second-hand ține de faptul ca valoarea unei autovehicul nou scade din momentul în care a fost achiziționat. Practic, din clipa în care a făcut primii kilometri, mașina nu mai poate fi considerată nouă, iar in primul an deprecierea este cea mai mare, în general între 15 și 30%. Apoi valoarea scade cam cu 10-15% pe an, astfel încât multe autoturisme pot ajunge în trei ani să valoreze jumătate față de momentul cumpărării. Ideal este când o mașina își pierde doar 40% din valoare dupa trei ani și grav când își pierde 60%.
În același timp, proprietarul trebuie să adauge la prețul propus o marjă de negociere care diferă în funcție de categoria din care autoturismul face parte. La modelele de volum, marja poate fi între 500 și 1.000 euro, iar la modelele de lux, aceasta poate varia între 1.500 și 2.000 euro.
De asemenea, în momentul vânzării, sunt dezavantajate autoturismele în culori neobișnuite, mai ales dacă este vorba de cele de volum, proprietarul putând să piardă chiar și câteva mii de euro. Clienții preferă nuanțele obișnuite în detrimentul celor puternice precum verde deschis, portocaliu sau roz.
Prețul unei mașini la mâna a doua este influențat și de timbrul de mediu. Dacă acesta trebuie plătit la revânzare, cumpărătorul va insista ca suma pe care o plătește să fie mai mică pentru a compensa plata timbrului care se poate situa între 500 și 1.000 de euro pentru o mașină de volum.
Așadar, cu cât sunt luați în considerare mai mulți factori, cu atât proprietarul are șanse mai mari să-și vândă rapid mașina.