Tips & tricks
„Cate ‚bordeie' atatea obiceie, spune un vechi proverb romanesc. Ei bine, cand vorbim despre un nou loc de munca lucrurile sunt destul de asemanatoare!", spune Alexandra Gerogescu.
Ea a identificat pentru tine o serie de lucruri pe care ar trebui sa le faci si altele pe care sa nu le faci la un nou loc de munca.
1. Asigura-te ca intelegi cat mai bine care sunt persoanele cu care vei relationa si care este rolul lor fata de tine: cine este managerul tau direct, daca mai exista alte proiecte in care esti implicata si cine le conduce, cine este persoana care te poate orienta cel mai bine legat de facilitatile biroului, „drepturile si obligatiile" tale. Poate este vorba de cineva de la Resurse Umane sau poate ai nevoie sa ceri ajutorul cuiva mai vechi din echipa ta.
2. Incearca sa intelegi cat mai clar ce se cere de la tine si cere instructiuni cat mai precise la inceput despre cum se asteapta sa iti duci la indeplinire sarcinile. Vei constata ca, desi esti foarte plina de entuziasm, de multe ori iti dai seama prea tarziu ca nu iti este clar ceva sau chiar esti corectata destul de drastic pentru ca nu ai facut lucrurile „asa cum trebuie facute". Nu te astepta sa primesti de la ceilalti toate detaliile ci incearca tu sa te asiguri ca le-ai obtinut!
3. Asigura-te ca intelegi regulile legate de conduita si tinuta la birou si ia-le in considerare. Intr-o organizatie foarte informala va fi ciudat daca insisti sa apari in deux-piece si tocuri zilnic, la fel cum intr-o organizatie formala este neplacut daca raspunzi la telefon cu „Alo?" in loc de „Buna ziua, departamentul de marketing!". Imi amintesc cum la noi a fost foarte amuzant cand o noua colega se adresa cu „Doamna Georgescu" si i-am explicat rapid ca nu e cazul. Stiu insa organizatii in care ar fi inacceptabil sa iti strigi seful „Costel, nu te supara!"
4. Incearca sa observi care este rolul fiecarei persoane de la tine din echipa: care sunt colegii mai vechi care te pot ajuta cu informatii si iti pot povesti „cum stau lucrurile pe la noi", cine sunt persoanele cheie care te pot ajuta cu diverse aspecte „administrative". Am invatat ca a avea o relatie excelenta cu cei de la receptie iti poate asigura livrarea tuturor plicurilor si primirea fara probleme a tuturor apelurilor. Ca o relatie buna cu cei care asigura paza parcarii inseamna un loc pus deoparte sau ajutor pretios in a gasi unul. Relatiile umane de calitate sunt mereu surse de energie si putere indiferent de rolul tau!
5. Mai ales la inceput, concentreaza-te in a asigura un echilibru intre concentrarea pe sarcinile tale si concentrarea pe relatiile cu cei din jur. Nu iti doresti sa fi considerata „anti-sociala" sau „lipita de calculator", dar nici pusa pe pierdut timpul in loc de munca!
6. Fii punctuala si respecta promisiunile facute! Iar daca faci vreo greseala, ceea ce este inevitabil, recunoaste-ti si asuma-ti greseala! Fa in mod vizibil insa eforturi pentru a invata, a progresa si a aduce o contributie echipei din care faci parte!7. Nu sta ascunsa la biroul tau prefacandu-te ca lucrezi chiar si cand nu ai nimic e facut. Mai bine incearca sa vezi daca poti ajuta cu ceva - pe oricine - daca poti primi recomandari despre ce ai putea citi ca sa afli mai multe despre firma, departament, zona ta profesionala. Nu e in regula sa pari inabordabila si preocupata doar pentru a „da bine". Mai devreme sau mai tarziu va fi clar ca esti pe messenger sau faci shopping on-line pentru ca... nu „produci" de fapt, nimic. Consecintele sunt etichete de neseriozitate si prefacatorie care nu sunt flatante.
8. Nu vorbi la telefon in gura mare in mijlocul biroului despre lucruri personale. Poti raspunde la telefoane personale, cu siguranta, dar pe un ton mai jos sau intr-un loc in afara zonei de lucru. Va dati seama ce „tare" a fost sa aud o conversatie la un moment dat: „Si nu te-ai dus la el acasa? Eu m-as fi dus, n-as fi stat pe ganduri!" la 10 dimineata intr-o luni.
9. Nu barfi pe nimeni din jurul tau pana nu ajungi sa ii cunosti pe ceilalti mai bine si ei pe tine la randul lor! Chiar daca e cea mai tare barfa si e din surse sigure, asta nu iti va creste „cota", ci poate doar reputatia de „gura-sparta" si ii va face pe colegi sa evite sa mai povesteasca prea multe de fata cu tine. De asemenea, nu deveni „turnatoarea" echipei. Daca afli de la colegi lucruri, nu fugi repede la superiori sa le spui sperand sa castigi puncte. Pentru a da feed-back despre echipa ta mai sus, e in primul rand nevoie sa fii integrata in colectiv si sa iti asumi si tu feed-back-ul pe care il dai!
10. Nu incerca sa iti impui obiceiuri care nu sunt practicate in grupul din care faci parte! „La fostul meu loc de munca noi lucram cu muzica in birou!" Chiar daca e poate o idee buna, gandeste-te ca la inceput tu esti un fel de musafir care trebuie sa respecte „gazdele". In timp, vei deveni si tu „gazda" si vei putea din ce in ce mai mult sa influentezi grupul intr-o directie sau alta. Fii flexibila si deschisa la modul lor de lucru!
11. Nu te preface insa ca esti ok cu orice tip de tratament si comportament din partea colegilor. Daca te deranjeaza ceva, incearca sa vorbesti personal cu cel/cea in cauza si sa ii explici ce anume si de ce te-a derajat. Asta te ajuta sa te faci inteleasa si ii ajuta pe colegi sa afle mai multe despre cine esti tu! Un coleg de-al meu a avut curajul sa-i spuna unei colege ca prefera sa il abordeze direct si deschis si ca nu e nevoie de „chit-chat" ca sa ii poata cere ajutorul!
12. Mai ales la inceput, nu fi partinitoare! Nu alege „taberele" din prima zi! Incearca sa afli cat mai multe si mai ales fa-ti treaba bine! Cu timpul iti vei da seama cu cine lucrezi bine, cu cine te intelegi mai bine si vei fi libera sa faci aceste alegeri fara riscul de a fi etichetata drept „catelusul sefului", „prietena barfitoarei" sau „cucerirea colegului" din prima zi.
Acum stii ce ai de facut. Nu-ti ramane decat sa urmezi sfaturile Alexandrei si sa te integrezi cat mai repede in noul colectiv!