Pornind strict de la cateva reguli de baza care se aplica in acest domeniu, ca sa vinzi cu succes trebuie:
1. Sa cunosti ceea ce vinzi: care sunt caracteristicile produsului sau serviciului respectiv sau in cazul de fata "Cine/Cum sunt eu ca persoana?".
Atat intr-o scrisoare de intentie, cat si in timpul interviului este necesar sa transmiti informatii despre tine. Ele trebuie sa te reflecte intr-un mod cat mai sincer si original. Mai ales in timpul discutiilor cu angajatorul, este momentul sa dublezi cele 2-3 calitati enumerate, prin exemple concrete de situatii care sa reflecte ceea ce ai afirmat despre tine.
Exemplu: "Sunt o persoana comunicativa. In proiectele de care m-am ocupat, mi-a fost usor sa aflu de la ceilalti informatiile de care aveam nevoie si am observat ca si ei au apreciat de fiecare data ideile si feedback-ul meu." Atuurile pe care le punem pe masa ajung sa capete o consistenta prin aceste exemple, care pot fi si mai concrete: "In relatia cu clientul X am discutat prin telefon, mail si mai apoi intr-o intalnire, despre nemultumirea sa; dupa cateva zile de discutii, am gasit impreuna o solutie".
2. Sa stii la ce foloseste ceea ce vinzi: ce valoare aduci tu ca angajat in companie, ce stii sa faci. Din experienta ta anterioara, trebuie amintite atat in CV cat si in interviu responsabilitatile pe care le-ai avut, abilitatile dovedite in diferite situatii, certificari, premii, reusite si esecuri depasite cu bine.
Exemplu: "Am lucrat in compania x cu programele Excel, SPSS; cunosc limba franceza – am avut ocazia sa o exersez in relatia cu furnizorii; lucrez bine in echipa – in proiectul x am fost implicate 5 persoane si..." Pe langa informatiile despre experienta, este bine sa subliniezi (daca e cazul) cateva efecte pozitive pe care le-ai generat in organizatie: "Faptul ca am organizat baza de date folosind programul Excel, le-a oferit colegilor si superiorului meu posibilitatea sa fie la curent si sa gaseasca mai usor datele necesare ".
3. Sa cunosti bineinteles nevoile "cumparatorului". Vei sti daca ceea ce ii oferi il intereseaza intr-adevar, dar si cum oferi pentru a-l interesa.
Trebuie evident selectate informatiile despre noi, pentru a nu plictisi sau a nu genera confuzii. Daca postul pe care il soliciti este in vanzari, nu va avea sens sa insisti prea mult pe experienta de inginer de exemplu, decat daca te ajuta sa iti subliniezi calitati cerute in fisa postului.
In descrierea job-ului poti urmari in primul rand care este profilul de angajat pe care il cauta compania – sectiunea "cerinte" sau "candidatul ideal" din anunturi ofera posibilitatea de a-ti aproxima sansele de reusita dinaintea interviului: "Care sunt criteriile pe care le indeplinesc si in ce masura?", "Ce imi lipseste?". Iata un exemplu din anuntul pentru un post de Client Service Director:
Cerinte:
Experienta in field marketing (BTL);
Experienta manageriala min 2-3 ani, de preferat intr-o pozitie similara sau senoriala;
Experienta cu clienti fmcg-multinationale;
Persoana activa, foarte organizata, capabila sa coordoneze, sa motiveze si sa indrume;
Responsabilitate, dedicare, comunicare;
Pasiune pentru acest domeniu;
Dorinta de dezvoltare si orientarea catre rezultate;
Cunoasterea limbii engleze.
De aici pornind, te poti gandi dinainte cum anume sa compensezi criteriile pe care nu le indeplinesti (cel mai adesea vorbim aici de lipsa unor cunostinte; la alte capitole daca potrivirea nu exista, incercarea de a compensa este inutila si are efecte negative – ex. diferente de valori, de abilitati si interese).
Diferenta intre a vinde un produs/serviciu si a "ne vinde" este ca noi avem propriile dorinte, expectante de care trebuie sa tinem cont pentru a nu ajunge intr-un post in care sa apara nemultumire, neimplinire, frustrare. Poate ar fi trebuit sa incep cu aceasta idee, pentru ca ceea ce noi ne dorim este mai important decat toate. Va fi insa argumentarea mea de final, pentru ca uneori, o motivatie sincera si puternica va compensa lipsa de cunostinte sau experienta pentru ca daca exista interes, acestea se pot dezvolta.
Cum ne sustinem motivatia si cat de bine se potriveste cu ceea ce cauta angajatorul aceasta este de fapt cheia. O motivatie puternica te va ajuta sa te pui in valoare in mod natural, cand vorbesti cu pasiune despre ceea ce iti place sa faci, cuvintele vin usor si sunt exact ceea ce trebuie. Restul ne permite sa ne adaptam la realitate. Prin urmare, "Ai grija ce iti doresti, ca s-ar putea sa se intample"!
Ioana Moholea
Project Manager
Perspective Group
Tel: (+40) 21 2119322
www.perspectivegroup.ro