Nu vrea sa ramana la scoala?
"Este firesc ca in perioada de inceput a scolii (primele doua saptamani, o luna) copilul sa se manifeste in functie de cat de repede si bine se produce adaptarea sa. Adaptarea este un proces treptat si tine pe de o parte de capacitatea copilului de a se familiariza cu noul, iar pe de alta parte de relatia cu invatatoarea si grupul din care copilul va face parte. Astfel pot
aparea refuzuri de a mai merge la scoala, copilul poate plange dimineata la plecare, isi poate exprima dezamagirea sau furia legate de faptul ca e necesar sa mearga zi de zi intr-un loc unde nu ii place sau se poate simti pus in dificultate deoarece sunt foarte multe lucruri noi. In general, aceste reactii dispar dupa prima perioada, copilul integrandu-se
si intrand in ritmul activitatilor scolare".
Intampina dificultati in a se integra in colectiv (nu isi face prieteni)?
"Copii au capacitatea de a relationa cu alti copii intr-un grup nou si de a inchega relatii intr-un timp scurt. insa integrarea in colectiv depinde atat de modul de a fi al copilului (sociabil, timid, prietenos, retras, vioi, agresiv) cat si de experientele anterioare. Cei ce au avut o relationare buna la gradinita, ce au avut o relationare bogata in diverse locuri cu alti
copii, sunt obisnuiti sa faca cunostinta cu persoane noi, pe cand cei ce provin din familii inchise, dintr=un cerc restrans, protector, ce au petrecut mult timp doar cu parintii sau rudele apropiate, vor intampina dificultati si vor relationa mai greu".
Nu se descurca la teme?
"Temele sunt o responsabilitate pe care copilul si-o asuma. cu atat mai mult daca este motivat, interesat, daca ii face placere. temele pot deveni o povara daca exista o presiune constanta din partea parintilor de a nu gresi, de a fi mereu cel mai bun sau daca sunt prea multe si prea grele in raport cu capacitatea si ritmul de asimilare si invatare al copilului. Fara a face temele in locul lui, putem sustine si incuraja copilul, ajuta atunci cand e
pus in dificultate"
E stresat si viseaza urat din cauza lectiilor (desi se descurca, se teme permanent ca va gresi)?
"Cand apar astfel de simptome (cosmaruri, insomnii, dureri, voma, plans), e necesar sa intelegem de unde apare aceasta presiune asupra copilului si cand s-a transformat scoala intr-o adevarata povara, generatoare de angoasa pentru copil. Exista intotdeauna un motiv pentru care el se va stresa si putem afla acel motiv comunicand cu el, intrebandu-l ce simte, cum simte, ce ii place, ce nu ii place".
Ii e frica de invatatoare?
"Relatia cu invatatoarea este esentiala pentru buna adaptare a copilului. Ea este substitutul mamei si autoritatea pe care copilul o investeste atunci cand e la scoala. Este de preferat ca acesta relatie sa se bazeze pe comunicare si pe reciprocitate, pe un schimb comun intre cei doi si nu pe o autoritate excesiva. Frica va determina copilul sa se simte permanent sub
presiune, sa nu ii mai placa la scoala, sa gaseasca tot felul de scuze pentru a lipsi, sa protesteze in diferite forme".
Ii e frica de alt coleg? Ce facem daca, invers, copilul nostru e batausul clasei?
"Relatiile cu ceilalti copii vor fi variate si in general copii vor alege sa comunice cu cei cu care isi gasesc lucruri in comun. atunci cand apare agresivitatea si conflictul, aceste manifestari ne vor "comunica" ceva despre copilul nostru sau despre relatia lui cu ceilalti. Greutatea de a exprima trairile si de a gestiona anumite experiente poate conduce uneori la
aparitia agresivitatii ca modalitate de exprimare a suferintei copilului, de atentionare catre noi".
Este neatent, nu reuseste sa se concentreze (uita sa repetat sa isi noteze tema etc)?
"Atentia si concentrarea se dezvolta treptat in functie de disponibilitatea copilului de a recepta o cantitate din ce in ce mai mare de informatie. La clasele mici, concentrarea nu poate fi mai lunga de 20-25 minute, de aceea activitatile sunt variante si alterneaza informatiile cu joaca. Uitarea repetata este si ea un simptom, care pune in evidenta diverse motive pentru care un copil nu reuseste sa raspunda cerintelor si activitatilor si va trebui investigata ca atare. Neatentia si lipsa de concentrare provin uneoeri din plictiseala si din
lipsa de motivatie (unii copii stiu dinainte sa scrie sa citeasca, au parcurs deja si nu mai au cum sa fie la fel de interesati). alteori, putem recomanda o evaluare mai completa, daca manifestarile sunt constante, pentru a vedea dc nu este vb de ADHD".
Intampina dificultati de invatare?
"Dificultatile de invatare pot avea mai multe cauze: o capacitate cognitiva redusa (copilul nu poate tine pasul cu ceilalti copii pentru ca este mai lent si are nevoie de o reformulare frecventa a cerinteloe si o atentie suplimentara) o inhibitie in plan emotional (desi are abilitati intelectuale, nu se poate exprima, nu poate lua initiativa, e exagerat de timid) o lipsa de stimulare (nivelul copilului este mai sus decat al celorlalti colegi si apare tendinta de a nu mai participa pentru ca nu i se acorda suficienta atentie si o provocare pe masura). Nu toate dificultatile se leaga de resursele cognitive ale copilului, e necesar o buna discriminare a acestora, pentru a putea face o recomandare corecta ulterior".
Ce reactie trebuie sa avem cand ia o nota proasta?
"Notele sunt un sistem de evaluare formal. Ele reprezinta raspunsul copilului la un moment dat in raport cu o cerinta. O nota proasta e menita sa ne ajute sa intelegem unde are dificultati de intelegere sau de de alta natura copilul, si nu sa determine pedepse si reprosuri. Un esec care va fi supraestimat, va conduce la creearea unui precedent pentru alte esecuri ale copilului. Va deveni mai important ca e posibil sa nu stie, decat sa incerce
sa vada ce stie. reactia ar fi legata de dorinta noastra de a intelege ce s-a intamplat cu copilul si care este contextul in care apar notele proaste".
Cristina Calarasanu
Centrul de Psihologie de Actiune si Psihoterapie (CPAP)