Primul interviu este pentru oricare candidat mai degraba o ocazie de a afla mai multe informatii despre compania si locul de munca in sine.
Din punctul meu de vedere, ca recrutor prefer o abordare mult mai umana si imi place sa vad ca la urma urmelor fiecare interviu se transforma intr-o discutie fireasca: fiecare dintre cei doi vorbeste despre ceea ce ofera si ceea ce cauta. Acolo unde cele doua aspecte se potrivesc in proportie mai mare de 75 – 80%, colaborarea devine cu atat mai mult un interes comun.
Prin urmare, cel mai important este sa fii o persoana sincera atunci cand iti argumentezi atuurile si interesul pentru postul respectiv.
O buna cunoastere a responsabilitatilor postului si a imaginii candidatului ideal ne ajuta sa stabilim unde anume suntem pozitionati, care sunt sansele noastre de acceptare si in acelasi timp ne ghideaza cu privire la intrebarile specifice pentru acel post.
Multi candidati vin pregatiti cu niste raspunsuri standard, invatate din diferite surse de informare. Desi sunt de acord ca documentarea este importanta, aceste tipuri de raspunsuri nu le consider in avantajul lor. Varianta pe care o recomand este aceea de a adapta aceste raspunsuri la situatia particulara in care se afla fiecare. Pentru aceasta, in loc de memorarea cat mai buna a unui sir de cuvinte pompoase dar fara continut, este mult mai apreciata o formulare simpla, clara si dublata de exemple reale din experienta proprie.
In loc de: "doresc sa lucrez intr-o pozitie care sa-mi ofere oportunitatea de a pune bazele unei experiente solide intr-un mediu favorabil", este mult mai apreciat: "vreau sa lucrez mai mult in relatie cu alti oameni, pentru ca in job-ul actual sarcinile mele sunt individuale si tin mai mult de activitatea de birou ". Inca o data, afirmatia trebuie sa fie reala.
Si pentru a fi cat mai natural, original si credibil, trebuie sa stii sa iti raspunzi la intrebari de genul:
- ce vrei sa faci;
- care sunt calitatile tale si de unde iti poti da seama de ele (multi nu stiu sa argumenteze de ce se considera creativi, dinamici, etc. – poti oferi un exemplu de situatie in care calitatea respectiva a iesit la iveala);
- cum sunt ele obiectiv si masurabil apreciate de cei din jur (proiecte duse la capat, termene respectate, recomandari ale superiorilor sau colaboratorilor, diplome, atestate, activitati extra-scolare sau inafara serviciului, etc);
- ce ai apreciat in experientele anterioare – aspecte legate de sarcini, domeniu de lucru, sefi, colegi, etc;
- ce nu ti-ai dori sa fie job-ul, etc.
De la recrutor poti afla informatii utile punand iarasi o serie de intrebari cu referire la: atmosfera de lucru din organizatie, exemplificarea sarcinilor (acolo unde este neclar), dimensiunea departamentului, firmei, proiectelor, gradul de complexitate, de libertate sau de specializare al postului, cui raporteaza, etc.
Intotdeauna, o atitudine deschisa, usurinta in comunicare, respectul si profesionalismul in abordarea intalnirii sunt atuuri care cantaresc greu. Iata cateva sugestii in acest sens:
- Nu intarzia sau anunta daca e cazul; la fel si cand te-ai razgandit si nu te mai intereseaza proiectul (nu se stie cand veti ajunge din nou fata in fata);
- Imbraca-te decent si curat, fara a exagera cu accesoriile; este de preferat o tinuta business (chiar daca aceasta poate fi usor personalizata);
- Nu te parfuma in exces;
- Pregateste-ti ceva de notat, in caz ca va fi nevoie;
- Inchide-ti telefonul sau doar sonorul si lasa-l la vedere daca astepti un apel important; e bine sa specifici acest lucru dinainte daca este ceva urgent. Preferabil este sa nu intrerupi intalnirea pentru a vorbi cu altcineva lucruri care suporta amanare ½ ora – 40 minute;
- Raspunde la obiect, exact la intrebarea care ti-a fost adresata; daca nu ai inteles suficient, nu te sfii sa ceri repetarea ei.
Cel mai important, fii tu insati si nu uita ca si cel din fata ta este om. Mult succes!
Ioana Moholea
Project Manager Perspective Group
[email protected]