Cercetătorii au efectuat 5 experimente pe 60 de studenţi, testând dacă hainele pe care le-au purtat au influenţat nota la examen, rezultatele fiind publicate într-o revistă psihologică de specialitate.
Studenţii au fost supuşi unui test non-academic cu două variante de răspuns: abstract sau concret. De pildă, în exemplul "Votul este...", răspunsul abstract este "a influenţa alegerile", răspunsul concret e "a pune ştampila pe buletinul de vot".
Rezultatele au fost surprinzătoare: studenţii care s-au îmbrăcat elegant au ales mai degrabă varianta abstractă de răspuns, pe când cei cu o ţinută casual au răspuns cu variantele concrete. Cei îmbrăcaţi în costum ar avea perfomanţe mai bune la cursurile care presupun gândirea creativă, precum filosofia, literatura, artele. Cei care se îmbracă lejer, într-un tricou şi pantaloni, ar fi mai buni la ştiinţele exacte, matematică, informatică, inginerie.
Cel mai important lucru este dacă modul cum te îmbraci te ajută sau nu să te concentrezi mai bine, scrie nymag.com. Dacă te confrunţi cu formule matematice sau vrei să înţelegi fizica cuantică, faptul că gulerul nu stă bine sau fusta s-a şifonat e chiar ultima ta problemă.
Dacă motivele pentru care ţinuta formală te face mai creativ sunt neclare, uniformele însă tind să reducă comparaţia cu ceilalţi şi să-i pună pe toţi pe aceeaşi treaptă -- poartă acelaşi lucru, calităţile lor vor scoate în evidenţă plusurile şi minusurile.
Studiul presupune doar o corelaţie între haine şi felul de a gândi, cauzalitatea nu a fost demonstrată, aşadar nu miza pe faptul că dacă te ve îmbrăca de milioane la examen, vei avea parte de un rezultat satisfăcător.