Deschizi revistele glossy si de pe prima pagina te invita sa-i descoperi paginile, un pictorial colorat unde este intruchipata o diva. Nu, nu… nu vorbim de ele, discutam de viziunea fotografilor dincolo de aparatul foto. Nu vorbim de pictoriale "comandate" ci de o analiza cu "zoom in" fata de stilul fotografului. Chiar sunt curioasa care este fotografia care imortalizeaza femeia in toata esenta ei, creata cu ochiul critic al unor fotografi de moda din Romania.
Alex Galmeanu – "Femeile au personalitate, sunt diferite."
Nu ai cum sa nu te lovesti de fotografiile lui Alex Galmeanu, fie deschizi revistele glossy cum e Glamour. Cosmopolitan, In Style, Elle, Beau Monde, The One, Tabu, Tango si multe altele sau tintesti cu privirea pictorialele de tip advertising pentru Audi, BMW, L’Oreal, HP, Saatchi&Satchi, McCann PR, IS Studio si pentru multe posturi de televiziune, iar lista continua. Te frapeaza de la prima privire arta fotografiei care e usor manuita de Alex, dar sa intram putin in lumea sa, dincolo de fotografie.
Cum e Alex Galmeanu din spatele aparatului foto
Sunt un om normal. Cred ca ma inscriu perfect in medie. Nu sunt nici prea urat, nici prea frumos. Nici prea interesant dar nici plictisitor. Uneori am un entuziasm copilaresc, alteori sunt morocanos. Cred ca fotografia m-a facut ceea ce sunt, fara aparatul de fotografiat as fi un tip banal.
Semnatura lui Alex Galmeanu asupra fotografiei
Nu stiu daca am inca o semnatura anume. Se spune despre marii fotografi ca au facut cele mai importante lucruri dupa varsta de 40 – 50 de ani. Eu am 30, sunt inca tanar, inca mai caut, inca mai invat. Ar fi destul de trist sa am o amprenta prea puternica asupra fotografiei inca de acum, nu o sa mai am ce sa fac restul vietii, nu?
Cel mai atragator proiect
Aproape orice proiect pe care il fac este atragator in felul lui. Cred ca mai degraba sunt o suma de priecte atragatoare, decat unul singur. Imi este greu sa numesc ceva. Mi-a placut "People I Know" de exemplu, dar acolo sunt multi ani de munca, nu este chiar un singur proiect.
Defectul profesional al fotografului
Prietenii ma intreaba mai tot timpul cum e sa lucrez toata ziua cu femei frumoase. Devine destul de banal, frumusetea nu mai este de ajuns. Pictorii de exemplu, cei cu ani de cariera nu mai simt mare lucru atunci cand lucreaza nuduri, poate ca si asta este un defect. Uneori privim lucrurile mult prea profesionist.
Femeia in viziunea fotografului Alex Galmeanu
Imi plac lucrurile naturale. Femeile ce exagereaza nu cred ca sunt pe gustul meu. De la prea mult machiaj pana la operatii estetice, nu cred ca apreciez lucrurile astea. Natural este cuvantul de ordine.
Ce ar trebui "imortalizat" la o femeie cu ajutorul fotografiilor
Cred ca unicitatea ei. Femeile au personalitate, sunt diferite. Nu cred ca un fotograf trebuie sa impuna lucruri, mai degraba trebuie sa lase lucrurile sa evolueze. Sigur, sunt situatii in care modelul trebuie sa interpreteze un rol, ideal este ca rolul sa se potriveasca modelului, lucrurile sa vina cat mai firesc posibil. Situatiile fortate se vad.
Cat de aproape este viziunea folografului in genere asupra femeii, de pictorialul de moda "comandat"?
In mod normal trebuie sa fie destul de aproape. Atunci cand ai un scenariu, cauti un model care sa ii fie usor sa il joace. Nu se intampla intodeauna asa, dar spre asta tindem. Sunt situatii cand modelul ales este total nepotrivit, e mai complicat sa atingi performante in felul acesta.
Femeia "fotogenica" in cateva cuvinte
Fotogenia este o coordonata foarte ciudata, este interpretabila. Nu cred ca exista cineva ce sa nu poata arata decent intr-o fotografie. Sunt si oameni pe care camera ii iubeste pur si simplu, lumina se aseaza pe fetele lor intr-un mod ideal. Dar fotogenia tine si de atitudine, de increderea pe care o ai in tine, de felul in care transmiti mesaje, de modul in care te intelege publicul. Fotogenia nu are nici o legatura cu frumusetea.
Alex este coordonatorul Comisiei Foto a SARM (Societatea Astronomica Romana de Meteori) si membru in juriul Concursului National ASTROFOTO. Desemenea colaboreaza cu mai multe asociatii si institutii astronomice din tara si strainatate. Fotografiile sale au fost publicate in mai multe reviste romanesti si internationale, insa pe langa astrofotografie, Alex este fotograf freelancer specializat pe fotografia de moda. A realizat Calendarul Baneasa Shopping City, fotografii glamour pentru Beau Monde, The One si multe alte reviste pentru femei, cat si fotografii de colectii pentru Maria Lucia Hohan (“Le fee paon”), Ludmila Corlateanu si lista continua.
Innebunit dupa ce se intampla deasupra noastra
Mi-a placut mereu sa privesc cerul si in limita timpului si a resurselor chiar sa fac ceva cercetare in diverse domenii ale astronomiei. Si imi place ciocolata amaruie. In rest, va dati seama din imaginile mele cum sunt eu.
Semnatura mea asupra pozei nu cred ca e inca formata. Sunt in cautari si experimente. Dar cu siguranta e o semnatura din linii putine.
Defect profesional la un fotograf?
Nu m-am gandit niciodata la asta. Poate faptul ca atunci cand merg pe strada am tendinta sa vad totul in jur in dreptunghiuri si patrate. Si mi se intampla uneori sa fixez cu privirea anumite persoane interesante. Poate se simt stanjenite.
Cum este femeia in viziunea fotografului Alex Conu?
In fotografia mea, femeia de cele mai multe ori transmite o senzualitate/sexualitate distanta si rece. Nu-mi place deloc imaginea femeii accesibile. Femeia din fotografiile mele se joaca cu privitorul; dupa regulile ei.
In general cand vorbesc despre fotografie nu pot da raspunsuri foarte exacte. In fotografia mea se intrepatrund multe lucruri si nu pot spune ca exista un contur bine definit. Nu cred ca se poate vorbi la modul general despre anumite trasaturi ale femeii care trebuie scoase in evidenta in fotografie. Nu exista o femeie universala, general valabila. Fiecare persoana e speciala si are particularitatile ei. Ar fi foarte plictisitor sa fotografiez femei care au sau exprima aceleasi valori.
Cat de aproape este viziunea fotografului in genere asupra femeii, de pictorial de moda "comandat"?
De obicei incerc pe cat posibil ca imaginea mea asupra femeii sa se regaseasca in editorialele la care lucrez. Imi place sa ma implic in realizarea pictorialului inca dinainte de shooting-ul propriu-zis. Nu-mi place sa mi se spuna "peste 3 zile avem pictorial in locatia X cu modelul Y; vedem noi cum facem". Prefer sa discut conceptul cu stilistul, sa am idee de hainele care vor fi folosite, de imaginea pe care vrem s-o transmitem. E foarte important la un proiect fotografic comercial sa intelegi ceea ce se doreste de la tine.
Femeia "fotogenica" in cateva cuvinte
Desi poate parea bizar, cuvintele care imi vin in minte sunt lumina si comunicare. Intotdeauna am crezut ca fotogenia nu e o caracteristica intrinseca a unei persoane. Depinde foarte mult de cum privesti acea persoana, de cum cade lumina asupra ei. Daca se stabileste o relatie intre fotograf si model si vice-versa si daca fotograful isi face treaba cum trebuie, am curajul sa afirm ca oricine poate iesi extraordinar in fotografii. In general se da vina pe lipsa de fotogenie. Ar trebui sa dam vina pe fotograf.