"Scuze.", "Nu-i nimic", "Proiectul trebuie sa fie gata pana vineri.", "S-ar putea sa nu ai destul timp pentru acest proiect", "Poate ar fi mai bine sa revizuiesti planul."
Ce au in comun aceste propozitii? NU au personalitate. Rolul lor este de a informa, dar le lipseste capacitatea de a schimba ceva.
Daca vrei ca oamenii sa gandeasca, sa simta sau sa actioneze diferit, o simpla informare nu este de ajuns.
Trebuie ca informatia sa fie pusa intr-un anumit context care sa induca senzatia de miscare. Foloseste cuvinte care sa il faca sa inteleaga de ce informatia pe care i-o transmiti il intereseaza.
Majoritatea cuvintelor doar prezinta informatia, insa exista si cuvinte care instiga la actiune. Se numesc performative.
Iata cateva exemple de expresii care pot muta muntii din loc:
Scuze: "Imi cer scuze pentru greseala facuta."
Cerere/Rugaminte: "Vreau sa imi trimiti proiectul pana vineri." sau "Te rog sa imi trimiti proiectul pana vineri."
Avertisment: "Te avertizez ca nu vei avea destul de mult timp pentru terminarea proiectului."
Recomandare: "Iti sugerez sa revizuiesti planul."
Pe langa cele performative, exista si un alt tip de formulari care pot face diferenta intre succes si esec in cariera.
Sunt acele formulari in care nu isi au loc termenii negativi.
Sa luam spre exemplu, propozitiile "Tine minte ca luni am nevoie de fisa respectiva" si "Nu uita ca luni am nevoie de fisa respectiva".
Spun amandoua acelasi lucru? Aparent, da, practic, nu! De ce?
Fiindca la nivelul creierului negativele nu sunt inregistrate. Asa ca daca folosesti cea de-a doua varianta, creierul tau va ignora termenul negativ si va inregistra doar "uita ca luni am nevoie de fisa respectiva".
Folosind-o pe prima, in schimb, vei observa ca reusesti sa iti transmiti mesajul, fiindca mintea are nevoie de directie, nu de senzatia de "lipsa".
De aceea este important sa te concentrezi pe aspectul pozitiv, folosind termenii potriviti.
Asadar, incearca sa iti analizezi cu atentie limbajul si spune-ne daca ai observi o legatura intre cuvintele folosite si rezultatele obtinute. Poveste-ne o situatie in care felul in care te-ai exprimat a facut cu adevarat diferenta dintre succes si esec.