cuptor

Produsul alimentar surpriză care te ajută să scapi de...

Citeste mai mult»
Horia Brenciu

Cât cer vedetele pentru a oferi un eveniment privat...

Citeste mai mult»
Liam Payne

Moartea cântărețului Liam Payne în Argentina. Acuzațiile...

Citeste mai mult»
mic dejun

De ce nu ar trebui să mâncați același mic dejun în...

Citeste mai mult»
Andrei

Dezvăluiri cutremurătoare despre moartea lui Andrei...

Citeste mai mult»
Gomez si Benny Blanco

Benny Blanco afirmă că este foarte speriat că Selena...

Citeste mai mult»
adela

Adela Popescu, confesiuni emoționante despre copilăria...

Citeste mai mult»
Nicole Kidman

Locuinţa lui Nicole Kidman şi Keith Urban din Los Angeles...

Citeste mai mult»
A$AP Rocky

Rapperul A$AP Rocky, găsit nevinovat într-un caz de...

Citeste mai mult»
caragea

Corina Caragea și-a câștigat primii bani la 15 ani. Ce...

Citeste mai mult»
 Kim Sae-ron

Actriţa sud-coreeană Kim Sae-ron a fost găsită moartă în...

Citeste mai mult»
shakira

Shakira a schimbat versurile melodiei „Don't Bother”...

Citeste mai mult»
Mihaela Bilic

Mâncarea pe care Mihaela Bilic o recomandă de cel puțin...

Citeste mai mult»
Brian Molko

Solistul trupei Placebo, inculpat în Italia. A numit-o pe...

Citeste mai mult»
Jay-Z

Plângerea prin care rapperul Jay-Z era acuzat de violarea...

Citeste mai mult»
shakira

Shakira şi-a anulat concertul de la Lima. Superstarul...

Citeste mai mult»
Kate si William Ziua Îndrăgostiților

Prințul William și Kate au marcat Ziua Sfântului Valentin...

Citeste mai mult»
Lars von Trier

Regizorul Lars von Trier a fost internat într-un centru...

Citeste mai mult»
Kevin Spacey

Noi acuzații de abuzuri sexuale aduse împotriva lui Kevin...

Citeste mai mult»
Lady Gaga

Lady Gaga va susține un mega-concert gratuit la Rio de...

Citeste mai mult»
madonna

Madonna, dezvăluiri despre aventura cu Michael Jackson....

Citeste mai mult»
shakira

Shakira şi-a început primul turneu mondial după şapte ani...

Citeste mai mult»
copil

Casa regală a Suediei a anunțat prenumele prințesei...

Citeste mai mult»
Harry

„Are suficiente probleme cu soția. Este groaznică”. Trump...

Citeste mai mult»
Andreea Marin

Andreea Marin a dezvăluit cum a slăbit 20 de kilograme:...

Citeste mai mult»
William si Kate

Prinţul William şi Kate nu vor participa la ceremonia...

Citeste mai mult»
inele

Cele mai dorite inele de logodnă în 2025

Citeste mai mult»
Kendrick

Kendrick Lamar a adus muzica hip-hop în centrul Super...

Citeste mai mult»
 Taylor Swift

Donald Trump a ironizat-o pe cântăreaţa Taylor Swift,...

Citeste mai mult»
Ed Sheeran

Ed Sheeran a cântat în stradă în India iar Poliţia i-a...

Citeste mai mult»
mark

Pentru actorul care l-a interpretat în 'The Social...

Citeste mai mult»
Karla Sofia Gascon

În urma controverselor, Karla Sofia Gascon anunță că 'va...

Citeste mai mult»
Kanye West

Kanye West anunţă că a fost diagnosticat cu autism

Citeste mai mult»
Sabato

Casa de modă Gucci se desparte de directorul său de...

Citeste mai mult»
Anna Wintour

Anna Wintour, redactor-șef al revistei Vogue, decorată cu...

Citeste mai mult»
BS

Black Sabbath anunţă un concert uriaş în oraşul natal...

Citeste mai mult»
sandra bullock

Sandra Bullock îşi avertizează fanii cu privire la...

Citeste mai mult»
bianca

Bianca Censori ar putea face închisoare din cauza...

Citeste mai mult»
Baldoni și Lively

Prima audiere în procesul dintre Justin Baldoni și Blake...

Citeste mai mult»
Travis si Taylor

Travis Kelce spune că trebuie să se inspire din energia...

Citeste mai mult»

D&G, Armani si Hugo Boss de la lux la kitsch

De în Moda 29 oct 2008
Ne plac brandurile de lux, insa de ce etalam eticheta? Vom deveni in curand o lume in care valoarea si calitatea stau in eticheta? Ce se afla in spatele acestei "dependente de brand" si cat bun gust aflam de la psihologul Lucian Trasa si Oana Kogalniceanu, stilist.
E oare eticheta un etalon al valorii? Ne ghidam dupa acest tip de "artificii" pentru a crea o imagine mai buna? Din punctul meu de vedere, in curand vom ajunge sa ne ghidam dupa o moda a etichetelor mai mult decat dupa o moda a texturilor luxuriante si a croielii bine definite  Dar oare de ce purtam etichete? Vrem sa completam anumite "deficite", dar oare nu cream in timp o personalitate care nu ne reprezinta?

Remarc mereu pe strazi oameni ce poarta tinute pe care sunt inscriptionate semnaturile unor branduri mari. Fie ca sunt tinute originale, fie ca sunt "fake-uri", e clar ca se poarta haina "de firma". Si cum poti atrage atentia asupra ta si a conditiei tale sociale daca nu avem un semn mare pe tricou Armani sau o geaca care are in piept D&G? Poate purtand o tinuta de calitate, insa cati recunosc calitatea? Sa vedem ce au de spus specialistii in aceasta privinta.

Din punct de vedere stilistic, e in tendinte sa purtam eticheta? M-am intrebat si am discutat cu Oana Kogalniceanu, stilist, pentru a afla de ce doresc oamenii sa poarte etichete fie ele si de lux, fie chiar copii.

De ce doresc unii oameni sa poarte "fake-uri" cu semnatura brandului la vedere? O parte din aceste persoane vor sa arate ca au o situatie sociala mai buna, iar unele nu stiu ce e acela un Armani sau un Hugo Boss, astfel, ajungand sa fie imbracati “de firma” din cap pana in picioare.

Scump, da' prost

Insa cand vorbim de produse care vin de la o casa de moda arhicunoscuta, care lanseaza colectii pentru toate gusturile, pentru ca totusi traim intr-o lume unde castigam prin a fi pe plac tuturor, exista si colectii pentru persoane care vor un look mai sclipitor. De aceea intalnim tricouri sau diferite bluze cu un simbol mare al brandului creat cu paiete sau diferite pietre. Marea greseala a unor branduri e ca nici nu mai produc in tara mama, iar croitoresele din alte tari unde se mai distribuie brandul, nu respecta modelul original, croiala si nici nu aleg materialele de cea mai buna calitate. De aceea ajungem sa intalnim tinute extrem de scumpe, dar de proasta calitate si care au castig pe piata numai datorita etichetei scumpe.

Uneori se intampla sa intalnim si "fake-uri" care sa arate mai bine ca unele tinute din colectia de lux. De ce? Pentru ca se poate intalni un designer cu mult bun gust dar care sa doreasca sa vanda mai bine si aplica o eticheta cunoscuta. Tinuta poate valora la fel de mult, insa fara acea eticheta probabil nu ar castiga nici pe jumatate. Din nou concluzia, valoarea sta in nume.

Dar oare ofera pretiozitate si calitate afisarea brandului? "Nu, in niciun caz. Unde brandul este afisat mare pe haine, acea tinuta nu va avea deloc pretiozitate si calitate. Din contra, unde este afisat cat mai subtil cu putinta, se observa calitatea deoarece designerul ofera mai multa atentie produsului. Cu cat este mai mica semnatura, cu atat este mai de valoare. Un exemplu ar fi chiar Diesel, care datorita scrisului patinat pe tinute, pierde din valoare," arata Oana Kogalniceanu.

De multe ori chiar daca nu este afisat la vedere brandul, atitudinea persoanei da de gol accesoriul sau tinuta care trebuie remarcata ca fiind "de firma." Din pacate designerii fac tinute si pentru persoane cu bun gust si fara, pentru ca incearca sa satisfaca toate cererile.Dar ce tip de oameni poarta astfel de "artificii"? Oamenii cu adevarati snobi, care reusesc sa se impuna cu aceste lucruri."Daca o femeie ar da 2000 de euro pe o geanta si nu ar avea succes cu ea afisand-o, nu ar mai cumpara o asemenea geanta. Din pacate romanii sunt foarte snobi. Nu avem o educatie prea dezvoltata in acest mod", concluzioneaza Oana.

Defapt, nu ne cunoastem stilul, ne lasam conduse de tendinte si de alte modele din societate la care dorim sa ne raportam si uitam de stilul propriu.

Am mai aflat de la Oana Kogalniceanu ce este mai "grav": sa porti o tinuta "no name" dar de bun gust sau una cu eticheta la vedere de bun gust? In ciuda faptului ca ne "ciocnim" foarte des de astfel de tinute pe strada, magazine, restaurante si cluburi, cea mai buna alegere conform Oanei este cea "no name". Niciodata nu reusesti sa creezi o tinuta de bun gust, afisand brandul.

Sfatul Oanei Kogalniceanu pentru femeia Feminis:
"Sa fii cat mai atenta cu tine, sa te simti bine cu tine, sa arati cat mai bine prin sport si alimentatie, si cel mai important, sa fii binedispusa, iar cu aceste rezultate sa faci cea mai buna alegere la shopping."

"Bazele" dependentei de brand

Dar oare ce este in spatele acestei "dependente de brand" din punct de vedere psihic? Sa aflam alaturi de psiholog Lucian Trasa, coordonator al Centrului de Studii in Transbranding.

De cele mai multe ori, brandul este purtat ca semn distinctiv al apartenentei fie la o clasa sociala anume, fie la un segment social exclusivist. Purtarea produselor "cu nume" si achizitionarea de produse-brand reprezinta o transpunere actuala a vechilor ritualuri de trecere de la un nivel social la altul. In societatile actuale de tip european, cumpararea unui automobil "de marca", spre exemplu, semnalizeaza "trecerea" la un alt nivel social, aceasta semnalizare fiind facuta atat pentru cei din jur, cat si pentru propria persoana. O astfel de actiune este facuta cu scopul de a usura acceptarea si integrarea in plan interior a noului statut.

Cu totul altfel stau lucrurile atunci cand produsul-brand nu mai este doar purtat, ci etalat cu ostentatie. Etalarea "numelui", a brandului este rezultatul unor probleme psihologice care sunt astfel "pansate". Diversele rani narcisice, stima sau imaginea de sine scazuta, supracompensarea unei lipse sau a unei insuficiente personale – sunt tot atatea denumiri pentru acest tip de probleme psihologice care determina "etalarea" brandului. Stim cu totii bancurile legate de o persoana de o inaltime modesta care-si cumpara un automobil de teren foarte mare cu care circula doar prin oras si care dupa ce ridica fotoliul la maximum mai are nevoie de inca doua perne ca sa poata vedea ceva prin parbriz. In esenta, mecanismul este acelasi. Din pacate insa, acest tip de conduita compensatorie si de reparare a unei rani narcisice a fost intretinuta si chiar recompensata prin marketingul de pana acum, bazat pe principiile economiei si societatii de consum. Actuala criza financiar-economica, dincolo de cauzele strict economice care, in treacat fie spus, sunt secundare, isi are radacinile fundamentale in aceste principii gresite ale economiei de consum. Se vorbeste despre "criza capitalismului global", dar nu capitalismul este problema, cat felul in care societatea s-a bazat conduite economice in care brandurile au fost folosite ca mijloace de compensare si recompensare psihosociologica, fara ca aceste branduri sa vina in intampinarea nevoilor reale si fundamentale ale oamenilor.

Ce tipologie de oameni apeleaza la aceste "artificii"?

Persoanele care apeleaza la aceste mecanisme sunt de doua mari feluri, fara ca pentru aceasta tipologizare sa utilizez un criteriu explicit:

a) noi toti, in virtutea functionarii dupa principiile societatii de consum si a brandurilor "cult"; dar majoritatea noastra o face la modul de "purtare" a brandurilor si nu de "etalare" a lor;

b) cei cu probleme psihologice mai mult sau mai putin grave, care nu dispun de un nivel prea inalt de integrare a sinelui si nici nu sunt foarte preocupati de sanatatea si firescul etalarii brandului, care devine in plan inconstient un paleativ si un "pansament" provizoriu al respectivelor probleme.

In concluzie, nu brandul pe care il porti conteaza, ci tu ca individ. Poarta o tinuta care iti ofera incredere in tine pentru ca te avantajeaza, chiar daca eticheta poate nu e una cunoscuta, iar daca e stii doar tu. Calitatea unui produs sta in modul in care il porti, in materialul din care e facut si tipul de design, niciodata nu sta in nume.

Tu ce zici? Care este "eticheta" ta?
Tag-uri: , , , , , , , , ,
Ti-a placut acest articol? Urmareste-ne si pe FACEBOOK

Adaugă un comentariu 1

Intră în contul tău sau înregistrează-te pentru a posta un comentariu.

Rusu Alina (16.12.2010, 14:06)
Asa este, oamenii sunt orbiti parca de etichete si tind sa eticheteze si ei la randul lor, dar asta-i alta poveste. Cert e ca foarte multi oameni prefera sa cumpere produse, branduri de lux, fara sa clipeasca, ce mai conteaza materialul, croiala, daca e de firma?
Răspunde-i
Spune-ţi părerea
Alte articole din Moda
Cele mai citite
Azi
Săptămânal
Lunar

Newsletter

Cele mai comentate
Felicitari pentru femei deosebite
-3°
Bucuresti
-2°
Bucuresti-zona centrala
-5°
Bucuresti-zona periferica
-4°
Alba Iulia
-3°
Alexandria
10°
-2°
Arad
-3°
Bacau
-2°
Baia Mare
-5°
Bistrita
-2°
Botosani
-3°
Braila
-5°
Brasov
-2°
Buzau
-3°
Calarasi
-4°
Cluj-Napoca
Constanta
-4°
Craiova
-5°
Deva
-3°
Drobeta-Turnu Severin
-4°
Focsani
-2°
Galati
-3°
Giurgiu
-2°
Iasi
-8°
Miercurea Ciuc
10°
-2°
Oradea
-3°
Piatra Neamt
-2°
Pitesti
-4°
Ploiesti
12°
-3°
Resita
-3°
Rimnicu Vilcea
-2°
Satu Mare
-6°
Sf. Gheorghe
-6°
Sibiu
-4°
Slatina
-4°
Slobozia
-4°
Suceava
10°
-2°
Timisoara
-4°
Tirgoviste
-6°
Tirgu Jiu
-4°
Tirgu Mures
-1°
Tulcea
-3°
Vaslui
-3°
Zalau
23 feb