Psihologul Adam Grant identifica trei tipuri de angajati: cei care dau, concentrati pe a-i ajuta pe ceilalti, cei care iau, care incearca sa primeasca mai mult, dand cat mai putin inapoi si cei care le imbina, oferind doar pentur a primi inapoi.
Cercetarile lui Grant arata ca aceia care dau avanseaza mai repede pentru ca ii fac pe ceilalti sa se simta mai bine, sunt de ajutor colegilor si ajung sa fie recompensati pe masura efortului lor.
In opinia psihologului, cei care iau incearca sa ii eclipseze pe ceilalti si sa isi culeaga laurii de pe urma eforturilor colegilor. Adesea obtin recunoastere si recompense, insa nu aduc beneficii echipei si organizatiei.
O problema evidenta este ca multe organizatii se concentreaza mai degraba pe realizarile individuale, incurajand si recompensandu-i mai degraba pe cei care iau. Grant sugereaza ca recunoscand contributia tuturor colegilor, compania are de castigat.
Cei care ofera, insa, trebuie sa fie atenti fiindca se profita adesea de bunatatea lor. De multe ori, cei care dau, se sacrifica si ii pun pe ceilalti pe primul plan nu ating succesul.
Pentru a reusi, cei care ofera trebuie sa o faca doar in raport cu alti indivizi cu aceleasi inclinatii sau cel mult cu indivizi care dau inapoi atat cat primesc.
Din perspectiva organizatiei, angajatorii ar trebui sa se concentreze asupra recrutarii de angajati care dau si sa respinga genul de indivizi centrati pe a lua, intrucat un mar stricat poate afecta intreaga echipa.
Tu in care tabara te afli? Ti s-a intamplat sa fii trecuta cu vederea in ceea ce priveste avansarea din cauza unor colegi incadrati in categoria celor care iau mai mult decat dau?
Citeste si:
Cele mai cool birouri din lume - Ai vrea sa lucrezi asa?