Studiile realizate în Marea Britanie au arătat că micuţii care sunt ajutaţi de familia lor să îşi facă temele au o probabilitate mai mare de a se descurca semnificativ mai bine la testările academice la vârsta de 16 ani, dar şi după acest prag, comparativ cu acei copii care nu sunt ajutaţi de părinţi şi familie la teme.
Dacă şi tu vrei ca ai tăi copii să aibă succes la şcoală, nu uita că implicarea familiei este deosebit de importantă.
Cum poţi să îţi ajuţi copilul?
- 1. Arătându-ţi interesul faţă de teme, tu îi comunici celui mic faptul că şcoala (implicit temele pe care le primeşte la şcoală) este importantă şi trebuie luată în serios.
- 2. Încurajează-ţi copiii să îşi termine temele şi să le lucreze la capacitate maximă, să ofere tot ce au mai bun în acest sens.
- 3. Îndeamnă-ţi copiii să se uite mai puţin la televizor şi să petreacă mai mult timp studiind şi citind.
- 4. Exprimă-ţi faptul că ai aşteptări mari încă de când copiii au o vârstă fragedă.
Beneficiile
Profesorii şi educatorii spun că părinţii care arată interesul faţă de temele copiilor au o cunoaştere mai bună a nivelului educaţiei micuţilor. În plus, copiii care sunt capabili să termine cu succes sarcinile de la şcoală şi temele primite la clasă au mai mari şanse de dezvolta o atitudine bună de lucru.
Ce învaţă cei mici
Prin acele ore în care îşi fac temele, copiii tăi învaţă să:
- citească şi să urmeze instrucţiunile în mod independent
- să managerieze şi să aloce timpul (pentru proiecte de şcoală pe termen lung, cum ar fi fişele de lectură)
- să termine temele, să le facă perfect, cu acurateţe şi la cea mai bună capacitate a lor.
De asemenea, temele îi ajută pe cei mici să îşi dezvolte simţul responsabilităţii, simţul mândriei ce înseamnă o treabă bine făcută, dar şi o etică a muncii care le va aduce copiilor beneficii chiar şi în afara sălii de clasă.
Părinţii pot să le ofere copiilor mult ajutor în ceea ce priveşte temele pentru acasă, în principal prin faptul că fac o prioritate din teme. Şi să nu uităm că ajutându-i pe cei mici la teme îi ajuţi în acelaşi timp să îşi dezvolte obiceiuri mai bune de învăţare.
Stabilirea decorului ideal pentru teme
Bucătăria sau masa din sufragerie reprezintă locuri de lucru extrem de populare pentru copiii mai mici. Aceştia se simt mult mai confortabil fiind în apropierea ta, iar tu îi poţi încuraja şi îi poţi asista pe parcursul temelor. Copiii mai mari ar putea prefera să se retragă în camerele lor, dar este important să îi verifici periodic şi să te uiţi peste temele lor atunci când le-au terminat.
Indiferent de locul pe care îl aleg copiii pentru a-şi face temele, este important ca tu să te asiguri că biroul sau spaţiul lor de lucru este:
- bine iluminat
- confortabil
- dotat cu rechizite şcolare (pixuri, stilouri, creioane, hârtie, caiete, capsator, calculator, riglă, etc.) şi dicţionare de tot felul.
- un loc liniştit, departe de orice surse care pot distrage atenţia copiilor (televizor, jocuri video, telefon sau alţi membri ai familiei).
Rolul unui părinte pe parcursul temelor
Când vine vorba de temele pentru acasă, este esenţial ca tu să fii acolo şi să îi oferi sprijinul tău, să îl ghidezi pe cel mic, să îi răspunzi la întrebări, să îl ajuţi să interpreteze cerinţele exerciţiilor şi să te uiţi peste teme la final, după ce le-a terminat. Dar atenţie: rezistă tentaţiei de a-i oferi răspunsurile corecte sau de a-i termina tu anumite cerinţe sau exerciţii.
Iată mai jos câteva sfaturi care te vor ajuta să transformi temele într-o sarcină mai uşoară pentru copii:
- Stabileşte o rutină. Este important ca mesajul tău să fie acela că temele de la şcoală sunt o prioritate, stabileşte câteva reguli de bază, cum ar fi să stabiliţi un interval orar fix şi un loc fix în zilele în care trebuie să îşi facă temele.
- Caută strategii pentru teme. Învaţă-i pe copii cum să abordeze problema, astfel încât cei mici să poată crea o strategie care se potriveşte volumului lor de muncă, dar şi temperamentului lor. Unii copii ar vrea să abordeze întâi temele mai grele - atunci când nivelul energiei mentale este cel mai ridicat - în vreme ce alţi copii preferă să înceapă cu temele de la materiile mai uşoare.
- Instaurează abilităţi organizaţionale. Nu ne naştem învăţaţi, iar acest lucru este valabil şi în acest caz. Abilităţile organizaţionale se învaţă şi se practică în timp. Învaţă-ţi copilul cum să folosească un calendar sau o agendă - lucruri care îl ajută să fie mai organizat cu temele.
- Aplică lucrurile învăţate la şcoală la nivelul "lumii reale". Vorbeşte-i celui mic despre modul în care lucrurile pe care le învaţă acum se aplică şi în afara sălii de clasă, cum ar fi importanţa de a respecta termene limită, exact cum fac şi adulţii în lumea reală. Surse: 1, 2.