Contactul vizual arata ca stii sa asculti, creeaza o legatura dincolo de cuvinte, fiind un semn ca esti capabila de empatie. In plus, contactul vizual este dovada ca esti o persoana de incredere si ca iti respecti interlocutorul, acordandu-i atentia cuvenita.
Nici nu banuiesti ce arma puternica reprezinta ochii in relatia cu cei din jur. Cu ochii poti percepe mesaje subtile si poti distinge modificari aproape insesizabile in comportamentul celorlalti. Conditia e simpla. Sa stii sa privesti si sa te lasi privita.
Privindu-ti "adversarul" vei detecta modificari ale culorii pielii datorate fluxului sanguin intensificat din cauza unor fluctuatii emotionale. Privindu-l in ochi vei observa modificari care indica o crestere a interesului fata de ceea ce ii transmiti sau dimpotriva, dezinteresul, semn ca este cazul sa schimbi tactica.
Tensionarea muschilor indica modificari emotionale pe care nu le percepi daca nu esti "cu ochii in patru".
In plus, contactul vizual iti ofera informatii legate de gradul de intimidare al interlocutorului, astfel incat sa iti poti adapta discursul in functie de atitudinea acestuia.
Cu alte cuvinte, de fiecare data cand intri in contact cu cineva, indiferent de situatie, este indicat sa il privesti, sa il observi si sa ii oferi ocazia de a stabili contact vizual.
Citeste in continuare pentru a afla ce se petrece in mintea interlocutorului, in functie de miscarea ochilor.
Ce ne spunem cand nu vorbim?
Ei bine, ochii sunt cu atat mai importanti atunci cand nu exista si un schimb verbal de informatii.
De cate ori nu ti-ai dorit sa fii in mintea clientului sau a sefului?
Sa stii la ce se gandeste celalalt este extrem de important in comunicare. Afla ca poti ghici ce se petrece in mintea cuiva doar privindu-i in ochi. Potrivit unor specialisti in programare neurolingvistica (NLP), exista o serie de reactii involuntare care iti ofera informatii referitoare la procesele ce au loc in creierul interlocutorului, valabila atat in cazul majoritatii persoanelor dreptace, cat si a celor stangace.
Oamenii de stiinta indica trei moduri de gandire: vizuala, auditiva si kinestezica. Astfel, daca ii vorbesti omului "pe limba lui", adica tinand cont de modul in care gandeste in momentul respectiv, poti imbunatati felul in care formulezi informatia, astfel incat sa reusesti sa transmiti exact mesajul dorit.
Poti sa-ti dai seama pe ce "frecventa" se afla interlocutorul doar privindu-i miscarea ochilor.
Vizual
Daca este o persoana cu o gandire preponderent vizuala, se va folosi de aceasta caracteristica pentru a reprezenta atat lucrui, cat si evenimente. Astfel de persoane descriu totul prin prisma privirii, spunand, spre exemplu, "Vezi unde bat?" sau "Dupa cum vad eu..." in loc de "Intelegi ce vreau sa spun?" sau "Dupa parerea mea...".
Daca ii privesti ochii, vei vedea ca ii indreapta adesea in sus si spre stanga sau spre dreapta cand vorbeste. Daca isi indreapta ochii in sus si spre dreapta, inseamna ca incearca sa isi aduca aminte o imagine. Daca se uita in sus si la stanga, construiesc o imagine vizuala.
Auditiv
Astfel de persoane se ghideaza in functie de memoria auditiva si se bazeaza foarte mult pe perceptiile auditive. Daca observi cu atentie miscarea ochilor, vei sesiza ca deplasarea se face fie spre dreapta, fie spre stanga. Daca privesc spre dreapta, isi aduc aminte sunete sau o conversatie. Daca se uita spre stanga, incearca sa construiasca un discurs sau sa reconstituie o conversatie.
Kinestezic
Astfel de persoane vor vorbi despre cum sau ce simte. Evenimentele si lucrurile sunt descrise prin intermediul senzatiilor. Miscarea ochilor este adesea in jos si spre dreapta sau spre stanga, in functie de situatie. Daca privesc in jos si spre dreapta, duc o lupta interioara, avand un dialog cu ei insisi. Daca se uita in jos si la stanga, acceseaza senzatii kinestezice, incercand sa isi aminteasca ceva cu ajutorul mirosului, gustului si al altor simturi.
Inverseaza toate cele de mai sus daca stai de vorba cu o persoana stangace.
Citeste in continuare pentru a afla daca interlocutorul te minte, cum sa ii intri pe sub piele si ce intentii are in functie de felul in care priveste sau clipeste!
Informatiile pe care le primesti urmarind miscarea ochilor interlocutorului iti pot spune si daca acesta minte sau spune adevarul.
Cum? Ei bine, de regula, daca cineva incearca sa isi aminteasca ceva, va privi adesea spre dreapta, in timp ce atunci cand i se cere un raspuns creativ (asa cum este cazul unei minciuni ) va privi spre stanga.
Atentie! Inainte de a te baza pe astfel de semnale insa, este bine sa pui doua intrebari preliminare, care sa iti ofere informatii clare. Pentru un raspuns care face apel la memorie, intreaba-ti interlocutorul despre o situatie din trecut, care sa nu aiba legatura cu subiectul ce urmeaza a fi discutat, pentru a fi sigura ca raspunsul lui este sincer. Procedeaza la fel si pentru a afla un raspuns creativ, interesandu-te in legatura cu parerea lui referitoare la un partid politic sau un eveniment oarecare.
Astfel vei sti ca atunci cand interlocutorul priveste spre stanga atunci cand ar trebui sa apeleze la memorie pentru a-ti raspunde, exista sanse ca raspunsul sa fie o minciuna.
Trucul atractiei
Din cele mai vechi timpuri, femeile foloseau Belladona, planta din care se extrage atropina, substanta folosita pentru dilatarea pupilei, astfel incat sa para mai atragatoare in ochii reprezentantilor sexului masculin.
Insa dilatarea pupilelor apare in mod natural atunci cand ceva iti starneste interesul, transmitand ideea de deschidere in vederea comunicarii si a schimbului de informatii.
Ochii sunt arma perfecta atunci cand incerci sa stabilesti contactul cu interlocutorul, "sa ii intri pe sub piele". Limbajul trupului functioneaza chiar si atunci cand interlocutorul nu il interpreteaza in mod constient.
Astfel, o pupila dilatata semnifica un interes crescut si o un grad de receptivitate sporita. Pentru a influenta reactia interlocutorului in favoarea ta, poti sa incerci sa te gandesti la ceva care iti starneste interesul. Astfel vei profita de dilatarea pupilelor pentru a transmite interlocutorului semnale pozitive.
Acesta este unul dintre cele mai usoare, subtile si eficiente trucuri pe care le poti pune in aplicare pentru a fi mai persuasiva.
Cu toate acestea, pentru a evita situatiile in care interlocutorul se simte intimidat sau amenintat, evita contactul vizual excesiv!
Clipitul
Ghideaza-te si in functie de felul in care interlocutorul clipeste pentru a-i ghici intentiile.
Clipit "in reluare"
Stii senzatia pe care o ai cand ti-e somn si ti se inchid pleoapele parca fara voia ta, incet, incetinel, incetisor? Ei bine, e semn ca interlocutorul isi pierde interesul. Daca mai are si o spranceana ridicata, e momentul sa schimbi placa sau risti sa il pierzi. Salveaza situatia schimband subiectul sau punandu-i interlocutorului o intrebare pentru a-i capta atentia.
Clipitul excesiv
Daca interlocutorul clipeste des, exista doua variante. Fie este extrem de emotionat sau se simte intimidat, fie te minte. In functie de situatie, poti interpreta gestul ca atare.
Pe langa cele de mai sus, fii foarte atenta la "datul ochilor peste cap".
Atunci cand adolescentii fac asa, inseamna ca trateaza cu spatele ceea ce le spui si nu vor lua in considerare sfaturile tale. La locul de munca insa, nu iti doresti ca aceasta sa fie reactia sefului sau a clientului la discursul tau nu?
Opreste-te si afla ce il nemultumeste. Fii foarte atenta si arata-i ca asculti prin prelungirea contactului vizual si indreapta-ti privirea catre el de fiecare data cand sesizezi ca subliniaza un aspect. Aceasta atitudine este una pozitiva, ce arata deschiderea ta spre comunicare si negociere.