Sunteti una dintre cele mai cunoscute militante pentu drepturile si independenta femeii, fiind un model de succes pentru multe dintre femeile din Romania. Cum ati reusit sa va faceti un nume in mediul de afaceri?
Trebuie sa incep prin a nu fi de acord cu aceasta formulare. Nu sunt o militanta pentru independenta femeii. Consider ca barbatul si femeia, relatia lor trebuie sa fie una de colaborare, fiecare aducand in echipa (famile sau job) cate o dimensiune specifica de reflectare a realitatii.
Mai ales acum intr-o perioada de puternica recesiune economica societatea are nevoie de solutii creative de sorginte masculina si feminina. Creativitatea implica costuri mai mici in derularea proceselor. In ultimii 20 de ani am importat modelele occidentale ale feminismului agresiv, femeia independenta, familia uniparentala, femeia ce se poate substitui barbatului, razboiul dintre sexe. Scaderea calitatii in educatie a deturnat continutul acestor mesaje si a generat derapaje in atitudinea tinerelor fete, bineinteles cu ajutorul mass media. Cel mai des intalnit rezultat il constituie scaderea numarului de nasteri la fetele cu varste cuprinse intre 20-30 si cresterea cazurilor de sterilitate la femeile de peste 30 de ani.
Sectorul business, desi nu mai este eminamente masculin, este in continuare dominat de barbati. Cum este privita o femeie de afaceri in Romania si care sunt principalele probleme cu care se confrunta? Ce sfaturi le-ati da femeilor care vor sa se impuna in acest sector?
Omul de afaceri si managerul unei companii au responsabilitati diferite. In timp ce omul de afaceri cauta oportunitati de a-si investi banii, managerul este responsabil de eficientizarea investilor oamenilor de afaceri. In sectorului managementului de business intalnim o pondere mai mare a femeilor decat in cel investitional. Acum in perioada de criza avem nevoie de un management creativ, actiune rapida, inovatie si curaj in luarea unor decizii neconventionale. Aici femeile au conducerea.
Liderul femeie, pe langa multe calitati, are bineinteles si defecte. Femeile sunt patimase si preocupate excesiv de detalii. Am intalnit multe femei manageri, mai ales in multinationale, care incearca sa copieze comportamentul masculin. Cea mai mare gresala. "In sameless there is no strength". Niciodata o femeie nu va castiga o confruntare profesionala cu armele masculinitatii. Noi avem armele noastre, trebuie doar sa avem intelepciunea de a le folosi cu tact si bun simt.
Cum sunt echipele formate din femei fata de cele mixte sau formate din barbati?
Cele mai eficiente echipe sunt cele mixte pentru ca aduc, atunci cand exista dialog si deschidere spre invatare, mai multe dimensiuni in analiza si decizie.
Ati declarat ca ati castigat 1 milion de euro din vanzarile din mediul online. Cum ati reusit aceasta performanta? Ce oportunitati credeti ca are businessul de frumusete din Romania in online in anul de criza 2009?
Conduc o afacere de vanzare directa, adica intre produs si consumator exista doar veriga consultantului. Acest tip de comert este cel al viitorului. Acum cand timpul se contracta, oamenii cauta sa economisesca tot mai mult din el pentru a se bucura de prieteni, familie, copii, lume. Comanda on-line, cataloagele on-line, informatiile pe care tu, consumatorul, le accesezi, le cauti, sunt personalizate pentru ca tu decizi ce, de unde dintr-o oferta mult mai mare decat a oricarui magazin clasic, oricat de mare ar fi el, iar pretul pe care il platesti este mult mai mic. Consumatorii de maine sunt clientii internetului.
Ce sfaturi le dati romancelor in materie de frumusete?
De 15 ani de cand lucrez la companie, nu folosesc decat produsele pe care le vand, desi multa lume nu crede. In materie de produse cosmetice, este ca si in moda, exista creatori care ti se potrivesc si altii pe care ii admiri dar hainele lor nu "te imbraca". Pentru mine hainele potrivite sunt cele create de Marni, urmate de Marc Jacobs iar in materie de cosmetica Oriflame.
Femeile care sunt preocupate de frumusete stiu ce inseamna sa iubesti o marca. Ca sa iti cumperi ceea ce ti se potriveste trebuie sa stati de vorba cu tine inainte foarte serios, sa te intelegi si mai ales sa te iubesti asa cum esti cu bune si mai putin bune.
Nu suntem obisnuite sa vorbim cu noi si suntem prea preocupate de ce cred altii despre noi. Cine sa ne cunosca mai bine, cine sa ne iubeasca mai mult decat noi insine. Nu trebuie interpretat ceea ce spun ca o manifestare narcisista. Mai degraba ar trebui inteleasa ca si indicatia din avion, in caz de depresurizare noi ne punem noua masca de oxigen pe fata si apoi ne ocupam de cei din jur.
Sunteti mereu activa, mereu in forma, aratati foarte bine. Ce parere aveti despre femeile care dupa ce trec de o anumita varsta incep sa-si piarda increderea in ele si se retrag intr-un con de umbra? Cum putem sa depasim aceste mentalitati si sa ne pastram vitalitatea, buna dispozitie si sa ramanem atragatoare, desi timpul trece?
Fiecare varsta a femeii are frumusetea ei. Tineretea este frumoasa fara efort. Principala problema in Romania o constituie alimentatia, sedentarismul (relaxarea in natura se reduce la un gratar cu mititei si bere).
Clima se modifica, fenomenul de incalzire globala trebuie sa ne determine sa consumam mai putina carne si mancare cu multe calorii. Trebuie sa mancam mai multe fructe, salate, alimente bogate in vitamine si fibre. Trebuie sa ne facem timp pentru a iesi din orasele poluate care ne ataca pielea si sa mai ales sa avem o viata culturala si spirituala care sa ne elibereze de stresul tot mai mare in competitia ce defineste societatea de consum.
Din interviurile dvs. rezulta ca viata v-a oferit multe obstacole. Care este formula dvs. pentru a le depasi si, mai mult, pentru a reusi sa faceti un salt inainte?
Toate drumurile (si cele fizice din Romania mai ales) sunt presarate cu obstacole. Obstacolele sunt un plus, te obliga sa te analizezi sa te repliezi sa-ti reconsideri strategiile, sa inveti. Am o personalitate care adora problemele complicate si ma plictiseste banalul. Imi plac problemele de nota maxima.
De ce nu exista solidaritate intre femeile din Romania? Nici in politica, nici in mediul business, nici in privat acestea nu par sa se inteleaga foarte bine.
Nici barbatii nu sunt mai compleanti. Ei sunt insa mai pragmatici atunci cand isi comunica nemultumirile. Femeile uita greu, barbatii repede. Noi, femeile, avem un instinct de proprietate mult mai puternic si agresiv decat barbatii si din acest motiv relationam asa cum afirmati.
Miscarea feminista nu a prins foarte bine la noi, desi in tarile occidentate femeile si-au ars sutienele in public inca de prin anii '60, cerandu-si independenta?
Exacerbarea independentei impachetata sexual a generat reactii negative intr-o societate conservatoare. Sexualitatea a deviat in vulgaritate si omul simplu o asociaza cu comportamentul nefiresc.
Prefera romancele confortul de a fi "intretinute" sau aceste modele sunt sustinute artificial de mass-media si aceasta isterie pentru cancanuri si mondenitati?
Femeia romanca de tip rucsac este doar un cliseu al presei. Majoritatea femeilor din Romania, si asta ar trebui sa ne preocupe, isi intretin barbatii ce beau la carciuma de dimineata, in timp ce ele se spetesc muncind in strainatate. Despre ele insa nu prea scrie nimeni. Nu e suficient de senzational. Chiar acolo unde munca fizica primeaza, femeile sunt mai muncitoare, mai serioase decat barbatii. O vad zilnic la mine la banda.
Atunci cand nu mai sunt bani publicul primeste circ ca sa uite de ratele neplatite. Oamenii inteligenti isi rezolva problemele, atunci cand sunt reale, prin intermediul institutiilor ce definesc statul de drept. Ele totusi functioneaza. Mass media are nevoie de rating. Calitatea spectacolului depinde de investitii financiare si intelectuale. Nu avem spatii verzi. Ca sa le facem sa arate spectaculos vopsim o banca in culorile nationale si initiem o dezbatere pe culori si nu pe metru patrat de spatiu verde per capita! Cam asa e in Romania.
Vorbiti adesea despre independenta femeii. Cum reuseste o femeie sa jongleze intre independenta sa, independenta partenerului si ceea ce inseamna viata de cuplu?
Cred ca ar trebui folosit termenul de spatiu personal. Spatiul total este segmentat in subspatii personale. In anumite zone aceste spatii se suprapun. Acolo trebuie sa negociezi cu intelepciune, diplomatie dragoste si fara prejudecati.
Ce facem cu relatiile care nu mai merg? Putem reincalzi o ciorba racita? Cum ne luam curajul sa mergem mai departe, daca nu putem? Ce vrea un barbat de la o femeie?
Barbatilor nu le plac femeile agresive, cicalitoare. Cand incercam sa comunicam cu partenerul trebuie sa-l privim din perspectiva experientelor nostre din copilarie sau a acelora de parinte. Sunt copii mai mari. Cu copiii te descurci cu vorba buna, tot asa si cu barbatul de langa tine. Casatoria dupa 27 de ani la femeie si dupa 33 de ani la barbat are mai multe sorti de izbanda decat cea timpurie, cand partenerii nu comunica.
Ati vorbit intr-un interviu despre experienta dumneavoastra la Schitul Calugara. Cat de mult conteaza credinta in Dumnezeu pentru dumneavoastra, ce experiente ati avut in aceasta zona a spiritualitatii?
Relatia cu Dumnezeu este una speciala. Atunci cand m-am maturizat, dupa 33 de ani, am descoperit Divinitatea ca partener in managementul sinelui. Nu sunt singura si asta imi da curaj sa ma reconstruiesc in fiecare zi. De cate ori mi se intampla lucruri bune spun multumesc. De cate ori mi se intampla lucruri neplacute incerc sa inteleg de ce, invat si spun din nou MULTUMESC.
Calugara este o manastire din Caras Severin unde trei calugari slujesc icoana Maicii Domnului ce a adus multa alinare femeilor suferinde care au venit cu speranta in pelerinaj. Minunile se intampla doar acelora care cred cu adevarat si se poarta ca atare respectand cele 10 porunci in spiritul lor.
Cum vedeti viitorul nostru si al copiilor nostri in contextul unei lumi tot mai desacralizate, in care cei mai multi se ghideaza dupa principii strict mercantiliste?
Banul este necesar pentru ca el este suportul schimburilor dintre oameni. Daca vom intelege ca trebuie sa participam fiecare la aceste schimburi si nu sa asteptam doar ca altcineva sa ne dea din ceea ce produce lumea de maine va fi macar la fel de buna ca si cea de ieri. Miscarea inseamna viata, actiunea, participarea. Repausul este moarte.
In final, as vrea sa va rog, daca vreti sa ne impartasiti cateva lucruri despre planurile dumneavoastra de vacanta.
Vacantele le planificam in familie, nu la hotel, preferam inchirierile de case, modelul francez. Vacantele nu trebuie sa fie de lux ca sa fie reusite. Intr-o zona frumoasa, cu oameni frumosi, cu mancare buna alaturi de oameni cu care poti vorbi seara despre cartile citite, departe de banalitati si clisee, acolo mi-e bine. De patru ani vara mergem in acelasi loc in Corsica, Porto Vechio si in octombrie in Gouadeloupe in aceeasi casa, de unde se vede marea si o lume de o frumusete pe masura iubirii cu care Dumnezeu a facut-o.