Vinerea trecuta am avut o intalnire de afaceri care se anunta furtunoasa. Bineinteles discutia s-a purtat in jurul banilor. Am ajuns la un compromis si, inainte de a pleca, am felicitat-o pe clienta mea pentru ziua de nastere a fiului ei (urma sa fie duminica). A fost extrem de surprinsa (placut, bineinteles) si toata tensiunea acumulata in timpul negocierii (cand e vorba de bani, clientul si furnizorul au interese contrare, nu-i asa?) s-a risipit ca prin minune. Bineinteles, ne-am despartit ca buni prieteni.
Nu e o noutate ca relatia persoanala cu un client este foarte importanta. Daca o negociere este castigata pe seama deteriorarii relatiei personale, de cele mai multe ori este de fapt o infrangere. Iar uneori insa uitam de acele mici detalii care fac diferenta in intretinerea unei relatii personale. Daca ne punem mintea la lucru putin, nu este greu sa aflam sau sa retinem interesele personale ale clientilor nostri, fie ca este vorba de familie, pasiuni sau altceva. Iar tehnologia ne poate da o mana de ajutor - este foarte simplu sa adaugam in fisierul in care tinem datele de contact ale clientilor orice ne poate ajuta in mentinerea relatiilor. Calendarele electronice abia asteapta sa ne aduca aminte de datele importante. Iar un telefon de felicitare care tine 5 minute ne poate economisi ore de negocieri. In plus, si pentru noi este mai placut sa facem urari de bine decat sa ne inclestam in discutii tensionate.
Sa nu uitam deci ca si clientii nostri sunt oameni. Un zambet pe care il aducem pe buzele lor ne face si noua viata mai usoara si mai placuta.
Cristian Bizau, Managing Partner Pallas, membru BNI