La adolescenti: Aproximativ jumatate dintre adolescenti au atitudini si comportamente de respingere fata de tigari din cauza imaginilor inscrise pe pachetele de tigari.
La adulti: Daca inainte de introducerea pictogramelor, 21% din adulti manifestau dezgust/scarba fata de pachetul de tigari, dupa 6 luni, procentul acestora a crescut la 35%, iar dupa 12 luni, aproape jumatate dintre fumatori (44%) manifesta dezgust/scarba.
Adresam tuturor comerciantilor de produse din tutun solicitarea de a expune pachetele de tigari astfel incat imaginile sa poata fi observate de cumparatori. In acest mod, dorim sa descurajam copiii si adolescentii sa inceapa sa fumeze si sa incurajam adultii sa renunte la fumat.
In perioada iulie 2008 - octombrie 2009 au fost derulate in Romania doua studii ample care evalueaza impactul pictogramelor de pe pachetele de tigari asupra populatiei. Studiile au fost realizate pe esantioane reprezentative la nivel national de adolescenti (1464 adolescenti fumatori si nefumatori) si adulti fumatori din populatia generala (800 respondenti).
Studiul realizat la nivelul adolescentilor – “Impactul pictogramelor de pe pachetele de tigari asupra adolescentilor din Romania” – a aratat ca aproximativ jumatate dintre adolescenti au atitudini si comportamente de respingere fata de tigari din cauza imaginilor inscrise pe pachetele de tigari. Unul din doi adolescenti incearca in mare sau foarte mare masura sentimente de „dezgust sau scarba” generate de imaginile tiparite (50%) pe pachetele de tigari; 45% dintre adolescenti incearca sentimente de „ingrijorare si neliniste”. Studiul arata ca pictogramele influenteaza decizia adolescentilor de a se apuca sau nu de fumat: 51% dintre tineri au declarat ca sunt influentati in foarte mare sau mare masura in acest sens.
Sunt influentati si tinerii care deja fumeaza: jumatate dintre ei declara ca au incercat sa renunte la fumat din cauza avertismentelor de sanatate. Ca urmare a inscriptionarii, tinerii adopta un comportament de evitare a mesajelor: 30% acopera imaginea atunci cand sunt luate tigarile din pachet, 28% nu privesc pachetul atunci cand iau o tigara si 23% cumpara sau cer vanzatorului un anumit tip de pachet de tigari cu un anumit text. Studiul arata totodata ca, in prezent, un adolescent din cinci (19%) este fumator zilnic, 17% sunt fumatori ocazionali, iar aproape doua treimi (64%) sunt nefumatori.
Introducerea pictogramelor a influentat si atitudinea fumatorilor adulti: daca inainte de introducerea pictogramelor, 21% manifestau dezgust/scarba fata de pachetul de tigari, dupa 6 luni, procentul acestora a crescut la 35%, iar dupa 12 luni, aproape jumatate dintre fumatori (44%) manifesta dezgust/scarba. Similar, procentul celor care resimt teama/neliniste creste de la 26,2% la 30,6%, iar la un an se ridica la 34%.
Cele doua studii demonstreaza impactul pozitiv pe care imaginile de pe pachetele de tigari il au asupra atitudinilor si comportamentelor legate de fumat ale adolescentilor si adultilor din Romania. De aceea, adresam tuturor comerciantilor de produse din tutun solicitarea de a expune pachetele de tigari astfel incat imaginile sa poata fi observate de cumparatori. In acest mod, dorim sa descurajam copiii si adolescentii sa inceapa sa fumeze si sa incurajam adultii sa renunte la fumat.