Si, da, e vorba despre radiouri care emit in exclusivitate pe internet, o nisa care s-a facut din ce in ce mai des remarcata si la noi, exploatata timid, inca din 2006 de Radio3Net, proiectul infiintat si condus de regretatul Florian Pittis, si, la doar cateva luni mai tarziu, adusa in mainstream, de catre Radio Lynx, primul post de radio comercial care emite exclusiv online. Ultimul dintre ele, prezent pe piata de aproape trei ani, de la 1 iunie 2006, depaseste cu mult notiunea unui simplu radio online, fiind usor de perceput, prin prisma relatiei speciale pe care reuseste sa o stabileasca cu ascultatorii, drept o adevarata comunitate. Cum a reusit sa ajunga la acest statut, ne povesteste chiar “creatorul” si directorul lui general, Alexandru Ciochia.
De ce radio online si nu radio "clasic"?
In primul rand pentru ca o frecventa FM este foarte dificil de obtinut. Daca internetul nu ar fi existat, proiectul Radio Lynx nu ar fi putut, probabil, sa apara decat peste 4 - 5 ani. Ori Radio Lynx da voce internetului din 1 iunie 2006.
Care sunt, in opinia dumneavoastra, avantajele pe care le ofera mediul online? Ce libertati va ofera acesta?
Singurul avantaj vizibil pe care il ofera online-ul este faptul ca ne permite sa avem un program de emisie 24/7 si simultan, sa transmitem in direct (audio/video) unul sau mai multe evenimente de nisa (concerte, conferinte de presa, workshop-uri, petreceri samd) fara a fi nevoie sa cream cate un post de radio cu emisie permanenta, cu frecventa si licenta obtinuta de la CNA). Pana anul trecut, Radio Lynx se diferentia de posturile de radio in FM prin transmisia audio-video live din studioul de emisie, prin dialogul permanent cu ascultatorii care pot sa intre in orice moment pe chat, sa puna intrebari invitatilor, sa comenteze, sa isi povesteasca experientele, sa intre in polemica. Acum radiourile clasice si-au construit site-uri web si, incetul cu incetul, preiau modelul pe care noi l-am impus pe internet. Insa, pentru luna martie, pregatim cateva surprize.
Avantajul radioului clasic este ca poate fi ascultat in masina. Cand te plictisesti, apesi un buton, invarti o rotita si ai ajuns la un alt post de radio. Sute de mii de oameni fac asta. Schimba posturile la intamplare si raman sa asculte ceea ce le atrage atentia. La Radio Lynx nu poti sa ajungi si nu poti sa te intorci din intamplare. Acesta e un dezavantaj care ne obliga sa ne straduim mai mult, sa oferim o experienta diferita, diversificata si sa crestem permanent calitatea programelor. Exista din ce in ce mai multi oameni care ne asculta pe telefonul mobil. Noi consideram ca este un semnal absolut pozitiv. In ce priveste "libertatile", teoretic, internetul iti permite sa faci orice. Publicul insa, nu. Poti sa discuti orice, dar nu poti spune lucrurile oricum. Practic, e vorba de modul in care intelegem sa folosim libertatea. Granita intre "uz" si "abuz" este foarte fina iar tentatia e mare. Dar asta face munca de jurnalist radio-online mai provocatoare.
Exista si constrangeri?
Orice format presupune limite. Formatul Radio Lynx nu face exceptie. Muzica pe care o difuzam ne inscrie in zona Hot Adult Contemporary. Grila de programe tine cont de momentele zilei si de locul si situatia in care se afla ascultatorii. In cursul zilei evitam sa invitam la dialog. Majoritatea ascultatorilor sunt la serviciu. Au nevoie de informatie, de ambianta potrivita pentru lucru. De amuzament. Dupa ora 16:00 lucrurile se schimba treptat. De la 20:00 ne transformam intr-un club. Emisiunile trebuie sa incite la dialog. Seara e multa forfota.
Care este diferenta dintre relatia pe care o dezvolta cu ascultatorul un realizator intr-un radio clasic si cea dintre ascultator si realizatorul de radio online?
Radio Lynx se asculta diferit fata de radioul clasic. Ascultatorul e implicat in discutie, te sustine sau te combate, e alaturi de tine sau, daca nu ai reusit sa ii atragi atentia, iti semnaleaza discret ca te ignora. Ascultatorul poate oricand sa devina un partener. E si prieten si adversar deopotriva. Nu am intalnit niciun profesionist de radio FM care sa nu sesizeze diferenta si care sa nu fie marcat de contactul direct si permanent cu ascultatorii nostri. Spre deosebire de radiourile clasice, realizatorii nostri sunt mult mai expusi si mult mai solicitati. Spre exemplu, un realizator administreaza in acelasi timp playlist-ul, pupitrul de emisie, chat-ul, interventiile telefonice, dialogul cu invitatii in studiou, camera video si, in plus, intermediaza relatia dintre ascultatori si invitati. E nevoie de foarte mult timp si de multa pregatire tehnica si psihologica pentru dezvoltarea tuturor acestor abilitati. Mai ales atunci cand vrei sa construiesti o relatie sincera, deschisa, vie cu publicul tau.
Care este conceptul din spatele Radio Lynx? Ce il deosebeste de alte posturi?
Noi dam voce internetului. Construim o comunitate de comunitati care se intalnesc, se cunosc, se exprima in direct. Unele comunitati formate pe internet au acum emisiuni. Exista si cazuri in care o emisiune a generat aparitia unei comunitati. Radio Lynx a devenit o tribuna pentru comunitatea ecologistilor, comunitatea pasionatilor de astrologie, comunitatea iubitorilor de poezie, comunitatea celor preocupati de cariera, de internet-business, de psihologie, de stiinta, cu toate blestemele si binecuvantarile ei, de IT, de sanatate, de partea de dezvoltare personala, de muzica. Ascultatorii nostrii descopera o emisiune si intra in comunitatea respectiva. Cunosc oameni, leaga prietenii, dezvolta colaborari. In timp, multi dintre ei gasesc si alte doua sau trei emisiuni care le plac si carora le raman fideli.
Imi puteti face, pe scurt, un profil al ascultatorului? Este el diferit de cel al unui post "clasic"?
Ascultatorii nostri sunt barbati si femei, persoane active, cu educatie peste medie, care cauta o solutie la alienarea impusa de presiunile cotidiene. Ne adresam unui public mixt, intre 23 si 44 de ani, care e pretentios, activ si nu de putine ori reactiv. Este publicul nostru diferit de cel al radiourilor clasice? Si da si nu. Cred ca raspunsul corect la intrebarea asta este ca "noi suntem diferiti" si asta ne prilejuieste contactul cu oamenii care cauta si altceva pe langa stasurile si formulele consacrate existente deja pe piata.
Radio Lynx are o paleta foarte larga de emisiuni. Care sunt principiile dupa care le alegeti?
Telul nostru este ca ascultatorul sa simta ca dupa o ora sau o zi petrecuta impreuna cu Radio Lynx a iesit in castig. Un factor decisiv in alegerea emisiunilor pe care le includem in grila de programe este daca acestea au capacitatea sa genereze evenimente de comunicare si sa aduca ascultatorului un plus de valoare. Gablonturile au un public mai larg. Cu toate astea, noi cautam sa cream si sa oferim bijuterii. Cateva exemple: Alina Manole, una dintre cele mai apreciate si probabil cea mai cunoscuta cantautoare de muzica folk, realizeaza o emisiune saptamanala de gen. Marcian Petrescu, muzicutist, bluesman si om de radio spune Povestile Blues-ului, in fiecare vineri dupamiaza. Bobby Voicu, Yahoo Community Manager pentru Romania, realizeaza o emisiune saptamanala axata pe internet business si aduce la microfon cele mai importante nume din domeniu. Sotiris Karagiozidis, co-fondator al HCS Human Capital Sollutions (compania care a adus in Romania cei mai importanti speakeri de business la nivel mondial), realizeaza o emisiune saptamanala de consiliere si consultanta de cariera, care da prilejul publicului nostru sa intre in dialog si sa adreseze intrebari directe unui numar important de experti de business si resurse umane din Romania si din lume. Si, exact asa cum ati remarcat, lista e lunga si diversa.
Ne-am asteptat ca proiectul sa se auto-sustina intr-un timp mai scurt. Am gresit.
Chiar daca am avut ca public un numar important de oameni de calitate care ne-au "adoptat" inca de la inceputurile proiectului, asta nu a valorat foarte mult in ochii marketerilor. Se vorbeste frecvent despre importanta comunicarii nisate. In momentul in care incep discutiile pragmatice, calitatea publicului nu mai conteaza insa la fel de mult. Toata lumea se uita in primul rand la cantitate. Una dintre cele mai dificile optiuni a fost aceea de a ne asuma cresterea cantitativa in conditiile de calitate pe care ni le-am propus de la inceput. N-a fost usor, pentru ca publicul caruia i se adreseaza proiectul Radio Lynx este foarte pretentios. Cresterile din graficele de audienta arata insa clar un trend crescator din ce in ce mai pronuntat. Cred ca e si normal. Dupa aproape trei ani de la lansarea proiectului, pot sa spun ca avem una dintre cele mai bune echipe de realizatori din FM-ul romanesc, chiar daca emitem numai online. Asa imi explic faptul ca am fost primiti ca membri in Asociatia Nationala a Radiourilor Locale cu toate ca suntem singurul membru care nu emite in frecventa.
Cum va fidelizati publicul?
Acordandu-i atentia si importanta pe care o merita. Radio Lynx recunoaste si promoveaza valoarea oamenilor din comunitate. Chiar i-am intrebat pe ascultatori ce-i face sa se intoarca. Toti ne-au raspuns "pentru ca sunt dependent". Raspunsul asta ne-a ingrijorat la modul cel mai serios. Termenul "dependenta" are o conotatie profund negativa cu care nu ne doream sa fim asociati. Asa ca am mers mai departe, cautand cauza dependentei. Si cel mai frecvent, raspunsurile au fost de genul: "pentru ca la Radio Lynx ma simt ascultat, ma simt important, simt ca sunt pus in valoare, pentru ca intalnesc oameni straini carora simt ca le pasa de mine si cu care am ajuns sa leg prietenii, pentru ca aici relatiile intre oameni nu pornesc de la "interese" ci de la faptul ca ne gasim unii pe ceilalti interesanti"