Cu siguranta ca o experienta de munca foarte scurta ridica semne de intrebare unui viitor angajator. Dar nici o decizie profesionista nu se bazeaza pe un singur criteriu si ar trebui luate in considerare macar 3-4 semne clare care sa indice acelasi lucru pentru a respinge un candidat.
Astfel, o persoana care a schimbat ultimele 4 locuri de munca intr-un interval foarte scurt nu va mai prezenta interes pentru un post cu norma intreaga si pe perioada nedeterminata. Aceasta persoana are toate sansele sa fie exclusa chiar inainte de a participa intr-o etapa urmatoare de interviu telefonic. Imaginea pe care o lasa un astfel de candidat este ca fie nu stie sa aprecieze chiar el de la inceput ceea ce il motiveaza, fie nu reuseste sa se integreze, fie din varii motive nu performeaza la locul de munca.
In cazul in care experienta anterioara include o colaborare scurta (excluzand colaborarile pe proiect sau pe perioade determinate) pe langa altele de mai lunga durata, ea va fi privita de catre un recrutor profesionist ca un incident izolat si tratata ca atare pana la lamurirea situatiei in cadrul unei discutii mai detaliate. Transparenta si sinceritatea ta ca si candidat intr-o astfel de situatie este judecata favorabil de cele mai multe ori.
Sunt o persoana perseverenta de obicei si nu renunt de la primele obstacole. Am solicitat ajutorul superiorului si colegilor de departament pentru a invata si intelege cat mai bine ceea ce am de facut, mai ales ca fara o serie de informatii nu puteam ajunge la rezultate. Ajutorul mi-a fost amanat si refuzat constant si dupa 5-6 incercari nereusite am decis sa parasesc compania. Am procedat corect? Cat de mult trebuie sa insist in rezolvarea unei situatii si cand stiu ca este cazul sa renunt?
Cu siguranta faptul ca insisti si ca incerci prin cai variate sa rezolvi o situatie dovedeste bune intentii si o dorinta sanatoasa de munca. Un angajator orientat catre oameni si rezultate isi va dori sa aiba in echipa o persoana care nu renunta din prima si care are initiativa si interes in gasirea de solutii. De cele mai multe ori insa piedicile vin dintr-o nepotrivire totala a stilurilor de lucru si a valorilor la locul de munca. Daca persoanele dintr-un departament intreg au fost formate si invatate ca se poate lucra fara proceduri clare si fara prea mult suport reciproc pentru a ajunge la un rezultat comun, un angajat nou care vine dintr-un mediu structurat si care a fost obisnuit sa se consulte cu ceilalti nu va simti ca poate apartine acestei noi echipe si nu va putea performa. Uneori decizia de a pleca este cea mai buna alegere, mai ales cand simti ca nici pe viitor nu se vor schimba lucrurile.
Pentru a preveni totusi ca situatia sa nu se repete, inainte de angajare este foarte important sa incerci sa afli cat mai multe informatii despre viitorul loc de munca. Cine iti va fi superiorul, cum prefera sa lucreze si ce asteapta de la subordonatii sai? Care este echipa in care urmeaza sa intri si cum relationeaza oamenii intre ei?
De multe ori, inainte de a semna un contract poti propune sa petreci o zi-doua in cadrul departamentului respectiv si sa observi mediul de lucru, relatiile dintre colegi, comunicarea cu superiorul, cu clientii, cu partenerii de afaceri, etc. Este o experienta avantajoasa de amblele parti si poate oferi indicii importante cu privire la sansele de a colabora cat mai armonios si eficient pe viitor
Cum imi pot construi argumentele cand fac o schimbare de domeniu in alegerea noului job?
Din primul rand trebuie sa fii foarte bine informat despre ceea ce presupune noua activitate in general si mai ales care sunt particularitatile postului in contextual concret al viitoarei companii. Trebuie sa cunosti ce abilitati ai si ce cunostinte teoretice – ca minim bagaj de inceput. Ai urmat o facultate, un curs, un training in domeniu? Cunosti instrumentele de lucru folosite (ex. operare pe calculator in anumite programe precum Excel, Access, SAP - diverse programe specifice folosite in companie sau similare cu acestea)? Ai dobandit in experienta de munca anterioara abilitati pe care le poti transfera cu succes in noua activitate (ex. organizare, prioritizare de sarcini, coordonare de oameni si/sau proiecte, confruntarea si rezolvarea cu succes a situatiilor neprevazute si cu un grad ridicat de ambiguitate, etc.).
Paralele intre activitatile anterioare si viitorul loc de munca dintr-un domeniu nou sunt extrem de utile si iti pot oferi informatii despre cat de greu sau usor iti va fi sa te acomodezi, cat de potivita esti in noua activitate, cat de mult ai de invatat si in cat timp poti ajunge la rezultate. Poti folosi feedback-ul celor din jur – fosti colegi si sefi, cunoscuti, apropiati care sa iti ofere bucati din imaginea ta asa cum se transmite ea catre ceilalti si care iti pot confirma atuurile cu care pornesti la drum. Bineinteles, evaluarile profesioniste ofera clar un plus de informatie si acuratete in acest sens.
Orice schimbare in cariera (schimbare de echipa, companie, domeniu, nivel, etc) trebuie facuta constient si pregatita atent pentru ca ceea ce construiesti mai departe sa aiba o baza cat mai solida si sa iti permita sa mergi catre reusita.
Ioana Moholea
Project Manager
Perspective Group
Tel: (+40) 21 2119322