Ce este dislexia?
Dislexia a fost denumita pentru prima data in anul 1887 si este o disfunctie neuronala. Astfel, persoanele diagnosticate cu aceasta deficienta vor procesa diferit citirea si scrierea de catre creier. Cu toate acestea, nu este o disfunctie intelectuala. Este intalnita atat la persoanele cu un coeficient de inteligenta sub medie, cat si unul foarte mare.
In cea mai simpla forma, dislexia poate fi explicata prin dificultatea stabilirii unei conexiuni firesti intre literele vizualizate si sunetele corespunzatoare acestora.
Dislexia este caracterizata prin dificultati in stabilirea conectiunii de baza dintre simboluri (litere) si sunetele (pronuntia) corespunzatoare lor.
Astfel, persoanele dislexice nu deosebesc literele care au forme sonore asemanatoare (de ex. b si d) sau forme sonore asemanatoare (de ex. v si f). De asemenea, au probleme cu orientarea in spatiu si timp, neputand diferentia cu usurinta stanga de dreapta si de aceea, deseori scriu si citesc de la dreapta la stanga, fara sa realizeze.
Acestea nu pot scrie sau citi la fel de cursiv si repede ca oricare alt coleg de clasa, cu toate ca informatiile primite pe cale orala sunt repede asimilate.
Aceasta tulburare poate fi observata inca de la varsta gradinitei si persista si in anii scolari. Existenta unor simtome reduse nu inseamna neaparat ca un copil este, in mod cert, dislexic. Dar daca exista un numar mai mare de simptome sau chiar gravitatea unora dintre ele, merita acordarea unei atentii marite.
La nivel mondial una din 10 persoane are probleme de citire si scriere, iar aproape 5% din acestea sunt sufera de dislexie, desi nu multi au fost diagnosticati.
Vezi situatia copiilor dislexici in Romania
Citeste si:
Zece reguli de aur pentru sanatatea nou nascutului
8 greseli de disciplina pe care le fac parintii
Situatia in Romania
In Romania situatia nu este sub nicio forma roz, existand o singura scoala pentru copiii care sufera de aceasta deficienta. Dislexia poate fi mai mult sau mai putin avansata la cei care sufera de aceasta deficienta. De aceea, cei aflati intr-un stadiu avansat au nevoie de un invatamant special. Din pacate, in Romania exista o singura scoala de acest gen, foarte multi copii ajung sa aiba un respect de sine foarte scazut si sa renunte la scoala, fiind catalogati cu o inteligenta sub medie.
Sistemul romanesc de invatamant se bazeaza pe citire si memorare si de aceea acesti copii se descurca foarte slab sau deloc la testele scrise, desi la oral au numai note de 10. Pot, asadar, acestor copii sa le fie recunoscute adevaratele competente si sa se faca remarcati? De cele mai multe ori ei raman in umbra.
"Este un efort cumplit pe care-l fac copiii dislexici ca sa inceapa sa citeasca si au nevoie de ajutor specializat, nu doar in familie, ci si la scoala. Azi e important, pentru increderea in sine, pentru ca in primii ani de scoala sa fie apropiati de alti copii care au aceeasi deficienta ca sa le fie mai usor. Unii copiii dislexici pot deveni chiar antisociali foarte repede. Le e foarte usor sa inteleaga ca, la nivelul citirii si scrierii, ei nu pot face ce fac ceilalti care sunt chiar mai mici, si prin urmare se cred inferiori, se tem de comparatie, se retrag sau, in unele cazuri, refuza sa se mai integreze grupului", explica Eva Bartok, logopedul coordonator al scolii din Targu Mures.
Tulburarea de invatare nu este o boala, ci o particularitate cognitiva, prezenta pe tot parcursul vietii, care in conditii potrivite de mediu nu devine deficienta.
Citeste si:
Tu si copilul tau intr-o zi ploioasa
A venit toamna! Cum iti imbraci prichindelul la gradinita?
Solutii impotriva lipsei de organizare a prichindelului tau
Simptomele dislexiei
Tulburarile de invatare
Un copil cu tulburari de invatare va ramane cu mult in urma colegilor sai la invatarea scrisului si cititului, in contrast cu capacitatile sale intelectuale sau a efortului depus acasa si in clasa.
De aceea, cum am mai spus, dislexia nu depinde de nivelul de inteligenta al copilului, acesta putand avea dificultati de invatare chiar si cu un coeficient de inteligenta peste medie.
Persoanele dislexice prelucreaza in mod propriu informatia, diferit de ceilalti, cauza fiind dezvoltarea si functionarea diferita a sistemului nervos central.
Formele tulburarilor de invatare
Dislexia = tulburare de citire (citire lenta, cu greseli, dificultati in intelegerea textului citit)
Disgrafia = tulburare de scriere (scriere urata, cu greseli, greseli de ortografie)
Discalculia = tulburare de calcul
Conform datelor statistice, s-a constatat ca din numarul total de scolari, un procent de aproape 10% prezinta tulburari de invatare, din care 3-5% sunt reprezentate de cazurile grave.
Astfel, copiii care sufera de dislexie, disgrafie si/sau discalculie grava nu pot invata sa citeasca sau sa scrie cu metodele clasice. De aceea ei au nevoie de ajutor specializat pentru a le asigura o sansa egala cu ceilalti. Pentru acest lucru exista metode speciale de terapie pentru o dezvoltare cat mai echilibrata pentru a-i putea ajuta sa-si amelioreze simtomele, in timp.
Dislexia nu se vindeca, dar efectele ei pot fi minimalizate si surmonate prin diferite mijloace de invatare. Astfel, un copil dislexic va deveni si ramane un adult dislexic. Dar, daca persoana este constienta de problemele si necesitatile sale, atunci aceasta se va putea integra in societate.
Citeste si:
Solutii impotriva lipsei de organizare a prichindelului tau