Lipsita de pretiozitatea pe care ai astepta-o, poate, de la numele pe care il poarta, al unei familii aristocrate romanesti, Domnica Ghika este una dintre acele femei care au puterea de a inspira. Acum femeie de afaceri in Romania, in ultimii 30 de ani a fost o rasfatata a industriei de frumusete din Franta, unde a facut cariera si unde si-a cunoscut si sotul, Jacques Le Blay, din mainile caruia au iesit vreme de 28 de ani cele mai sofisticate produse lansate de Guerlain (fiind directorul Laboratoarelor si Cercetarilor Cosmetice ale companiei). Ea ne-a adus la curent cu preocuparile de ultima ora ale inaltei societati pariziene, in ceea ce priveste ingrijirea.
De ce este preocupat in ultima vreme "high-life"-ul parizian in ceea ce priveste aspectul?
Frantuzoaica a fost si este foarte cocheta, foarte exigenta, foarte informata (avand la indemana o multitudine de surse fiabile si independente, deci o informatie justa), deloc snoaba. Poate sa cumpere produse scumpe sau mai putin scumpe, pentru ea conteaza in primul rand sa aiba un rezultat, intrucat stie ca pretul nu este o garantie a calitatii.
Foarte importanta pentru femeile din Franta, si asta se vede, este alimentatia. In general au o silueta frumoasa, sunt destul de slabe, acorda mare atentie la ce mananca, cum si cand si respecta o perfecta igiena de viata. In aceasta directie, se dovedesc utile revistele dedicate femeilor, televiziunea, internetul care in permanenta le informeaza pe femei despre ce este recomandat sa faca in toate domeniile.
Ce concepte din industria de frumusete sunt considerate invechite si de ce?
Conceptele de baza ale cosmeticii, gen curatare, exfoliere, hidratare, protectie raman in continuare de actualitate. In urma progreselor cosmetologiei, acestora li se adauga noi concepte, fara insa sa le inlocuiasca pe cele vechi.
De exemplu una din cele mai recente tendinte ale cosmetologiei moderne este genocosmetica, care permite stimularea genelor resposabile de sinteza proteinei care joaca un rol important in mentinerea tonusului pielii. De asemenea noile concepte aparute odata cu lupta contra radicalilori liberi, notiune introdusa in cosmetologie in anii 1980, nu fac sa fie caduce celelalte forme de protectie ale pieli impotriva agresiunilor climatice (soarele) si atmosferice (poluarea).
Ce a insemnat pentru dvs. faptul ca ati avut vreme de 30 de ani contact apropiat cu industria cosmetica franceza?
Contactul cu cosmetica, gratie prietenilor la inceput si sotului meu mai tarziu, a fost pentru mine declicul necesar: am inteles ce vreau si ce ma intereseaza sa fac in viata. A insemnat nasterea unei pasiuni care dureaza de peste 30 de ani. Am invatat si continui sa invat gratie persoanelor care ma inconjoara si care au un nivel de competente si cunostinte (datorita functiilor pe care le detin) foarte inalt in acest domeniu, in care eu nu am decat de invatat.
Este o pasiune, care multumita imprejurarilor, a fost practicata la inalt nivel, o mare sansa de care sunt perfect constienta si pentru care sunt recunoscatoare tuturor celor care m-au ajutat si ma ajuta in continuare sa evoluez.
Imi spuneati ca ati fost mereu prima care a testat din noile produse create de sotul dvs. Care este drumul parcurs de un produs inainte de a fi lansat pe piata?
Pentru a lansa un produs cosmetic este nevoie de minimum 18 luni. Acest timp este necesar in special pentru a efectua toate testele prealabile punerii pe piata: testul de stabilitate fizico /chimic care permite determinarea duratei de viata a produsului, testul de toleranta cutanee si de eficacitate. Acestea doua din urma sunt efectuate fie "in vitro" (cultura de celule), fie "in vivo", pe voluntari, care se auto evalueaza sau sunt tinuti sub control medical. Aceste teste permit, pe masura dezvoltarii produsului, optimizarea formulei finale care va fi lansata pe piata.
Ce anume din arta de a trai a francezilor le-a creat celebra imagine de oameni frumosi (si mai ales femei frumoase)?
Sa facem putina istorie si sa ne amintim ce a fost Romania - micul Paris - ce valori am avut - nume ca Brancusi, Palade, Ionescu, Cioran, Celibidache, Elvira Popescu au facut cinste Romaniei. O lume exceptionala, valori exceptionale, cultura, educatie, civilizatie. Am fost toate astea.
Regasesc in Franta, Romania bunicilor, parintilor si a copilariei mele (intr-un fel): educatie, patriotism, o lume civilizata, respectul fata de celalalt, fara care nu se poate trai in comunitate.
Aveti in Romania o afacere care consta in distributia de produse cosmetice profesionale produse in Germania. De ce ati preferat o gama fabricata in Germania ofertei de produse cosmetice franceze?
Am studiat indelung si in detaliu pozitia, argumentatia, compozitia, eficacitatea mai multor marci de produse cosmetice, atat in Franta, cat si in strainatate. Vroiam o marca specializata in produse de ingrijire dedicate institutelor de frumusete. Am fost foarte impresionata de marca germana Dr.Grandel, dupa ce am vizitat laboratoarele de cercetare si uzina acestui fabricant la Augsburg, in Germania.
Am fost in mod special impresionata de modernitatea si diversitatea gamelor, tehnicitatea formulelor si profesionalismul metodelor de tratament. Dupa ce atat eu cat si prietenele mele am testat produsele, am constatat ca acestea corespund si raspund perfect asteptarilor femeii de astazi.
Venind regulat in Romania, am constatat ca acest gen de produse nu au echivalent, motiv pentru care am decis sa le aduc, decizie luata cu sprijinul doamnei Oana Perian, importanta personalitate in domeniul cosmetic in Romania.
Care sunt regulile dvs. personale de mentinere in forma si ingrijire? La ce obiceiuri ati renuntat de-a lungul timpului din ritualul de ingrijire si de ce? Ce "excese" va permiteti, aparent interzise de regulile de frumusete (am vazut ca fumati)?
La varsta mea si dupa un cancer, sigur ca am schimbat multe in cotidianul meu. Foarte importante sunt felul de a ma hrani, gimnastica, echilibrul familial, a fi activa, a te simti bine atat fizic cat si psihic.
Mai am o singura slabiciune, dar la care voi renunta in curand: o tigara din cand in cand, dupa cum ati vazut.
Care sunt cele mai mari paradoxuri ale frumusetii pe care le-ati intalnit de-a lungul timpului? Citeam azi pe un blog o insemnare a Reginei Maria, care spunea ca si-a spalat parul cu benzina...
Marele paradox, dupa mine, este ca industria cosmetica astazi, prin publicitate, discurs, da impresia ca are puterea de a largi in permanenta campul sau de actiune (vezi de exemplu echivalarile cu interventiile cu botox), in vreme ce reglementarile existente in domeniu sunt ceva mai stricte.