A te imbraca bine nu inseamna ca tu sa ai cea mai scumpa tinuta de designer dintr-o incapere, importanta este atitudinea ta si concordanta vestimentatiei tale cu evenimentul la care participi. Daca ai o intalnire cu cineva dintr-o companie multinationala sa zicem, nu iti alege o fusta scurta colorata, indiferent cat de bine ai arata in ea! Daca in schimb ai intalnire cu cineva dintr-o agentie de publicitate lasa-ti acasa costumul gri ori negru sau pantofii “cuminti”.
Acorda-ti putin timp de cercetare apropo de vestimentatia pe care eticheta o impune la vreun eveniment sau altul, intalnire de afaceri, party sau orice loc in care se presupune ca te vei intalni cu alte persoane. Pentru ca daca aparitia ta va fi “corecta vestimentar” te vei simti confortabil si mult mai increzatoare in tine! Normal ca fiecare are stilul sau, dar daca te vei imbraca cu ceva cu totul nepotrivit, e foarte probabil sa nu te simti in largul tau.
Prima data cand a trebuit sa ma intalnesc in interes de serviciu cu un beauy editor de la o revista de femei, am aparut intr-un clasic costum bleu-marin. Era doar business meeting, nu ? Doar ca domnisoara redactor de la revista respectiva era intr-o tinuta feminina, acesorizata si foarte sic (de altfel si intalnirea avea loc intr-o atmosfera degajata, intr-o cafenea). A fost suficient ca in cele 40 de minute cat a durat intalnirea sa ma fastacesc si sa nu imi gasesc locul, pentru ca aveam impresia ca suntem amandoua desprinse dintr-o secventa din “Doamna si Vagabondul”, numai ca din pacate in filmul asta eu cu siguranta nu eram doamna! Ca sa nu mai vorbim de raporturile de putere: din start, incertitudinea mea m-a plasat pe un nivel inferior, iar din aceasta pozitie e mai greu sa impresionezi.
De-a lungul timpului am aflat ca multe femei puternice, fie ele manageri, presedinti sau cu orice alta functie decizionala, acorda suficient de mult timp dimineata tinutei din ziua respectiva. Intrebari de genul : Cu cine trebuie sa ma intalnesc astazi?, Unde ne inalnim?, Cum pot face ca tinuta mea sa se transforme intr-un atu?, sunt deja intrate in rutina fiecareia. Toate astea pot parea foarte neimportante si superficiale, numai ca prima impresie intotdeauna este esentiala.
Despe Estee Lauder, fondatoarea companiei de cosmetice care-i poarta numele, se spune ca obisnuia sa transforme aparitia sa la petrecerea de Craciun a companiei intr-un adevarat show. De altfel, este celebra povestioara conform careia inr-un an doua colege stateau de vorba cu cateva zile inaine de petrecere, iar una din ele – nou angajata - marturiseste ca inca nu se gandise cu ce sa se imbrace in ziua respectiva. Se pare ca raspunsul colegei ar fi fost ceva de genul : “Ce ?! Si daca o sa ai nororcul sa o intalnesti de dna Lauder? Azi neaparat cumapara-ti cea mai minunata, cea mai scumpa rochie pe care ai visat vreodata sa o ai! Trebuie sa fii pregatita!” Speriata, “incepatoarea” isi cumpara o rochie de designer. Bineinteles, in seara petrecerii o cunoaste pe Estee Lauder, care o masora din cap pana-n picioare, se apropie si ii intoarce partea din spate a rochiei ! Exact, se uita dupa eticheta!
Cu siguranta acesta este un exemplu poate putin exagerat, dar este important de subliniat ca tanara tocmai intrase in industria de beauty si fashion si trebuia sa fie pregatita sa faca o investitie in garderoba sa. Asta este valabil si in industria bancara, si in lumea avocatilor sau in orice domeniu de business care produce multi bani. De la un anumit nivel, tinuta, fie ca sunt haine, bijuterii, genti sau pantofi nu este altceva decat o declaratie de putere: “Eu pot! Tu?”
Nu ma refer aici la adoptarea ultimelor tendinte in moda, ci la a fi atent la semiotica puterii din “tribul” respectiv. Daca stramosii nostri se pictau pe fata sau isi scrijeleau pe corp semnele puterii, rangul si pozitia fata de membri castei, astazi noi o facem mai subtil, dar poate la fel de barbar, numai ca prin garderoba. De aici si titlul acestui material: “Dress to Success” – pentru un prim pas spre reusita (nici pe departe cel mai important, dar care, crede-ma, se ia in calcul) invata sa fii atenta la detalii!