Acel Sfant Graal al existentei noastre, echilibrul intre orele petrecute la locul de munca si cele dedicate activitatilor preferate, poate fi gasit daca tinem cont de o serie de principii menite sa iti transforme perspectiva intr-una pozitiva, care sa iti aduca multiple beneficii.
1. Ai o viata interesanta?
Te plangi de faptul ca rutina iti saboteaza placerea de a trai? Incearca sa te concentrezi asupra a ceea ce faci, asupra a ceea ce citesti si ce gandesti.
Practic poti sa iti transformi viata, sa o faci mai interesanta si implicit sa te transformi si tu intr-un individ mai interesant pur si simplu cautand varietate in viata de zi cu zi. Inceteaza sa te mai plangi ca nu ai timp sa citesti. Daca citesti lucrurile potrivite pentru tine, cu siguranta vei gasi cateva zeci de minute in fiecare zi pentru a citi cateva randuri care iti vor schimba perspectiva si iti vor declansa noi idei de proiecte, de directii catre care sa te indrepti!
2. In cine investesti timp si emotii?
Cand lucrezi, fie part time sau full time, cel mai probabil investesti mai mult decat ceea ce este specificat in contract. Nu e rau sa fii dedicata si sa dai 110%, atata timp cat este sanatos pentru tine!
Insa ai grija ca organizatia pentru care lucrezi, echipa si mai ales seful tau sa reflecte exact valorile catre care tinzi. Daca toate aceste elemente sunt in regula si nu te simti "jefuita", atunci cel mai probabil viata ta profesionala este una echilibrata. Insa de cele mai multe ori, aceste elemente au nevoie de mici ajustari. Nu ezita sa propui schimbari la locul de munca daca tu consideri ca te-ar avantaja atat pe tine, cat si compania pentru care lucrezi. Daca dau dovada de lipsa de flexibilitate, cel mai probabil si viata ta privata va avea de suferit, pentru ca va trebui sa te conformezi unor standarde, sacrificand propria scara de valori.
3. Esti in forma?
Secretul unei vieti fericite consta in a fi pregatita pentru orice iti iese in cale, fie ea o mutare intr-un alt oras sau o noua relatie. Si cum poti face fata tuturor provocarilor daca nu fiind intr-o forma fizica de invidiat?
Un corp sanatos inseamna mai mult energie pe care o poti investi in mod eficient pentru a-ti indeplini indatoririle de serviciu in timp util, astfel incat sa iti ramana putina si pentru activitatile din viata personala.
Asadar, concentreaza-te pe nutritie si miscare si ai sa vezi ca te va ajuta enorm.
4. Programul tau cum arata?
E drept ca rutina este ideala, fiindca stii deja ce te asteapta, ai ore fixe la care faci cutare si cutare lucur, insa este o idee buna sa il mai scuturi din cand in cand.
Chiar si pentru o scurta perioada, incearca sa introduci elemente noi sau sa mai scoti din cele vechi, sa le rotesti astfel incat sa nu mai semene cu ceea ce stiai. Vei vedea ca te va ajuta sa ai o perspectiva fresh asupra lucrurilor si vei descoperi un plus de energie, de care nu dispuneai anterior, tocmai pentru ca organismul nu era stimulat in niciun fel sa vina cu solutii noi, sa lucreze constant pentru a se adapta.
5. Esti in control?
Cu cat esti mai stapana pe situatie, pe viata ta, cu atat mai bine. Echilibrul este posibil atunci cand reusesti sa prevezi si sa actionezi la timp in diverse situatii, avand un program bine stabilit, pe care sa il poti modifica fara prea mari batai de cap. Invata sa iti negociezi autonomia la locul de munca si sa dovedesti ca esti de incredere, astfel incat sa ai libertatea sa poti sa iei decizii care sa te avantajeze!
6. Primesti feedback?
Informatiile referitoare la activitatea desfasurata ne ajuta sa fim mai buni, mai fericiti, fiindca stim daca suntem pe drumul corect sau nu si astfel ne putem concentra mai bine si da randament sporit. Insa nu tot timpul exista cineva care sa iti ofere feedback spontan, regulat, atat pe plan profesional, cat si personal.
Asa ca nu ai decat sa iti pui tu singura intrebari, pentru a sti nu numai ca te afli pe drumul cel bun, dar pentru a afla ce poti face pentru a creste, pentru a te dezvolta. Gandeste-te la modalitati de a-ti desfasura activitatea mai eficient, de a-ti petrece timpul cu folos. Acestea sunt intrebarile pe care sa le adresezi sefului periodic, dar la care sa raspunzi si tu, sincer, in ceea ce te priveste. Incearca sa devii cel mai bun critic al tau si viata ta va fi mai echilibrata atunci cand stii exact unde te afli si ce poti face pentru a imbunatati situatia.
7. Ce fel de colegi ai?
Colegii si prietenii de nadejde sunt esentiali pentru un echilibru intre viata profesionala si cea privata. Sunt oamenii pe care te poti baza in situatii dificile, cei care te vor sprijini la nevoie si care iti vor face activitatea mai placuta, mai usoara. Este important sa stii ca ai la cine sa apelezi daca esti intr-o situatie care te depaseste sau ca are cine sa iti tina locul atunci cand ai nevoie de o zi libera, fara sa iti reproseze acest lucru ulterior sau, mai rau, sa te vorbeasca de rau in fata sefilor, fara ca tu sa fii macar constienta de acest lucru.
8. Ai un plan de rezerva?
Probabil ca lucrurile merg ca pe roate, insa siguranta unui plan de rezerva te ajuta sa iei decizii in favoarea ta. Gandeste-te ce ai putea face daca maine ar trebui sa iti dai demisia fiindca nu iti sunt respectate drepturile. Astfel vei putea fi mult mai echilibrata, intrucat nu vei fi nevoita sa faci sacrificii in ce priveste viata personala.
9. Ai o limita intre munca si acasa?
Fie pentru ca iti place foarte mult ceea ce faci, fie pentru ca postul pe care il ocupi presupune sa nu iti inchizi telefonul de serviciu nici cand pleci in vacanta, de cele mai multe ori limita dintre serviciu si viata privata se estompeaza.
In momentul in care cele doua medii se confunda, se instaleaza anxietatea si stresul. Asadar, lasa orice activitate pe a doua zi, daca nu ia foc! Stabileste limite clare si respecta-le.
10. Duci munca de cercetare?
Daca nu esti multumita cu job-ul actual sau cu echilibrul precar al vietii tale, este indicat sa incepi sa cauti ceva mai bun. Nu poti obtine armonie in viata privata si profesionala daca nu esti informata, pentru ca vei fi tot timpul la mana celor care detin informatia.