Care este definitia stresului la munca? Stresul legat de activitatea profesionalã apare atunci cand solicitarile mediului de muncã depasesc capacitatea angajatilor de a le face fata sau de a le mentine sub control. Cu toate ca stresul apare la nivel psihologic, i se pot asocia, de cele mai multe ori, si simptome fizice.
Human Synergistics Romania, compania unde Iuliana Stan este business manager, face la nivel de corporatii analize de tip diagnoza, in cadrul carora unul dintre parametri este stresul. De aceea, ea ne va spune care sunt nemultumirile angajatilor din tara noastra si ce pot face acestia pentru a-si micsora nivelul de stres simtit la locul de munca.
Nemultumirile angajatilor
Critica in public. Pe primul loc in studiile facute de Human Synergistics este motivul principal de nemultumire al angajatilor romani si un mare factor de stres. Sefii au tendinta de a-si "rasplati" angajatii cu critici aduse in public, o mare greseala de management. "Oamenii functioneaza cu energie pozitiva: trebuie laudati si stimulati mereu. Ca sa rezum mai bine acest lucru: raul trebuie spus in privat, iar binele intotdeauna in public. Niciodata invers!", spune Iuliana Stan.
Rolul lor. Angajatii nu inteleg care este rolul lor in cadrul institutiei, nu stiu de ce fac munca pe care o fac si nici nu inteleg care este scopul acestei munci. Daca se intampla asa, ne confirma Iuliana Stan, oamenii nu se pot implica in munca pe care o fac si asta ii face confuzi si nemultumiti.
Deciziile. Unul dintre motivele care ii face pe angajati sa fie stresati si sa nu se simta parte din sistem este acesta. De cele mai multe ori, masurile care ii privesc direct sunt luate de catre sefi si ei nu sunt nici macar consultati.
Respectul. Nu este vorba de acel respect elementar, considerat ca un "must" in companiile romanesti in care au fost facute aceste analize, ci de acel respect al middle managementului si high managamentului fata de parerile si opiniile angajatului de rand. Iuliana Stan ne da un exemplu: daca unei femei de serviciu i se schimba, printr-o decizie la nivel de manager, marca de detergent folosita, ea ar trebui intrebata, pentru a evita o situatie in care sa ajunga sa se consume din cauza stresului provocat de aceasta schimbare.
Un lucru important de remarcat este faptul ca banii, tichetele de masa si salile de sport sunt pe ultimele locuri intr-un top al lucrurilor care ii motiveaza pe angajatii romani, pentru care cel mai mult conteaza mediul de lucru. Iuliana Stan: "Banii si alte compensatii materiale sunt considerate masuri primitive de recompensa. Oamenii prefera sa accepte un salariu mediu, dar cu un mediu in care se simt bine, in locul unui mariri de salariu si un mediu de lucru neprietenos si stresant".
Ce sa faci ca sa scapi de stres
Principalele ingrediente ale unui loc de munca in care sa nu simti "atingerea" stresului, ne spune Iuliana Stan, sunt o cultura organizationala sanatoasa (constructiva), dar si intelegerea de catre angajat a rolului sau in organizatie.
Relatia dintre sef si angajat este un punct sensibil pentru ca, spune Iuliana Stan, "de multe ori se ajunge, in aceasta relatie, la paradigma parinte-copil, in care seful se poarta cu subalternii sai la fel cum s-ar purta cu niste copii lipsiti de judecata". Trebuie sa-ti tratezi angajatii echilibrat, si sa intelegi ca au aspiratii, oricat de jos ar fi nivelul lor.
Trebuie sa ai un echilibru psihic foarte bun si o constiinta extraordinara, ne sfatuieste Iuliana Stan, pentru a reusi sa schimbi mentalitatea unui angajator. Reusita nu e garantata, insa.
Gandeste intotdeauna "Cum pot face ca sa... ", si astfel vei pune accent pe gandirea pozitiva si pe lucrurile practice care pot fi facute, si nu pe greselile din trecut. Daca te simti, insa, nedreptatita, incearca sa comunici intotdeauna cu seful tau si sa ii spui, cu o atitudine buna si in termeni constructivi, arata Iuliana Stan, ce te deranjeaza si unde crezi ca ti s-a facut o nedreptate.
Un sfat demn de retinut este si faptul ca frustrarile si nemultumirile de la serviciu nu trebuie sa se amestece cu cele personale.
Pentru ca viata ta sa nu fie afectata de un mediu de lucru neprietenos, care sa te streseze, incearca sa urmezi acesti pasi, care iti propun sa comunici mereu cu seful si cu colegii tai, sa ceri mereu sa ti se explice ce ai de facut si de ce trebuie sa procedezi intr-un anumit fel.
Care sunt nemultumirile tale de la locul de munca? Cum le rezolvi? Povesteste-ne pe forum!
Ca sa te amuze (si ingrijoreze), un link cu efectele stresului la birou: