Ce fel de atitudini? Enumar doar cateva: trebuie sa manifesti interesul de a interactiona cu altii, sa apreciezi diversitatea culturala, sa ai aplecare catre limbile straine si comunicarea interculturala, sa te poti angaja in comunitati si retele pentru scopuri culturale, sociale si/sau profesionale si sa intretii activitatea de invatare pe toata perioada vietii. De asemenea, angajatorii din UE se asteapta sa ai dorinta de a pune in practica invatarea anterioara si curiozitatea de a cauta oportunitati de invatare, capacitatea de comunicare interpersonala, respect pentru altii, dorinta de a depasi prejudecatile, respect pentru drepturile omului si multe altele.
De unde vin aceste atitudini pe care le-am enumerat? Sunt rezultatul noilor competente pentru noi locuri de munca, definite prin Rezolutia Consiliului Europei, din noiembrie 2007 si adoptate si de Romania, incepand cu 2008. Cele opt competente cheie recomandate de Parlamentul European si Consiliu pentru invatarea de-a lungul intregii vieti sunt:
1) Comunicare in limba materna/oficiala
2) Comunicare in limbi straine
3) Competente de baza in matematica, stiinta, tehnologie
4) Competente informatice
5) Competenta de a invata
6) Competente sociale si civice
7) Competente antreprenoriale
8) Competenta de exprimare culturala
Dintre toate competentele, cele sociale si civice necesita explicatii suplimentare pentru intelegerea lor. Iata cateva detalii despre acestea:
Competentele sociale acopera competente personale, interpersonale si interculturale, precum si toate formele de comportament, care ne ofera posibilitatea de a participa la viata sociala si profesionala, in mod special, precum si posibilitatea de a rezolva conflicte, daca este necesar.
Competentele civice ne permit sa participam in mod activ la viata civila, bazata pe cunoasterea conceptelor si structurilor sociale si politice, si pe angajarea la o participare democratica si activa.
Cum se pot dezvolta aceste competente?
Competentele exista in diferite proportii la fiecare persoana. In contextul actual, acestea trebuie dezvoltate. Pregatirea pentru o cariera in UE dureaza mai mult decat pregatirea pentru o competitie nationala clasica. Ideal ar fi sa i se acorde cateva luni, in functie de pozitia vizata. Un curs de pregatire poate fi punctul de pornire. La un astfel de eveniment, participantii isi pot testa nivelul de competenta. Pot asimila cunostintele, pot exersa aptitudinile si pot afla detalii despre atitudinile corecte (atitudinile se formeaza in timp la nivel individual).
Primul astfel de curs din Romania este „Noi competente pentru noi locuri de munca”, organizat de Asociatia EuroTrainer. Cursul este doar punctul de pornire pentru o constructie personala pe care fiecare persoana–cetatean trebuie sa o dezvolte prin acumulare de noi cunostinte si interactiune sociala de zi cu zi.
Ce cauta angajatorii?
Din ce in ce mai mult, angajatorii (inclusiv institutiile UE) recruteaza personalul pe baza de competente. Mai ales de la un anumit nivel profesional, existenta cunostintelor de specialitate nu se mai pune la indoala, iar diferenta se face prin nivelul de dezvoltare a competentelor, mai ales cele sociale: sa stii sa asculti si sa comunici, adaptabiltate, raspunsuri creative in caz de obstacole sau esec, relatii interpersonale constructive, autocontrol etc.
A?adar, dezvoltarea acestor competente este necesara pentru ca ofera fiecaruia dintre noi posibilitatea de a ne cunoaste mai bine si de a ne dezvolta laturi ale personalitatii care vor imbunatati echilibrul interior, integrarea in societate, precum si de a intelege mai bine societatea si drepturile noastre ca cetateni.
Lavinia Toma, Presedinte Euro Trainer