De ce ai (totusi) nevoie de un brand personal?
Larisa Crunteanu, PR Manager-ul TBWA MERLIN ne explica: "Necesitatea crearii unui brand personal depinde de persoana in cauza, evident. Daca vorbim din prisma unei societati moderne care tinde chiar sa sacralizeze persoane devenite brand, atunci necesitatea este una foarte mare. Tot mai multe domenii tind sa creeze branduri personale. De la fotomodele la fotbalisti, de la scriitori la oameni de afaceri de succes, de la politicieni la oameni din publicitate, de la bloggeri la artisti. Fiecare domeniu isi are numele "grele". Pana acum insa nimic din ceea ce spun nu pare diferit decat acum 10 ani. Ultimii ani insa imi par a incuraja in exces crearea si consumul de branduri personale. Publicuri care au nevoie de persoane devenite brand sau oameni care vor sa devina unul. Iar canalele media incurajeaza acest lucru: avem tot mai multe televiziuni si emisiuni care transforma oamenii obisnuiti in vedete (vezi celebrul Costel Busuioc) si tot mai multe retele sociale in care oamenii isi pot crea un brand personal aparent din nimic."
Specialistul ne atrage atentia si asupra unor pericole. Lucrul asupra caruia trebuie atrasa atentia, spune ea, este si rapiditatea cu care dispar foarte multe branduri personale. Rapiditatea cu care sunt arse niste etape in construirea multor branduri personale actuale ma face sa ma sperii de rapiditatea cu care vor disparea. Consumam tot mai repede totul, inclusiv oameni si modele, astfel incat marea provocare mi se pare a fi cum sa-ti mentii un brand personal coerent si stabil odata ce l-ai creat.
Care ar trebui sa fie primele lucruri pe care o femeie ar trebui sa le faca, atunci cand si-a propus sa faca un brand din cariera sau persoana sa? Aflam ce spune Larisa Crunteanu, specialist in Relatii Publice:
"Cred ca in primul rand ar trebui sa se uite biiiine de tot in oglinda si sa-si dea seama cat mai obiectiv posibil care sunt atuurile personale pe care se poate baza. Indiferent daca este vorba despre cariera sau viata sociala, un brand personal este imaginea despre persoana cu totul, cu tot ce se stie si se poate afla despre aceasta. Tot in fata oglinzii femeia in cauza ar trebui sa-si dea seama ce o deosebeste de marea majoritate a celoralti si cum poate face acel lucru cat mai vizibil. Un brand personal are la baza criteriul unicitatii, la urma urmei."
Si asa ajung la un al doilea moment important, acela in care femeia in cauza se intreaba cine sunt oamenii, publicurile care o intereseaza si cum ar vrea sa arate in fata lor. Nu cred ca exista un brand personal de succes pentru toate categoriile de oameni care au chiar si cea mai mica informatie despre persoana in cauza. Un brand personal este la urma urmei renumele unei persoane; e ca un brand de produs, dar cu elementul de labilitate umana la mijloc.
Este foarte interesant ca vorbim despre personal branding in cazul femeilor. Am senzatia ca ne este mai usor sa "migram" in societate decat le este barbatilor, ceea ne poate ajuta sa ne cream un brand personal mai repede, dar ne poate si impiedica sa ni-l mentinem intr-o anumita forma pentru un timp indelungat.
Sunt multe lucruri si pasi pe care o femeie ar trebui sa-i faca in construirea unui brand in jurul propriei persoane. Cel mai important lucru mi se pare a fi insa "promisiunea" de la baza brandului respectiv. Ca sa mentii un brand personal trebuie sa faci in mod constant fix acel sau acele lucruri pe care se bazeaza numele tau, cel putin la fel de bine pe cat le faceai in primul moment de succes.
Din Vest vin brandurile puternice
Acest termen este originar din Vest (mai exact, Tom Peters este cel care a vorbit pentru prima data despr el) si o simpla cautare pe internet iti poata arata zeci si zeci de site-uri, carti si retete de construire a brand-ului personal. De la Martha Steward, la Oprah, brand-urile create de americani sunt puternice. Larisa Crunteanu ne arata cum se masoara reusita unui brand international:
"Inainte sa raspund la aceasta intrebare am dat "attending" pe Facebook la concertul Madonnei ce va avea loc in putin timp. Si n-o sa ma duc pentru ca as fi un mare fan al muzicii ei, ci pentru cine e ea. E cred exemplul cel mai bun de brand personal de succes la nivel global.
Mi se par foarte interesante si brandurile personale de succes provenite din lumea business precum Donald Trump si mai ales din zona politica, cu cel mai "recent" exemplu, Barack Obama." - ne explica Larisa Crunteanu.
Am intrebat care este parerea specialistului in Relatii Publice despre reusitele romanilor in a-si crea propriul brand si care sunt cele mai vizibile persoane. Iata ce a raspuns reprezentantul TBWA MERLIN.
Larisa Crunteanu: "Romanilor pare sa le fie destul de usor sa-si creeze o voce. Oricine poate sa apara la televizor si in reviste, publicatii de scandal avem destule, iar evenimentele mondene vin in sir, asa ca avem si unde sa mergem sa ne aratam la fata. Cat de reusite sunt insa aceste branduri personale si cat de mult tin pare a fi problema romanilor.
Putinele persoane care au reusit sa-si mentina imaginea creata de-a lungul timpului imi par "vanate" de-a dreptul de presa romaneasca. E o chestiune ce tine in final de temperamentul romanilor...
Andreea Esca imi pare un exemplu feminin reusit in acest sens. Viata ei profesionala a avut o evolutie frumoasa iar cea personala a fost mentinuta in afara "gurii lumii" cu destul de mult succes. Un alt exemplu de personal branding, cred eu, reusit este Dragos Bucurenci. Prezenta in media, evenimentele la care participa, cauza eco pentru care lupta si felul in care se misca in mediul online i-au creat o imagine coerenta care spune numai de bine despre el si activitatea sa."
Regulile imaginii tale!
Spune Dan Schawbel, autorul unei carti nou-aparute in SUA ("Me 2.0") despre personal branding: "Numele si fata ta iti "poarta" brandul atat in realitate cat si in realitatea virtuala. Oriunde esti citat, e in joc reputatia brandului tau personal."
Cateva lucruri de urmat si pornind de la care ar putea fi construit un brand personal de succes, in viziunea Larisei Crunteanu, PR Manager TBWA MERLIN:
- Ai incredere in tine, dar stai cu urechile si ochii bine deschisi la lumea din jur
- Fii curios si invata incontinuu
- Adauga valoare domeniului in care profesezi si nu numai
- Descopera ce te diferentiaza de masa si "vinde" acel ceva cat mai bine
- Fii cat mai vizibil
- Opreste-te din a face parte dintr-un network si construieste-ti un network propriu
- Incearca sa inovezi, fii inaintea trendului care da orientare zonelor in care te desfasori
- Alatura-te acelei cauze etice
- Ajuta-i pe ceilalti sa aiba acelasi succes ca si tine
- Chestioneaza-te constant daca ceea ce faci este cel mai bun lucru pe care il poti face in situatia data
- Evita sa te asociezi cu nume sau produse care pot dauna imaginii tale in momentul actual sau in viitor
- Transmite un mesaj clar, cu o voce unica, reprezentativa pentru tine (un brand personal labil inseamna multa atentie dar si neincredere)