Cercetarea, realizata de expertii in marketing de la Rice University, Pennsylvania State University si Arizona State University, subliniaza impactul emotiilor puternice asupra capacitatii individului de a lua decizii.
„Ca emotie, dezgustul are rol de protectie”, spune Vikas Mittal, profesor de marketink la Rice's Jones Graduate School of Business.
„Cand oamenii sunt dezgustati, tind sa se retraga din situatie. Instinctul este sa te protejezi. Oamenii devin concentrati asupra propriei persoane si sunt mai putin tentati sa se gandeasca la ceilalti. Astfel incep micile inselaciuni: Daca sunt dezgustat si mai concentrat asupra mea si am nevoie de o mica minciuna pentru a obtine un mic avantaj, o voi face. Acesta este mecanismul de baza.”
Prinde mincinosul: 4 gesturi care il dau de gol
In plus, cercetatorii au aratat ca o curatenie poate diminua egoismul declansat de dezgust.
„Daca poti crea conditii in care dezgustul este diminuat, nu se mai observa acest efect asupra eticii”, a explicat Mittal.
„O modalitate de a diminua dezgustul este aceea prin care ii faci pe oameni sa se gandeasca la ceva curat. Daca ii poti convinge sa se gandeasca la produse de curatenie, dezgustul scade, iar sansele de inselaciune dispar. Oamenii nu stiu, dar aceste mici emotii ii afecteaza constant.”
Vikas a realizat cercetarea in colaborare cu Karen Page Winterich, profesor de marketing la Penn State's Smeal College of Business si Andrea Morales, de la Arizona State's W.P. Carey School of Business. Studiul va fi publicat in jurnalul Organizational Behavior and Human Decision Processes.
Rezultatele i-ar putea ajuta pe manageri si lideri de organizatii sa inteleaga impactul emotiilor asupra luarii deciziilor.
„La nivel de baza, in vazul in care aveti medii mai curate, daca aveti locuri de munca ordonate, oamenii se simt mai putin dezgustati. Iar daca sansele de a fi dezgustati sunt slabe, scade si tendinta de a se concentra asupra propriei persoane, existand o probabilitate mai mare ca oamenii sa coopereze mai bine.”
Mittal a dezvaluit ca aceste emotii puternice pot fi declansate de factori minori pe care oamenii ii intalnesc la radio sau in ziarele pe care le citesc. Iar daca nu sunt intrebati, acestia nici macar nu-si dau seama ca se simt dezgustati. Este esential sa-i determini pe indivizi sa fie ceva mai constienti de modul in care iau deciziile si mai atenti la acest proces.
Daca iei o decizie importanta sau discuti cu cineva de la care incerci sa obtii informatii, incearca sa creezi un mediu propice si sa scapi de bagajul emotional propriu, cat si de al interlocutorului, pentru ca amandoi sa deveniti mai atenti si mai putin tentati sa evitati adevarul.
Citeste si:
Nu poti minti un copil - Figura te da de gol
Politete dusa la extrem: Minciuna pe care femeile o spun mai des decat barbatii
Descopera in 5 secunde daca minte: Trucul folosit de psihologi