Ceea ce purtam acasa in mod privat este treaba noastra. Poti purta un costum de spandex, lenjerie transparenta, orice, insa cand te duci in public trebuie sa respecti niste dogme nescrise ale stilului vestimentar. De ce? Pentru ca modul in care ne imbracam ne afecteaza pe noi si pe ceilalti din jurul nostru. Am putea spune ca este vorba de un respect pentru sine si pentru cei din jur. Dar mai mult de atat te defineste pe tine ca individ.
Respectul este un concept abstract si chiar dificil de definit. La un anumit nivel, respectul reprezinta recunoasterea valorii unei persoane, de aceea acea valoare semnificativa se poate schimba in functie de reactiile pe care le provoci in randul oamenilor. De preferat ar fi pozitive, nu? De aceea modul in care te imbraci iti afecteaza valoarea, care are un impact asupra celor care te percep.
Conform lui Dan Ariely, un economist celebru care studieaza comportamentele oamenilor in societate, exista un tipar atunci cand oamenii se comporta irational. Unul dintre ele este numit efectul asteptarilor. Ariely considera ca atunci cand o persoana crede de la inceput despre un lucru ca va fi bun, in general vor percepe si la final acel lucru ca fiind ceva bun. Ca exemplu o sa va spun despre un minunat studiu care m-a amuzat teribil. “Pepsi challenge”, unde participantilor li s-a oferit doua pahare fara etichete cu cola. Intr-unul se afla Coke si in altul Pepsi. Multi oameni au preferat Pepsi pentru gust. In alt experiment (creat de Coke) li s-a oferit o Coke si un Pepsi la doza, in recipientele lor originale si soc: au ales Coke. Pare irational insa asa lucreaza creierul nostru. Ne indragostim de “haina” si ii acordam mai multa valoare. Aveau deja impresia despre Coke ca va fi mai buna, dinaintea testului.
Modul in care cei de la Coke si-au facut marketing si si-au dobandit imaginea este mai important decat continutul. In acelasi mod, “ambalajul” nostru – felul in care ne imbracam – este valoarea vizibila. Afecteaza modul in care oamenii ne percep, mai ales atunci cand ii intalnim pentru prima data. Daca porti o tinuta neingrijita, un tricou lalai si o pereche de jeans de sondor atunci vei spune “ouch”. Chiar Karl Lagerfeld a spus la un moment dat “Daca esti imbracat ieftin, nimic nu te mai ajuta”. Este o idee buna sa iti alegi o tinuta care sa-ti ofere un plus de valoare nu sa puna in umbra calitatile pe care le ai deja, plus ca e la indemana.
Exista oameni care ar putea argumenta faptul ca ar trebui sa avem libertatea sa ne imbracam cum vrem in ciuda a ceea ce gandesc unele persoane. De asemenea pot spune ca nu ar trebui sa-i judecam pe oameni dupa felul in care se imbraca. Ar fi idealist, dar in mod practic nu se intampla in lumea reala. Esteticul este foarte important. Oamenii ne judeca dupa felul in care ne imbracam si este un lucru pe care trebuie sa-l acceptam. Imagineaza-ti ca esti un manager de HR si ai intalnire cu o persoana care a aplicat pentru o pozitie de top din compania pe care o reprezinti iar respectiva se prezinta imbracata in tricou si pantaloni scurti. Ce parere ai? Ce reprezinta de fapt acest lucru? O lipsa de respect fata de post si fata de reprezentantul companiei. Cat te mai intereseaza cv-ul? Cata valoare ii mai acorzi?
Am intrebat chiar un specialist in HR, Cristina Fedorovici, ADVICE Human Resources, membru al EMA Partners International.
Ce reactie si ce parere ati avea despre o persoana care s-ar prezenta la un interviu imbracata in pantaloni scurti si tricou?
Cristina Fedorovici: Cel mai probabil interviul s-ar termina in maxim 10 minute (asta pentru ca as incerca sa inteleg motivul pentru care s-a prezentat asa… poate a trebuit sa plece de urgent intr-o delegatie si nu a mai avut sufficient timp sa treaca pe acasa sa-si schimbe tinuta si n-a vrut sa rateze interviul). Indiferent pentru ce job este interviul, prezenta intr-o asemenea tinuta este inacceptabila. Mesajul transmis de un candidat imbracat asa la un interviu de angajare este ca job-ul respectiv nu prezinta interes pentru el si nici eu, intervievatorul, nu merit efortul de a se prezenta intr-o tinuta adecvata.
Ce alte lucruri sunt importante pentru construirea imaginii unei femei de cariera? Probabil masina, telefonul ( e acum o tendinta sa ai neaparat un telefon pe care sa primesti emailuri)?
Cristina Fedorovici: Daca esti un manager foarte activ este esential sa fii in permanenta conectat la internet si atunci telefonul conectat la internet sau laptopul sunt indispensabile. Evident ca masina pe care o conduci vorbeste despre tine. Nu poti merge sa-ti vizitezi un partener de afaceri cu transportul in comun si nici parcand in fata biroului lui o masina “sub standarde”.
Ce se neglijeaza cel mai mult la tinuta?
Cristina Fedorovici: Accesorizarea, ingrijirea mainilor, a parului, aspectul tenului, aspectul danturii, machiajul.Cu alte cuvinte, in prima etapa imaginea reprezinta 100% din respect si apoi intri in a doua etapa in care trebuie sa-ti castigi respectul prin valoarea ta ca si individ.
De ce crezi ca exista dress code in anumite restaurante? De ce atata agitatie pana la urma? Simplu, pentru ca o persoana care nu respecta acel dress code va strica ambientul si nivelul de valoare oferit restaurantului datorita clientilor sai “valorosi”. Oamenii platesc multi bani in acest tip de restaurant nu numai pentru mancare dar si pentru starea pe care le-o ofera si atmosfera.
Am inteles ca modul in care ne imbracam ne afecteaza viata si oamenii de langa noi, dar nu e necesar sa cheltuim mereu o caruta de bani pe haine frumoase care sa ne vanda. Tinuta trebuie sa se potriveasca cu ocazia iar nivelele pe care trebuie sa le avem in minte atunci cand alegem hainele sunt urmatoarele:
1. Te imbraci pentru a sta acasa
2. Tinuta casual pentru a iesi cu prietenii sau alte activitati in aerul liber
3. Tinuta pentru munca
4. Tinuta formala pentru situatii business sau altele in care se cere acest tip de tinuta
De aceea trebuie sa decidem in care nivel se incadreaza respectiva ocazie. Pare de bun simt, dar din nefericire multe persoane inca fac greseli.
Felul in care ne imbracam este o reflexie a persoanalitatii noastre. Sporty, curajoasa, amuzanta, voioasa sau extrem de serioasa decide alegerea tinutei.
De exemplu in Malaezia mancarea este mult mai importanta decat moda, in schimb ce pentru japonia si Franta, moda reprezinta o parte vitala a vietii. In mod practic malaezienilor nu le pasa de moda si nu tin cont de ea si nu vor da 10 mese pe o rochie.
Nu trebuie sa devina o manie, insa sa fie considerata o investitie pe termen lung pentru imaginea noastra si imbunatatirea noastra ca si indivizi. Nu exagera, portofelul tau poate sa aiba de suferit!