Iosefina Mina lucreaza de la inceputul anului 2008 in cadrul Centrului Operational din cadrul Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta "Dealu Spirii" al Municipiului Bucuresti, in cadrul echipei de prevenire si combatere a accidentelor chimice, biologice si radiologice pe o autospeciala dotata cu echipament de identificare si interventie in caz de accident chimic, biologic sau radiologic. Misiunea echipei sale este de a interveni rapid si eficient in scopul diminuarii si eliminarii efectelor unor eventuale accidente chimice petrecute pe raza municipiului Bucuresti. Cand a terminat facultatea, la specializarea Chimie, nu se gandea ca va lucra in cadrul Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta. Anii au trecut si Iosefina nu regreta alegerea facuta. Din contra, este mandra ca face parte dintr-un sistem alcatuit in mare parte din barbati, dar care are o misiune nobila si totodata dificila: salvarea vietilor omenesti.
Am discutat putin cu Iosefina despre ineditul meseriei sale si despre riscurile la care se expune:
Munca de birou se imbina cu cea de teren: in momentul in care suntem anuntati ca un accident chimic a survenit pe raza municipiului Bucuresti, ne deplasam la fata locului pentru a determinam gravitatea fenomenului. Delimitam zona si o izolam, stabilim ce masuri trebuie luate si, in functie de natura substantei, aplicam neutralizanti. Pentru a interveni la timp trebuie sa asiguram o monitorizare continua, iar acest lucru este posibil datorita colaborarii cu alte institutii precum Institutul National de Meteorologie si Hidrologie - pentru avertizari meteo, Institutul National de Fizica a Pamantului - in caz de cutremur sau chiar Ministerul Apararii.
La scara mare nu s-au petrecut astfel de accidente si nici nu ne dorim. Au fost insa mai multe accidente minore: cu cateva luni in urma o cisterna cu azot lichid s-a rasturnat pe centura Bucurestiului dar am intervenit rapid si nu au existat probleme.
Daca s-ar intampla ceva, credeti ca aveti suficienti oameni incat sa actionati eficient?
Ar fi necesar ca toti cetatenii sa fie instruiti pentru a sti cum sa actioneze in astfel de situatii; noi ca numar nu putem acoperi toate zonele afectate in cazul unui accident de amploare.
Care sunt avantajele si dezavantajele acestei meserii?
Cea mai mare satisfactie este ca putem salva vieti omenesti. Imi place ca lucrez pentru oameni si pentru salvarea lor. Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta are o serie de departamente care intervin atat in cazurile de protectie civila, cat si de pompieri, acordand primul ajutor si salvand persoanele in cazul producerii situatiilor de urgenta ( accidente, salvare de la inaltime, descarcerare, inec), actionand pentru stingerea incendiilor si intervenind caz de accident chimic, biologic sau radiologic. Sunt mandra ca reprezint o particica mica a acestui sistem.
Dezavantajul este ca nu avem un program fix: trebuie sa fim mereu in alerta, nu conteaza daca este week-end sau sarbatoare religioasa. Programul normal de lucru la birou este 8-16, dar trebuie sa fim mereu pregatiti, in permanenta este cineva la post, la fel ca la spitale sau la politie.
Regretati ca nu aveti o meserie de birou?
Am avut o perioada de acomodare de 6 luni la inceput, insa timpul a trecut foarte repede si acum totul mi se pare normal. Imi place ce fac si stiu si alte tinere care vor sa incerce.
Ce sfaturi le dati fetelor care vor sa intre in sistem?
Sa se intereseze foarte bine care sunt domeniile si cerintele pentru fiecare, insa, cel mai important, sa se gandeasca bine daca le place, daca sunt facute pentru asta si daca sunt gata sa imbratiseze meseria ca pe un mod de viata.
Cum va simtiti inconjurata de barbati? Credeti ca este un domeniu care se adreseaza exclusiv lor?
In principiu este o meserie a barbatilor, insa, odata intrate pe locurile pe care am fost repartizate, totul a fost cat se poate de normal. Intre noi si colegii nostri nu au existat divergente, ci o buna colaborare. Eu mai am cinci colege pe departamentul meu, insa exista femei in toate departamentele, mai putin pe postul de servant.
Am invatat multe pe plan profesional de la colegi, in special de la sefii ierharhici si chiar as vrea sa aduc multumirile mele colegilor barbati langa care caut sa ma formez si sa ma dezvolt in mod constant, incercand sa ajung la maturitatea lor profesionala cat mai rapid, pentru un nivel de performanta ridicat.
Exista restrictii pentru femei la interventie?
Nu exista restrictii, insa probele sportive sunt foarte dure: timpi foarte buni la viteza si rezistenta, exista in plus probe de echilibru dar si de orientare in intuneric, iar candidatele nu le trec.
Unde va vedeti peste 5-10 ani?
Nu pot anticipa evolutia mea profesionala pe o perioada atat de lunga, insa, cu siguranta voi acumula experienta si cunostinte pe care le voi aplica oricare va fi domeniul de activitate.Femeia care a imblanzit armele de foc
In filmele de actiune vedem de multe ori femei care lupta cot la cot cu barbatii, manuind armele de foc si grenadele la fel de usor cum ai manevra ustensilele de bucatarie. Deoarece le invidiem putin pentru agilitatea si flexibilitatea lor, ne consolam cu gandul ca este fictiune si ca astfel de super-women nu exista in viata reala. Insa, asa cum bine stim, realitatea bate de multe ori filmul!
Sunt subofiter in cadrul Brigazii Speciale de Interventie "Vlad Tepes" a Jadarmeriei Romane. Aproximativ trei ani mi-am dsfasurat activitatea in cadrul Batalionului 1 Antiterorist si Actiuni Speciale iar de curand imi desfasor activitatea pe linie de protectie si interventie.
Cum ati obtinut acest post? Cat de dura a fost selectia?
Selectia a fost destul de dura. A trebuit sa parcurg aceleasi probe ca si candidatii barbati. In finalul selectiei aproxinativ 10 la suta am fost acceptati printre care si 4 fete. Este posibil ca viata de sportiv de performanta sa ma fi ajutat destul de mult: am practicat 13 ani atletismul. Din exterior poate parea ciudat sa ai o asemenea meserie. Pentru mine cel putin este un mod de viata. Este o meserie pe care nu o poate face oricine.Iar acest lucru ma motiveaza.
Cum va intelegeti cu ceilalti colegi barbati intr-un domeniu in care acestia par a detine suprematia?
Desi poate pare greu de crezut, colegii barbati ne-au asimilat destul de repede si ne-au invatat tainele acestei meserii. In scurt timp am reusit sa facem o echipa in care nu este loc de orgolii.In misiuni nu esti femeie sau barbat, esti un coleg pe care se poate baza oricine.Suntem mai multe fete in Brigada Speciala si toate simtim ca aici este locul nostru. Desi sunt mai multi barbati, pot spune ca suntem de-ale lor. Nu ne mai privesc cu retinerea din primele zile si ne acorda respectul cuvenit. Este o situatie ciudata, beneficiem de toate facilitatile unei femei dar cand este vorba de serviciu, parca dintr-o data ne vad ca pe niste colegi de nadejde. Este un sentiment foarte placut.
Care sunt avantajele si dezavantajele meseriei?
In decursul "carierei" la Brigada Speciala am avut ocazia sa particip la misiuni cu un grad de risc foarte ridicat, cum ar fi celebrele descinderi la solicitarea procurorilor, in colaborare cu alte forte. Ai un sentiment aparte cand stii ca trebuie sa intri in casa unui infractor deosebit de periculos, despre care se stie ca ar avea in locuinta sa arme albe si arme de foc.
Avantaje? Mmmmm...pot sa spun ca nu am cum sa ma plictisesc. De fiecare data apare ceva nou. Stiu cand plec de acasa , dar nu stiu cand ma intorc. Asta ar putea fi un dezavantaj in conditiile in care as avea o familie. Va veni insa timpul si pentru asa ceva.
Este o meserie pentru barbati?
Daca este o meserie a barbatilor? DA! Insa poate fi facuta foarte bine si de catre o femeie. Nu orice fel de femeie ci o femeie puternica, careia sa ii placa riscul si adrenalina. Iti cere o disciplina de fier si multe sacrificii.
Profesia si-a lasat in vreun fel amprenta asupra dumneavoastra sau in viata privata ati ramas aceeasi femeie cu slabiciuni, vise, dorinte, pasiuni?
Pot spune ca in afara serviciului am ramas o femeie sensibila la tot ceea ce este frumos. Sunt o fire romantica, dar haina militara imi impune in timpul serviciului o anumita atitudine si conduita.Desi lucrez intr-o lume a barbatilor nu am uitat niciodata cum e sa fii femeie in afara unitatii. Stiu foarte bine cum e sa adopti o anumita atitudine in bocanci si haina militara, insa ma simt la fel de lejer si intr-o fusta cu pantofi cu toc.Glasul rotilor de fier...
Elisabeta Boje este conductor de tren din 1994. Sau, in caz ca nu cunoasteti terminologia, este cea care composteaza biletele. Detesta insa apelativul "nasa", pentru ca i se pare de prost gust. Ca o pasiune mai veche, in paralel cu slujba de conductor, Elisabeta va absolvi anul acesta facultatea de Stiinte Politice.
Intre doua deplasari (sau turnusuri), Elisabeta ne-a povestit putin despre femeile care au invatat sa inteleaga glasul rotilor de fier...
Ca sa pot profesa pe postul de conductor, am urmat o pregatire de un an: 8 luni teorie plus 4 practica. Apoi am intrat in sistem si am fost repartizata pe o cursa. Il limbajul nostru o cursa se numeste "turnus": cu trenul care pleci, cu acela te intorci.Sunt trenurile perechi. In functie de traseu si de kilometri parcursi, poti sa te intorci seara acasa sau a doua zi. Peste noapte te cazezi in dormitoarele pentru personal special amenajate in fiecare gara.
Daca ne dormim alta cursa, putem solicita acest lucru, insa programul este facut pentru o luna intreaga si nu poate fi schimbat intre timp.
Care sunt avantajele si dezavantajele acestei meserii?
Am terminat cursurile pentru personal CFR si cand am fost desemnata in functia de conductor am plans. Ma gandeam ca nu voi fi in stare sa merg atatia kilometri singura. Imi doream altceva, impiegat de miscare, orice altceva. Acum mi se pare normal: a intervenit rutina. Avantajul este ca vad toata tara. Dezavantaje? Uneori calatorii, pentru ca se intampla sa discuti cu tot felul de oameni, unii amabili si politicosi, altii mai impulsivi.
Pe trenurile selecte insa, oamenii sunt civilizati: daca un calator isi permit sa cumpere biletul si are acest respect fata de sistem, il va avea si fata de oamenii care reprezinta sistemul.Problemele apar pe trenurile de navetisti sau personale. Din fericire, eu am avut noroc si nu m-am italnit cu astfel de situatii. Am incercat sa nu creez tensiuni si sa stau departe de conflicte.
Pe ce cursa va gasim?
Acum sunt pe Bucuresti-Piatra Neamt, iar duminica seara pe Bucuresti - Iasi, rapid. Urmeaza Bicazul.
Credeti ca barbatii sunt cei mai indicati pentru aceasta meserie?
Nu, nu cred asta. Asa cum barbatii fac proba franei si alte lucruri care tin de mecanica, la fel de bine putem si noi: din cate stiu eu, la Craiova sunt doua femei pe postul de mecanic de locomotiva. De ele ce sa mai spunem?
Exista vreo diferenta intre dumneavoastra, cea din viata de zi cu zi si conductorul Elisabeta Boje? Sunteti mai dura?
Meseria presupune anumite rigori, iar uniforma oricum impune respect. Insa, indiferent ce faci, trebuie multa seriozitate.