Potrivit unui studiu realizat la Universitatea Carnegie Mellon, barbatii cer o marire de salariu cu 85% mai des decat femeile, iar cand li se cere sa ofere o metafora pentru sentimentul pe care il au in timpul negocierii, cea mai des intalnita este cea referitoare la “castigarea unui meci”, pe cand femeile il descriu ca fiind asemanator “unei programari la dentist”.
Asadar, ce le face pe femei sa ezite? Pe scurt? Gandesc prea mult!
Femeile tind sa isi faca griji mai mult decat barbatii in legatura cu impactul pe care il va avea gestul lor asupra relatiei cu seful si asupra relatiei cu colegii.
Femeile nu vor sa tulbure apele si nu vor sa fie percepute drept agresive, lacome sau orice alt termen asemanator. Acesta este motivul pentru care nu cer marirea de salariu pe care o merita, sau daca o cer, o fac vag, neconvingator.
De multe ori, femeile muncesc mai mult, in ideea ca pana la urma, cineva va observa si le va recompensa pentru efortul depus. Insa aceasta strategie este gresita. Femeile cred ca daca isi fac treaba, lucrurile vin de la sine. Ei bine, nu se intampla asa.
Trebuie sa fii directa si sa ceri ceea ce iti doresti. Acesta este motivul pentru care barbatii negociaza de multe ori mai eficient. Fiindca ei stiu asta si actioneaza in consecinta.
Informeaza-te
Nu te duce nepregatita sa ceri o marire de salariu. Petrece cateva saptamani adunand informatii, construindu-ti un caz solid. Astfel, vei imprumuta ceva din tactica barbatilor, care de regula se bazeaza pe fapte, pe date concrete si nu pe sentimente, dorinte si alte chestiuni nu tocmai palpabile.
Degeaba consideri ca “asa e corect”. Sefului trebuie sa ii arati concret de ce meriti.
Schimba-ti perceptia asupra negocierii
Este, intr-adevar o confruntare, insa o negociere nu trebuie neaparat sa fie ostila. In loc sa vezi negocierea salariului drept o situatie in care unul pierde, iar celalalt castiga, consider-o mai degraba o conversatie in care ambii interlocutori spera sa obtina ceva.
Daca tu iti doresti un salariu mai mare, iar seful doreste ca angajatii lui sa fie multumiti, s-ar putea sa ai castig de cauza.
Antreneaza-te inainte
Nu e nicio rusine sa iti exersezi discursul inainte de a te prezenta in fata sefului. Fa asa cum ai face cu orice alta prezentare. Te va ajuta sa fii mai increzatoare si vei sesiza daca exista aspecte pe care nu le-ai acoperit.
Este important sa inveti nu numai cand sa vorbesti ci si cand sa taci. Daca vorbesti prea mult, iti scazi credibilitatea in ochii angajatorului, tradandu-ti emotiile si nesiguranta.
Dupa ce ai spus ce ai de spus, asteapta calm reactia angajatorului, fara a parea nici sigura de victorie, dar nici tematoare sau dezamagita. In caz contrar, exista sanse sa influentezi negativ raspunsul sefului.
Nu te vinde ieftin!
Chiar si atunci cand isi fac curaj si isi negociaza salariul, femeile cer mai putin decat barbatii. Acest aspect este la fel de important, intrucat degeaba te urnesti, daca rezultatul negocierii este unul slab.
Tinteste sus si nu te multumi cu mai putin. Desi poate esti intimidata de gandul ca te-ar putea privi drept lacoma, gandeste-te ca nu faci altceva decat sa corectezi imaginea pe care seful o are despre tine.
De ce sa-l lasi sa creada ca esti un angajat care nu-si cunoaste valoarea? Fii sigura ca nu va veni vreodata sa-ti spuna ca muncesti prea mult, pe bani putini!