Unul dintre primii – si cei mai importanti – pasi pe care ar trebui sa ii faci ar fi sa identifici persoana dificila: ar putea fi vorba despre persoane care vorbesc intotdeauna si nu asculta niciodata, persoane care nu isi pot indeplini deadline-urile, persoane care critica totul, care barfesc, care te invidiaza etc.
Incearca sa evaluezi bine situatia si sa incerci sa intelegi in ce fel te afecteaza interactiunea cu fiecare dintre aceste persoane. Daca simti ca e vorba despre ceva serios si care are un impact major asupra starii tale de spirit, actioneaza!
De ce sa eviti confruntarea?
Cu toate ca de multe ori – mai ales daca e vorba de conflicte marunte si multe la numar – prima tendinta este aceea de a renunta la orice confruntare, specialistii in Resurse Umane sustin ca asta ar fi o greseala. Astfel, noi ar trebui sa actionam de la primele semne negative, pentru ca asteptarea ne poate irita si mai mult si putem risca sa avem o izbucnire irationala, care nu ne va folosi si nici nu ne va face o imagine buna.
Nu e el, esti tu!
Ai impresia ca seful tau iti face zile amare si ca singura sa grija a zilei este pentru el inventia unor noi feluri de a te tortura? Pana la dovezi noi si de necontestat care sa sustina acest lucru, tu ar trebui sa incetezi sa iti mai plangi de mila, pentru ca este clar vorba despre o relatie pe care inca nu stii cum sa o gestionezi. Responsabilitatea pentru propria ta cariera este numai a ta si indiferent de cat de rau sau incapabil ar fi seful tau, ai nevoie de o alta viziune.
Ai, spun expertii, doar doua optiuni: prima ar fi sa inveti tot ce poti invata de la seful tau, inainte de a te da batuta, iar cea de-a doua este sa pleci. Dar ai putea intoarce lucrurile in favoarea ta si ti-ai putea folosi empatia, dar si o strategie clara, pentru a transforma relatia cu seful tau.
Inainte de a decide sa renunti uita-te inca o data la seful sau superiorul cu care nu te intelegi. Gandeste-te: ce calitati ai putea aduce in plus – pe care el/ea nu le are, ce si-ar dori sa faci si nu faci, care e sarcina care i se pare o corvoada si pentru care ti-ar fi recunoscator daca ai lua-o asupra ta?
Imi dau seama ca aceasta lectie nu e usor de acceptat – nici macar pentru o femeie desteapta – si ca nici nu merge pe sistemul "e mai simplu sa cred ca toata lumea are ceva cu mine decat sa vad ca nici eu nu ma comport intotdeauna cum ar trebui" si nici nu tinteste sa aiba asupra ta efectul pe care "comfort food" il poate avea dupa o despartire amoroasa, acela de bandaj.
Gandeste-te la felul in care reactionezi atunci cand, sa spunem, te intalnesti cu un grup mare de persoane necunoscute. Incerci sa ii faci pe ei sa se adapteze la tine sau preiei o parte din obiceiurile lor pentru a te putea integra? Nu ar fi o problema prea mare daca ai alege sa te conformezi, pentru ca respectul pentru ceilalti este important - mai ales daca ne dorim ca si noi, la randul nostru, sa fim respectati - si nici nu trebuie sa simti ca nu mai esti tu insati, pentru ca poti gasi un echilibru.
Daca te deranjeaza ceva la o persoana, schimba-te tu!
Stii povestea tribului Piraha din Amazon care nu putea invata sa foloseasca numerele? Nici macar atunci cand antropologii au incercat sa ii invete –la cererea lor- sa numere, acestia nu au reusit. Ei sunt talentati la pescuit, la vanatoare, sunt creativi in privinta glumelor, dar nu se pricep la numere (si nici la culori, ei fiind singurii despre care se stie ca nu au cuvinte care sa descrie culorile, pe care le descriu folosind comparatii - poti citi aici mai multe despre ei). La fel se intampla si in cazul oamenilor, exista anumite subtilitati pe care unii dintre noi nu le percep ca atare si anumite "intepaturi" intre colegi la care unii reactioneaza foarte sensibil, iar altii nici macar nu le simt.
E necesar sa faci unele schimbari la locul de munca: oamenii cu care lucrezi nu sunt nici atat de rai pe cat ii crezi, nici atat de incapabili precum iti pot parea atunci cand nu vor/ nu pot sa te ajute. Pur si simplu, unii dintre ei nu vad lucrurile la fel ca si tine si depinde de tine sa intelegi cum percep ei lucrurile si sa incerci sa folosesti acest lucru in avantajul tau.
Spre exemplu, sunt oameni care nu sunt deloc empatici: la fel cum cei din tribul Piraha nu inteleg numerele, aceste persoane nu se pot gandi la sentimentele celorlalti si de aceea ar putea spune lucruri mai taioase sau care depasesc limita bunului simt. E si aceasta o metoda, de a face un prim pas pentru intelege mai buna cu cei din jur fara a te baza pe ajutorul lor.
Care sunt provocarile cele mai mari pe care le intalnesti la locul de munca? Ce te enerveaza cel mai mult la colegii tai? Ai vreun secret pentru a le face fata?