Nu conteaza care este profesia ta si nici macar ce iti propui sa reusesti in cariera. Nu e necesar sa iti propui sa ajungi vice-presedintele companiei la care lucrezi sau director. Trebuie doar sa iti doresti sa continui sa iti faci meseria mai bine, sa vrei sa fii din ce in ce mai buna. Ai nevoie de oameni si de relatii la fel de mult cum ai nevoie de tine insuti!
Pe tot parcursul carierei si al vietii tale sociale vei avea nevoie sa comunici cat mai eficient si cat mai placut si sa iti faci relatii. De altfel, sunt convinsa ca faci aceste lucruri deja, poate chiar fara a-ti da seama!
Pentru a avea succes trebuie insa sa ceri si sa poti conta pe ajutorul celor din jur. Iar aici intervine puterea retelei tale personale, oamenii pe care ii cunosti si care, la randul lor, cunosc alti oameni.
Conteaza foarte mult felul in care iti cladesti aceasta retea si aici incercam noi sa iti venim in ajutor! Stilul si subtilitatea cu care iti creezi o retea sunt importante, pentru ca exista cateva reguli "nescrise" care te pot ajuta sa nu pari o oportunista!
Mihaela Costea, manager de Resurse Umane ne spune cum abordeaza un specialist importantat retelei sociale: "Se spune ca lumea e mica. Depinde de noi cat de mica si cat de apropiata ne-o facem, iar acest lucru se datoreaza networking-ului. O retea de cunostinte care sa ne fie, intr-adevar, utila in dezvoltarea profesionala, se cladeste in timp si necesita atentie si implicare din partea noastra."
Cartile de vizita - primul pas al retelei tale!
Esti la un seminar sau la un congres si intalnesti pe cineva care iti pare interesant si de care ai putea avea nevoie in viitor -sau pe care l-ai putea ajuta tu? Cere-i o carte de vizita! Incearca sa iti faci o nota (pentru persoanele cu buna memorie eu as spune mentala, pentru noi restul…mai bine notezi doua-trei cuvinte la descriere, langa numarul trecut in agenda telefonului) cu lucurile despre care ati vorbit. O prietena de-a mea imi povestea ca la ultimul congres la care a fost a intalnit o colega din Targu-Mures care i-a povestit multe despre sarcini, colega fiind insarcinata la acel moment. Noteaza-ti despre ce ati vorbit, dar incearca sa retii amanuntele personale -de exemplu sarcina in curs- si nu barfele.
La fel de important este sa imparti si tu carti de vizita! Comanda-ti 100, iti garantez ca poti gasi firme care imprima si mai putine, poarta-le mereu cu tine si fa schimb cu cei pe care ii intalnesti. Cand primesti o carte de vizita, este bine -citeste politicos- sa te uiti cateva secunde peste ea, inainte de a o baga in geanta!
"Secretul" cartilor de vizita este sa le folosesti, nu doar sa le colectionezi, la fel cum adunai in copilarie surprizele de la gumele de mestecat. Mihaela Costea detaliaza: "Un numar mare de carti de vizita pe care le adunam, dar nu le utilizam, nu reprezinta nimic mai mult decat un copac taiat. Pentru ca acele carti de vizita sa dea roade, trebuie sa ne implicam in relationarea cu persoanele care ni le-au dat. Acest lucru presupune contactarea directa a persoanelor pe care le-am cunoscut de-a lungul activitatii profesionale, retinerea detaliilor care ii individualizeaza pe cei cu care am intrat in contact si punctarea acelor aspecte – un mail cu ocazia zilei de nastere a persoanei in cauza, invitatie la un eveniment care stim ca este de interes pentru o anumita persoana din grupul nostru de relatii."
Incanta-i inainte de a te lasa incantata!
Sa presupunem ca esti la o conferinta, seminar sau congres si ca ai intalnit niste profesionisti din domeniul care te intereseaza, profesionisti de care crezi ca ai putea avea nevoie. Specialistii spun ca cel mai bun mijloc de comunicare este sa le explici cum i-ai putea ajuta tu si compania, afacerea sau ideea ta pe ei! Nu trebuie sa astepti ca oamenii care te intereseaza sa incerce sa te "incante", pentru ca doar persoanele ajunse -cu ajutorul networking-ului, desigur- la un inalt nivel profesional isi pot permite acest lucru.
Chiar daca intalnesti pe cineva cu care sa te intelegi si sa te simti bine chiar, cineva care crezi ca te-ar putea ajuta in viitor, una din marile greseli pe care le-ai face ar fi sa iti petreci tot timpul cu acea persoana! Scopul tau este sa iti extinzi "antenele" si sa cunosti oameni noi, nu sa iti faci o noua prietena! Pe scurt, ar trebui sa cunosti persoana care iti pare interesanta, sa vorbesti cu ea/el suficient timp ca acesta sa tina minte cine esti si sa faceti schimb de carti de vizita. Nu e nici politicos si nici bine sa monopolizezi pe cineva!
Cauta-i cand nu ai nevoie de ei!
Nu e o greseala, e logic sa ii cauti cand ai nevoie de ei! Dar oamenii nu se bucura -si se simte imediat interesul- daca ii cauti numai atunci cand ai nevoie de ei! Suna-i sau da-le un mail din cand in cand iar lucrurile vor fi mult mai prietenoase si mai relaxate atunci cand vei avea cu adevarat nevoie de ei.
Dezvolta relatia: invata sa multumesti!
E foarte important sa pastrezi relatiile in timp. De aceea, ar fi bine sa le multumesti de fiecare data cand te ajuta cu ceva. Sfatul specialistilor este sa incerci sa le trimiti la birou ciocolata sau flori, sau chiar pizza daca sunteti mai apropiati, pentru ca astfel te vor ajuta si data viitoare!
Mihaela Costea: "Orice modalitate am aborda in a ne crea un networking de valoare, este foarte util sa avem in permanenta in vedere sa tratam toate cunostintele pe care ni le facem cu sinceritate si cu deschidere. Pentru a primi valoare, trebuie sa stim sa oferim valoare!", ne sfatuieste specialistul in Resurse Umane de la Gemisa.
Nimic nu e pe gratis, nici in viata si nici in ceea ce priveste conexiunile! Trebuie sa fii perseverent, sa nu lasi ca relatiile sa se deterioreze pentru ca oamenii sa iti intoarca gesturile!