Nu-mi plac conflictele. Nu le caut. Creeaza o stare proasta, agitata si plina de agresivitate tuturor celor implicati si nu te poti impiedica sa nu te enervezi sau iriti. Conflictele sunt contagioase.
Cred ca fiecare dintre noi a avut parte de momente in care isi propunea sa devina un mediator al conflictelor sau o persoana care sa nu fie perceputa ca ostila sau dispusa sa se certe cat e ziua de lunga.
Pana la experienta de saptamana trecuta imi inchipuiam ca diplomatia ma caracterizeaza. Mai mereu am incercat sa imi impac prietenii atunci cand se certau si am evitat -nu mereu, recunosc- sa isc discutii care sa aiba potential de cearta.
Locul de razboi: biroul!
Locul in care muncim ar trebui sa fie locul in care ne desfasuram activitatea, cu cat mai mult profesionalism si cu cat mai multa placere posibila. Nimeni nu se asteapta ca la birou sa se simta mai bine ca acasa, dar nici nu cred ca i-ar veni cuiva sa mearga sa munceasca intr-un loc pe care il simte minat: la orice remarca sau gest, imediat se isca o cearta.
Cel mai simplu: discutia de mediere!
Una dintre cele mai simple metode ale stingerii unui conflict se refera la o discutie calma intre cei care tocmai s-au certat, discutie la care asista fie managerul de Resurse Umane al companiei, fie managerul sau seful direct al celor doi.
Ati putea fi surprinsi de cat de repede se pot sterge conflictele, atunci cand persoanele isi dau seama fie ca au fost gresit intelese, fie ca au reactionat mult prea agresiv, fie ca nu cunosc toate datele problemei.
Specialistii spun ca ceea ce ne enerveaza la ceilalti este, de multe ori, ceea ce ne enerveaza la propria noastra persoana. Asa ca, daca exista o persoana care te enerveaza mult de tot studiaza, o vreme, comportamentul sau si noteaza-ti chiar ce a facut si te-a enervat. Gandeste-te apoi ce trasatura a personalitatii acelei persoane e pusa in evidenta cand procedeaza in acest fel. Cine stie, poate e animata de aceleasi lucruri ca si tine sau poate ca impartiti aceleasi (mici) defecte.
Cere-ti scuze!
Stii, cativa specialisti americani comparau regulile de gestionare a conflictului la locul de munca cu cele de la gradinita. Si, in mare, sunt aceleasi: nu ne vorbim urat (injuram sau jignim), spunem adevarul si jucam corect. Dar un lucru pe care nu il facem mereu este sa ne cerem scuze atunci cand depasim limita sau descoperim ca am gresit.
Cel mai frumos indemn era acela: imaginati-va ce birou, ce casa si ce relatii interpersonale am avea cu totii daca am respecta acele principii pe care ar fi trebuit sa le respectam si cand eram micuti.
Care sunt conflictele in care intri cel mai des la locul de munca? Ce ti-ar placea sa stii sa gestionezi atunci cand este vorba de certuri la birou? Cum procedezi de obicei?