Ideea cu franciza mi-a venit de la prietena mea, Ana, care a ales sa plece in Italia asa pe nepusa masa si sa isi deschida acolo o afacere. Ce nu a inteles ea, ca orice roman, a fost ca acolo nu curge lapte si miere. A incercat tot felul de business-uri care pur si simplu nu i-au mers, dar nu a luat niciodata in calcul o franciza.
Cine isi "imprumuta afacerea" - francizorul
Asa cum ne informeaza Asociatia Romana de Franciza, francizorul "este un comerciant care este titularul drepturilor asupra unei marci inregistrate pe o durata cel putin egala cu durata contractului de franciza, confera dreptul de a exploata ori de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu, asigura beneficiarului o pregatire initiala pentru exploatarea marcii inregistrate". Cam acestea sunt pe scurt atributiile pe care le are cel de la care vei lua afacerea.
Cui o "imprumuta" - francizatul
Este si el un comerciant, persoana fizica sau juridica, care este ales de catre cel de mai sus , "ce adera la principiul omogenitatii retelei de franciza, asa cum este ea definita de catre francizori".
Franciza de ieri si de azi - reteaua de franciza
Reprezinta toate relatiile dintre cei doi de mai sus, incepand cu partea contractuala si terminand cu strategiile de promovare si dezvoltarea productiei, respectiv a distributiei. La nivel international prima astfel de retea a fost cea organizata de General Motors in 1929, care a dus la cresterea uimitoare a cifrei de afaceri. Apoi in Europa prima franciza industriala a fost in Cehoslovacia, tot in 1929 – firma Bata. De la mijlocul secolului trecut sistemul de franciza a devenit un generator de locuri de munca si bineinteles profituri.
Ce se intampla in Romania
Eram curioasa sa aud parerea unui expert despre francizele de la noi din tara si care sunt cele mai noi francize in care poti investi in anul 2008. Asa ca am vorbit cu Constantin Anton, presedintele Asociatiei Romane de Franciza care mi-a spus ca, asa cum sunt "multe alte domenii, si acest tip de afacere se dezvolta intr-un ritm specific romanesc si, din pacate, nu intotdeauna, in conformitate cu prevederile legale".
Apoi m-a pus la curent cu cateva francize nou-aparute pe piata noastra: "Dinamix (fotografie 2D), Euroins (de asigurari), Credit Team (de brokeraj bancar), Trip4u (de turism), Mycreditfranchise (brokeraj bancar international). Am facut aceste referiri si dpdv financiar, intrucat necesita costuri relative rezonabile (de pilda, pentru franciza Euroins nu se percepe taxa de intrare in retea).
Evident ca sunt francize mult mai scumpe care activeaza cu succes in Romania, dar acestea de mai sus ni s-au parut mai facil de abordat".
Sfaturi pentru tine
Si pentru ca orice lucru nou pe care il faci poate fi destul de inselator, l-am intrebat pe domnul Constantin Anton ce le sfatuieste pe cititoarele noastre atunci cand se hotarasc sa aleaga o franciza sau alta: "le sfatuim pe cititoarele dvs. sa fie foarte atente cand doresc sa achizitioneze o franciza, sa citeasca foarte bine prevederile contractuale etc.
Preferabil ar fi sa ceara informatii si despre alti francizati, membri ai acelei retele, sa-i contacteze si sa se informeze despre ajutorul acordat de francizor/master francizat, despre problemele ivite".
In concluzie
Daca te hotarasti la acest tip de afacere trebuie sa ai in vedere si avantajele sau dezavantajele pe care ti le ofera. De exemplu primul avantaj este ca vei achizitiona un produs deja cunoscut consumatorilor si nu va mai trebui sa te gandesti la reclame/ promovare/studii de piata si tot ce presupune asta, pentru ca deja le ai. Pe de alta parte francozirul iti poate limita independenta, iar tu nu prea ai posibilitatea sa fii creativa si sa preiei initiativa