Marina Almășan

Marina Almășan, un nou ordin de protecție împotriva lui...

Citeste mai mult»
serial

Serialele TV sud-coreene, potenţial "benefice" pentru...

Citeste mai mult»
monede

Un instalator descoperă 30 de kilograme de monede de aur,...

Citeste mai mult»
Adriana Bahmuţeanu

Adriana Bahmuţeanu i-a făcut un parastas lui Silviu...

Citeste mai mult»
emily

Al cincilea sezon al serialului "Emily in Paris" va fi...

Citeste mai mult»
Ed Sheeran

Ed Sheeran a ajutat Ipswich Town să recruteze un jucător...

Citeste mai mult»
cuplu

Un studiu revoluționar arată cum fericirea partenerului...

Citeste mai mult»
anca

Mesajul emoționant al Ancăi Țurcașiu despre nepoțica sa,...

Citeste mai mult»
P. Diddy

P. Diddy este acuzat de o nouă agresiune sexuală asupra...

Citeste mai mult»
Vladimir Shklyarov

Poliţia rusă a deschis o anchetă după moartea unui...

Citeste mai mult»
Marius Borg Hoiby

Fiul prinţesei moştenitoare Mette-Marit a Norvegiei,...

Citeste mai mult»
Ridley Scott

Ridley Scott spune că sărutul gay al lui Denzel...

Citeste mai mult»
Adriana Bahmuteanu

Adriana Bahmuțeanu îi cere ajutorul premierului Ciolacu...

Citeste mai mult»

Beyoncé va susţine un concert live pe Netflix în 25...

Citeste mai mult»
Charles Dumont

Charles Dumont, compozitor pentru Edith Piaf, a murit la...

Citeste mai mult»
motan

Un motan din Scoţia dispărut de acasă, găsit la 500 km...

Citeste mai mult»
Conan O'Brien

Conan O'Brien va fi gazda ceremoniei Oscar 2025

Citeste mai mult»
 Daniel Craig

James Bond - Următorul actor va fi în vârstă de 30 de ani...

Citeste mai mult»
Lady Gaga

Lady Gaga va apărea în sezonul doi al serialului "Wednesday"

Citeste mai mult»
colier

Un misterios colier cu diamante de 300 de carate a fost...

Citeste mai mult»
celine dion

Céline Dion a avut o apariţie surpriză la prezentarea de...

Citeste mai mult»
Denzel Washington

Denzel Washington anunţă că va juca în "Black Panther 3"...

Citeste mai mult»
Kate Middleton

Prinţesa de Wales va fi gazda concertului de Crăciun de...

Citeste mai mult»
John

John Krasinski, desemnat ''cel mai sexy bărbat în viaţă''...

Citeste mai mult»
Silviu Prigoană

Care a fost cauza decesului lui Silviu Prigoană

Citeste mai mult»
exerciţii fizice

Cinci minute de exerciţii fizice în fiecare zi ar putea...

Citeste mai mult»
Regina Camilla

Regina Camilla îşi reia angajamentele oficiale, însă cu...

Citeste mai mult»
pudra

Cum să creezi un machiaj de lungă durată

Citeste mai mult»
inel

Un inel de logodnă de 70.000 de dolari trebuie returnat...

Citeste mai mult»
Chris Martin

Chris Martin a întrerupt un concert pentru a ajuta un...

Citeste mai mult»
Kate Middleton

Prinţesa Kate a apărut în public pentru a doua zi consecutiv

Citeste mai mult»
Kate Middleton

Prinţesa Kate revine în viaţa publică şi va participa la...

Citeste mai mult»
Liam Payne

Trei persoane au fost inculpate în legătură cu moartea...

Citeste mai mult»
madonna

Madonna a criticat realegerea „infractorului condamnat,...

Citeste mai mult»
credit

Recomandări pentru un sfârșit de an organizat și relaxat

Citeste mai mult»
Tyka Nelson

Cântăreaţa Tyka Nelson, sora lui Prince, a murit la...

Citeste mai mult»
TikTok

O provocare de pe TikTok determină zeci de adolescente să...

Citeste mai mult»

Notariat Dorobanți Raluca Tunescu

Citeste mai mult»
sport

De ce este esențial să facem mișcare dimineața și seara

Citeste mai mult»
Jamie Lee Curtis

Jamie Lee Curtis, despre victoria lui Trump: „Înseamnă o...

Citeste mai mult»

Frumoasa, desteapta sau devreme acasa?

În Casa & Gradina 31 mar 2008
Vrei masina. Foarte bine. Daca ti-o si permiti, e chiar minunat. Dar ce sa alegi? Evident ca vrei una cat mai frumoasa (in viziunea ta), cat mai economica (poate o hibrida?), nu prea mare (ca se impusca lumea pentru locuri de parcare), dar nici prea mica (poate vrei sa pui si un troller in ea, in afara de poseta), nu prea slab motorizata (ca in oras e necesar "sa te poti baga") dar nici prea puternica (pentru ca te temi sa nu cumva sa depasesti cu prea multi km/h limita legala). Si incepi sa cauti.
Evident ca inrolezi in acest proces una bucata prieten/sot, inca vreo doua-trei amice care sa te sfatuiasca ce culoare sa-ti alegi si incepi sa te dai (probabil) pe net uitandu-te la oferte. Asa pare cel mai logic si mai indicat.

Mai exista evident si cazul acelora dintre voi care s-au urcat intr-o anumita masina la un moment dat si s-au indragostit de ea. Sau care au auzit de la "multa lume" ca AIA e buna. Abordarea asta nu este tocmai cea mai indicata din atat de multe motive incat nici nu vreau sa le detaliez. As dori sa va fac sa intelegeti care ar fi procesul cel mai indicat prin care placerea de a conduce (considerand ca sofatul nu este o corvoada pentru voi) se pastreaza din momentul in care ridici masina de la dealer, pana cand ii inmanezi cheile unui eventual nou proprietar.

1. Vezi la cat te-ntinzi

La achizitionarea unui automobil sunt foarte multe costuri pe care majoritatea oamenilor nu le iau in calcul fie pentru ca nu le spune nimeni de existenta lor, fie pentru ca pur si simplu uita. Taxa de prima inmatriculare este primul si cel mai elocvent exemplu. Vei spune "bineinteles ca am auzit de taxa auto". De auzit ai auzit, dar stii exact cu cat vei fi mai saraca? Fa bine si roaga-ti dealerul sa iti calculeze aceasta taxa cand te duci sa il intrebi despre un model anume.

De RCA si CASCO (da! este foarte necesara o asigurare full-CASCO) iarasi vei spune ca ai auzit. Dealerul iti va da cel mai probabil niste cifre procentuale care la prima vedere nu par mari, dar crede-ma, te vor usura de cateva sute bune de euro in fiecare an.

In continuare intreaba dealerul cati bani cere ca sa iti faca inmatricularea masinii (neaparat in cazul unui leasing financiar, unde doar ei iti pot inmatricula masina), pentru ca da, si asta te costa.

Nu in ultimul rand afla o parere avizata referitoare la consumul motorizarii pe care ai ales-o. Nu te lua dupa brosuri sau tabelele de pe site-urile dealerilor. Intreaba alti oameni care au acel model de ceva vreme cat le consuma lor si in ce conditii de trafic o conduc in majoritatea timpului. Daca esti incepatoare, mai pune un 15-20% in plus din oficiu daca circuli mult in oras.

Fa-ti un calcul si vezi la care din modelele pe care ti le-ai ales te incadrezi cu inima usoara.


2. Cai putere, cuplu motor: ecuatia cu prea multe necunoscute

Dupa cum am spus si mai sus, nu vrei o masina cu prea putini cai putere din varii motive. Fie nu vrei sa apari ca o natafleata careia ii este frica de a conduce, fie ca te gandesti ca iti place ca masina aia sa te scoata din impas daca vreodata te vei gasi in vreunul... lista poate continua. Este bine sa gandesti asa. O masina cu multi cai putere nu inseamna ca odata cu actele de vanzare-cumparare trebuie sa iti semnezi si testamentul. Dar poate face diferenta intre viata si moarte atunci cand vezi ca te-ai bagat prea tarziu in depasire si e necesar "s-o calci".

Pe de alta parte, te temi ca prea multi cai putere te vor imbia sa alergi. Tot ce se poate. Asta tine numai de tine, dar retine un lucru: indiferent de cate airbag-uri ar avea masina ta, odata ce ai depasit 100km/h, nu prea mai conteaza decat relatia ta cu ingerul tau pazitor. Diferenta intre 120 km/h si 210 km/h in cazul unui impact frontal consta doar in timpul pe care il petrece medicul legist ca sa te reconstruiasca din puzzle-ul in care te-ai transformat.

Cu alte cuvinte, nu taia de pe lista o masina sau o motorizare pe care ti-o poti permite pentru ca "tu n-ai nevoie de atata putere". Si Logan-ul si BMW-ul merg cu 50 km/h daca la viteza asta vrei TU sa mearga.
3. Aspectul interior, exterior si functionalitatea

Frumusetea este una din cele mai subiective chestiuni din lumea asta. Masina ta trebuie sa iti placa TIE. Pentru ca TU mergi cu ea zilnic. Nu te lua dupa gura absolut nimanui cand evaluezi aspectul unei masini. Oricine si orice ti-ar zice. Pentru ca nu ei vor iesi din casa in fiecare zi si se vor indrepta spre ea in parcare. Pentru a-ti placea, masina ta trebuie sa fie intotdeauna cea mai frumoasa din parcare in ochii tai. Daca mai este una identica cu a ta, personalizeaz-o! Cu cat te uiti mai cu drag la ea, cu atat ai un motiv de bucurie in plus pe zi, sau macar un stress in minus.

Referitor la aspectul interior trebuie sa iei in calcul si ergonomia si functionalitatea bordului, pozitia in scaun, inaltimea volanului etc. Daca ai 1.55 si iti cumperi Honda Legend, s-ar putea sa iti dai seama ca iti este absolut imposibil sa te descurci cu ea in alta parte decat pe pista de aeroport. Mergi la dealer, urca-te in masina, inchide portiera si nu te sfii sa aranjezi oglinzile, scaunul, volanul (la modelele care permit asta), vezi daca scaunul iti ofera suport lombar adecvat, cauta-ti o pozitie cat mai confortabila si joaca-te cu butoanele ca sa vezi cat de usor ajungi la ele.

In general o masina in care te simti foarte confortabil iti va oferi si o incredere sporita in tine atunci cand o conduci, pentru ca o vei simti ca pe o prelungire a corpului tau. Scaunul este foarte important. Un scaun prea putin profilat, in care te misti prea in voie, nu-ti va oferi niciodata informatiile pe care masina ti le "transmite" in curbe, pe teren accidentat si asa mai departe. Iar acest lucru poate face diferenta intre a lua o curba cu viteza mare si a nu mai iesi niciodata din acea curba. Voi reveni asupra acestui subiect intr-una din insemnarile viitoare.

In concluzie o masina care iti bucura privirea si care simti ca "te imbraca" este masina cea mai indicata pentru tine.

4. Drive-test-ul sau test-drive-ul


Mai toti dealerii au masini pe care sunt dispusi sa te lase sa le conduci inainte de a te decide sa achizitionezi o masina. Fa-o! Nu te costa nimic si nu exista metoda mai buna de a iti da seama daca acea masina este potrivita sau nu pentru tine. Nu iti fie teama sa "o calci" si sa-i testezi din plin distanta de franare. Asta nu inseamna ca atunci cand faci un drive-test trebuie sa te transformi intr-un Emerson Fitipaldi sau Ayrton Senna (R.I.P.). Doar ca scopul unui drive-test este acela de a-ti da seama cum te-ai acomoda cu respectivul model si respectiva motorizare. Condu-o prin aglomeratie ca sa-ti dai seama cat de confortabil te simti intr-o masina de dimensiunile acelea si condu-o si pe drumuri mai libere ca sa iti poti da seama de cum accelereaza si cum franeaza de la viteze mai mari.

Acest test este cel mai important pentru a te hotari daca aceea este masina pe care ti-o doresti de fapt.


Cam atat pentru moment. Voi reveni pe viitor cu sfaturi referitoare la condusul preventiv (care nu este in nici un caz sinonim cu condusul incet), comportament fair-play in trafic si cum sa te descurci in diferite situatii dificile, cand masina ta nu reactioneaza ca la carte din diferite motive.
Tag-uri: ,
Ti-a placut acest articol? Urmareste-ne si pe FACEBOOK

Adaugă un comentariu 1

Intră în contul tău sau înregistrează-te pentru a posta un comentariu.

elena chirila (07.08.2011, 14:19)
Un articol foarte buna.Sincer nu ma dau in vant dupa caii putere.Ma intereseaza mai mult fiabilitatea motorului , consumul redus si costul de intretinere al masinii.
Răspunde-i
Spune-ţi părerea
Alte articole din Casa & Gradina
Cele mai citite
Azi
Săptămânal
Lunar

Newsletter

Cele mai comentate
Felicitari pentru femei deosebite
-3°
Bucuresti
-2°
Bucuresti-zona centrala
-5°
Bucuresti-zona periferica
-4°
Alba Iulia
-3°
Alexandria
10°
-2°
Arad
-3°
Bacau
-2°
Baia Mare
-5°
Bistrita
-2°
Botosani
-3°
Braila
-5°
Brasov
-2°
Buzau
-3°
Calarasi
-4°
Cluj-Napoca
Constanta
-4°
Craiova
-5°
Deva
-3°
Drobeta-Turnu Severin
-4°
Focsani
-2°
Galati
-3°
Giurgiu
-2°
Iasi
-8°
Miercurea Ciuc
10°
-2°
Oradea
-3°
Piatra Neamt
-2°
Pitesti
-4°
Ploiesti
12°
-3°
Resita
-3°
Rimnicu Vilcea
-2°
Satu Mare
-6°
Sf. Gheorghe
-6°
Sibiu
-4°
Slatina
-4°
Slobozia
-4°
Suceava
10°
-2°
Timisoara
-4°
Tirgoviste
-6°
Tirgu Jiu
-4°
Tirgu Mures
-1°
Tulcea
-3°
Vaslui
-3°
Zalau
24 noi