Mai exista evident si cazul acelora dintre voi care s-au urcat intr-o anumita masina la un moment dat si s-au indragostit de ea. Sau care au auzit de la "multa lume" ca AIA e buna. Abordarea asta nu este tocmai cea mai indicata din atat de multe motive incat nici nu vreau sa le detaliez. As dori sa va fac sa intelegeti care ar fi procesul cel mai indicat prin care placerea de a conduce (considerand ca sofatul nu este o corvoada pentru voi) se pastreaza din momentul in care ridici masina de la dealer, pana cand ii inmanezi cheile unui eventual nou proprietar.
1. Vezi la cat te-ntinzi
La achizitionarea unui automobil sunt foarte multe costuri pe care majoritatea oamenilor nu le iau in calcul fie pentru ca nu le spune nimeni de existenta lor, fie pentru ca pur si simplu uita. Taxa de prima inmatriculare este primul si cel mai elocvent exemplu. Vei spune "bineinteles ca am auzit de taxa auto". De auzit ai auzit, dar stii exact cu cat vei fi mai saraca? Fa bine si roaga-ti dealerul sa iti calculeze aceasta taxa cand te duci sa il intrebi despre un model anume.
De RCA si CASCO (da! este foarte necesara o asigurare full-CASCO) iarasi vei spune ca ai auzit. Dealerul iti va da cel mai probabil niste cifre procentuale care la prima vedere nu par mari, dar crede-ma, te vor usura de cateva sute bune de euro in fiecare an.
In continuare intreaba dealerul cati bani cere ca sa iti faca inmatricularea masinii (neaparat in cazul unui leasing financiar, unde doar ei iti pot inmatricula masina), pentru ca da, si asta te costa.
Nu in ultimul rand afla o parere avizata referitoare la consumul motorizarii pe care ai ales-o. Nu te lua dupa brosuri sau tabelele de pe site-urile dealerilor. Intreaba alti oameni care au acel model de ceva vreme cat le consuma lor si in ce conditii de trafic o conduc in majoritatea timpului. Daca esti incepatoare, mai pune un 15-20% in plus din oficiu daca circuli mult in oras.
Fa-ti un calcul si vezi la care din modelele pe care ti le-ai ales te incadrezi cu inima usoara.
2. Cai putere, cuplu motor: ecuatia cu prea multe necunoscute
Dupa cum am spus si mai sus, nu vrei o masina cu prea putini cai putere din varii motive. Fie nu vrei sa apari ca o natafleata careia ii este frica de a conduce, fie ca te gandesti ca iti place ca masina aia sa te scoata din impas daca vreodata te vei gasi in vreunul... lista poate continua. Este bine sa gandesti asa. O masina cu multi cai putere nu inseamna ca odata cu actele de vanzare-cumparare trebuie sa iti semnezi si testamentul. Dar poate face diferenta intre viata si moarte atunci cand vezi ca te-ai bagat prea tarziu in depasire si e necesar "s-o calci".
Pe de alta parte, te temi ca prea multi cai putere te vor imbia sa alergi. Tot ce se poate. Asta tine numai de tine, dar retine un lucru: indiferent de cate airbag-uri ar avea masina ta, odata ce ai depasit 100km/h, nu prea mai conteaza decat relatia ta cu ingerul tau pazitor. Diferenta intre 120 km/h si 210 km/h in cazul unui impact frontal consta doar in timpul pe care il petrece medicul legist ca sa te reconstruiasca din puzzle-ul in care te-ai transformat.
Cu alte cuvinte, nu taia de pe lista o masina sau o motorizare pe care ti-o poti permite pentru ca "tu n-ai nevoie de atata putere". Si Logan-ul si BMW-ul merg cu 50 km/h daca la viteza asta vrei TU sa mearga.
3. Aspectul interior, exterior si functionalitatea
Frumusetea este una din cele mai subiective chestiuni din lumea asta. Masina ta trebuie sa iti placa TIE. Pentru ca TU mergi cu ea zilnic. Nu te lua dupa gura absolut nimanui cand evaluezi aspectul unei masini. Oricine si orice ti-ar zice. Pentru ca nu ei vor iesi din casa in fiecare zi si se vor indrepta spre ea in parcare. Pentru a-ti placea, masina ta trebuie sa fie intotdeauna cea mai frumoasa din parcare in ochii tai. Daca mai este una identica cu a ta, personalizeaz-o! Cu cat te uiti mai cu drag la ea, cu atat ai un motiv de bucurie in plus pe zi, sau macar un stress in minus.
Referitor la aspectul interior trebuie sa iei in calcul si ergonomia si functionalitatea bordului, pozitia in scaun, inaltimea volanului etc. Daca ai 1.55 si iti cumperi Honda Legend, s-ar putea sa iti dai seama ca iti este absolut imposibil sa te descurci cu ea in alta parte decat pe pista de aeroport. Mergi la dealer, urca-te in masina, inchide portiera si nu te sfii sa aranjezi oglinzile, scaunul, volanul (la modelele care permit asta), vezi daca scaunul iti ofera suport lombar adecvat, cauta-ti o pozitie cat mai confortabila si joaca-te cu butoanele ca sa vezi cat de usor ajungi la ele.
In general o masina in care te simti foarte confortabil iti va oferi si o incredere sporita in tine atunci cand o conduci, pentru ca o vei simti ca pe o prelungire a corpului tau. Scaunul este foarte important. Un scaun prea putin profilat, in care te misti prea in voie, nu-ti va oferi niciodata informatiile pe care masina ti le "transmite" in curbe, pe teren accidentat si asa mai departe. Iar acest lucru poate face diferenta intre a lua o curba cu viteza mare si a nu mai iesi niciodata din acea curba. Voi reveni asupra acestui subiect intr-una din insemnarile viitoare.
In concluzie o masina care iti bucura privirea si care simti ca "te imbraca" este masina cea mai indicata pentru tine.
4. Drive-test-ul sau test-drive-ul
Mai toti dealerii au masini pe care sunt dispusi sa te lase sa le conduci inainte de a te decide sa achizitionezi o masina. Fa-o! Nu te costa nimic si nu exista metoda mai buna de a iti da seama daca acea masina este potrivita sau nu pentru tine. Nu iti fie teama sa "o calci" si sa-i testezi din plin distanta de franare. Asta nu inseamna ca atunci cand faci un drive-test trebuie sa te transformi intr-un Emerson Fitipaldi sau Ayrton Senna (R.I.P.). Doar ca scopul unui drive-test este acela de a-ti da seama cum te-ai acomoda cu respectivul model si respectiva motorizare. Condu-o prin aglomeratie ca sa-ti dai seama cat de confortabil te simti intr-o masina de dimensiunile acelea si condu-o si pe drumuri mai libere ca sa iti poti da seama de cum accelereaza si cum franeaza de la viteze mai mari.
Acest test este cel mai important pentru a te hotari daca aceea este masina pe care ti-o doresti de fapt.
Cam atat pentru moment. Voi reveni pe viitor cu sfaturi referitoare la condusul preventiv (care nu este in nici un caz sinonim cu condusul incet), comportament fair-play in trafic si cum sa te descurci in diferite situatii dificile, cand masina ta nu reactioneaza ca la carte din diferite motive.