Pentru cei care nu mai suporta bolborositul filtrului de cafea si sunetul faxului, cartela magnetica fara de care uneori nu poti sa intri nici la toaleta, barfele de birou, sedintele, brainstormingurile si debriefingurile, sau fetele palide din fata monitoarelor, marile companii propun o altfel de "cultura" corporatista.
E una dintre ultimele tendinte din "Economia verde"- sa cultivi pe terasele cladirilor de birouri, sau pe terenurile ce apartin marilor companii gradini de legume.
Moda acestor culturi urbane in interiorul firmelor vine din Statele Unite. Aici, a trecut deja putin timp de cand unele dintre principalele companii, din sectoare diverse de activitate, au decis sa foloseasca intr-un mod practic spatiile verzi ce apartin firmelor pentru cultivarea de legume pe care cei ce lucreaza in cadrul companiilor sa le ia acasa.
Pana cu putin timp in urma acest trend fusese adoptat doar de putine companii, superinovative precum Google sau Yahoo din sediile lor din Silicone Valley.
Toyota are o cultura enorma de rosii si vinete pe terenul de la Georgetown (Kentucky), in timp ce in apropierea cartierului general al marelui magazine Kohl, la Milwaukee, se cultiva spanac si salate.
Chiar si PepsiCo, colosul alimentar de 60 de miliarde de dolari, specializat in junk food a creat in interiorul companiei o "gradina corporatista" unde se cultiva legume si fructe in mod ecologic pe care angajatii pot sa le ia acasa la sfarsitul programului. Dar mai sunt si multe altele. Sunt sute de astfel de corporatii, care le permit angajatilor sa se ocupe de gradinarit in timpul serviciului, aceasta fiind o tendinta foarte recenta, dar care prinde repede radacini in toate colturile lumii.
" A sapa pamantul impreuna ii incurajeaza pe angajati sa renunte la ierarhia de la birou. Cand lucreza pamantul toti sunt egali, ceea ce iti da un sentiment de detasare fata de regulile stricte de la birou", explica Sheila Golden, senior manager la PepsiCo, in New York Times.
Noua tendinta corporatista nu este neaparat un semn care sa arate ca business-ul american o sa devina mai deschis catre activitatile agricole, insa aceasta moda a inceput sa prinda din ce in ce mai mult teren, iar portivit unui sondaj al Asociatiei Nationale de Gradinarit din SUA, realizat impreuna cu Harris, 41 de milioane de americani au cultivat legume si fructe in 2009, cu 13 la suta mai mult ca in anul precedent.
Stilul de viata eco este abordat de marile companii si in alt mod. Google a renuntat in 2010 pentru al doilea an consecutiv la masinile de tuns iarba pentru intretinerea zonelor cu verdeata din jurul cladirilor sale, optand pentru o varianta mai eco: 200 de capre.
"Primavara aceasta am decis sa abordam o metoda cu emisii reduse de carbon: in loc sa folosim masini zgomotoase de tuns iarba, care functioneaza pe baza de benzina si polueaza aerul, am inchiriat cateva capre de la California Grazing pentru a face treaba. Un crescator aduce in jur de 200 de capre ce petrec aproximativ o saptamana cu noi la Google, mancand iarba si fertilizand in acelasi timp. Ne costa cam la fel ca folositul masinii, dar caprele sunt mult mai dragut de privit decat aparatele de tuns iarba", s-a scris pe blogul companiei.
Credeti ca noua moda o sa ajunga si in Romania? Cum va imaginati corporatistul roman la sapa?