Dorinta sexuala nu tine cont de varsta, ea exista din primii ani si continua pana in ultimii ani, dorinta este peste tot. Daca tot exista si se manifesta atunci poate merita si atentia ta. Oamenii se raporteaza in tot felul de situatii la dorinte – le realizeaza, le refuleaza, le neaga, le pun in cuvinte, le fantasmeaza, le accepta. Intr-o psihoterapie dorinta nu este doar o chestiune oarecare, este o lume a dorintei pentru fiecare. Se intalnesc dorinte contradictorii, se intalnesc dorinte care intampina interziceri, se intalnesc dorinte care par necunoscute persoanelor care le experimenteaza. Dorinta presupune un mod de raportare la ea. Acest lucru este interior.
Daca dorinta are o forma – iar aceasta este o forma exterioara, reala, existenta in lumea aceasta - atunci avem un obiect al dorintei. Acest obiect este cel care devine un reper al dorintei, al nostru. Cu cat dorinta este mai mare, cu atat este mai important obiectul. Daca si modul in care este preluat contextul este adecvat sau este intr-un fel care permite dorintei sa existe in campul constient, atunci exista suficienta energie care sa fie canalizata spre obiect, spre "El" de obicei.
Femeia trecuta de 30 de ani si dorinta sa? Mi se pare ca dupa 30 de ani dorinta sexuala se poate manifesta mult mai practic – caderea celui de-al doilea papuc este un obiect vestimentar care pica, este un mod de a te raporta practic la lume, la dorinta, la obiect. Nu mai este necesara evitarea dorintei concrete prin tot felul de expedimente de tip romantic, pentru ca a fi romantic presupune a situa propria dorinta intr-o lume imaginara in care fantezia, fantasma joaca un rol important. La 30 de ani esti in concret, in realitate. Sa fie maturitate?
Aspectul principal ramane cel al contradictiei dintre obiect si realitate. Aici putem vedea 4 situatii, insa in toate exista acelasi principiu – o femeie, o dorinta, un obiect al dorintei. Obiectul dorintei nu are nimic impotriva. Acest amestec pare sa sune cam asa: daca doi oameni isi permit sa manifeste unul catre celalalt dorinta sexuala de ce lucrurile nu sunt, de obicei simple?
Poate pentru ca:
Carrrie – viata sexuala. Cu toate actul sexual nu este asa cum si l-a imaginat, simte ca relatia este functionala si atunci cand ajung sa aiba aceeasi parere despre o problema a cuplului se produce „caderea celui de-al doilea papuc". Dar pentru ei acest lucru se produce atunci cand reusesc sa vorbeasca despre asta iar acest lucru este valabil pentru toate cuplurile a caror relatie este functionala. Cand a vorbi despre aceasta nu mai este valabil si nu mai ajuta atunci probabil ca exista o disfunctie a relatiei care este mult mai adanca. Exista cupluri care ajung in terapie pornind de la aceasta stare a vietii sexuale – sunt o familie functionala, se inteleg bine dar viata sexuala nu este satisfacatoare. Daca ei reusesc sa isi rezolve singuri problemele atunci totul este simplu iar matricea cuplului are de castigat. Cand acest lucru nu mai este suficient este un semnal de alarma care este important pentru amandoi.
Charlotte – religia diferita a partenerilor. De data aceasta avem de-a face cu o problema sociala. Intamplator sau nu, si in Romania, in prezent este o tema autentica. Religia diferita pe care as generaliz-o si as numi-o "culturile diferite de apartenenta ale membrilor unui cuplu" sunt o dificultate majora pe care unele persoane reusesc sa o depaseasca fara traume majore iar altele nu. A apartine la culturi diferite presupune valori diferite, imagini diferite, temeiuri diferite de constituire a imaginii despre lume si viata, a ceea ce este in sufletul fiecaruia. A trece in cultura celuilalt presupune a intelege si simti tot ceea ce inseamna asta. Dar trecerea in alta cultura nu inseamna anularea a ceea ce a fost. Este cu adevarat o tema a secolului 21 pentru Romania in conditiile exodului spre vest, in conditiile in care pe strazile mari din tara se vorbeste in multiple limbi. Reuseste Charlotte sa se adapteze?
Samantha – concurenta cu alte femei. Uneori exista un singur obiect al dorintei, un barbat iar in jurul lui sunt mai multe femei care au dorinte similare. Dorinta ei pare sa intre in contradictie cu dorinta altor femei. Acceptand concurenta, se intra intr-un joc in care orice mijloc este acceptabil, in masura in care este acceptabil pentru ea. Samatha plateste pentru a obtine exclusivitatea. Ea serveste tot felul de mancaruri gatite sub 48 grade pentru a putea beneficia de realizarea dorintei ei. Desigur episodul caricaturizeaza si aduce la suprafata lucruri care se intampla frecvent in lumea de azi dar mult mai ascunse si mai incurcate. Intrebarea este in ce masura un om poate accepta ca exista concurenta si ii poate face fata pentru ca intr-o lume reala concurenta, competitia, faptul ca ceva intra in dezacord cu altceva face parte din banal. Dar uneori momentele acestea par adevarate catastrofe pentru ca esecul determina frustrare. Si atunci apare intrebarea – tu cum accepti frustrarea?
Miranda – absenta unui barbat. In cazul Mirandei lucrurile par mai complicate. Aici nu exista obiectul dorintei. Exista dorinta sexuala dar nu exista barbatul. Dorinta este deplasata atunci spre un film, acest film – Jules si Mimi. In locul filmului, in viata poate sa fie o carte, un vis, o fantasma si multe alte obiecte. Asadar barbatul nu mai este barbat ci devine obiectul care ii aduce aceasta lume – videorecorderul. Este o modalitate de satisfacere a dorintei. Dar este vorba de o mutare a dorintei din lumea reala in lumea imaginara. Si totusi si obiectele se pot strica. Face parte din realitate. Cum spunea un coleg – numai delirul e logic, in delir nu se sparg tevi, nu intervine aleatoriul. In viata reala apar mereu evenimente neasteptate.
Si la aceasta serie as mai putea adauga din experienta pacientilor:
Cand el este casatorit iar ei au o relatie perfecta;
Cand el nu poate sa puna in cuvinte ceea ce simte pentru ea astfel incat nu pot incepe o relatia „oficiala";
Cand intervin rudele, terte persoane.
Si exemplele ar putea continua dar vreau sa iti las prilejul sa o treci pe a ta. Ceea ce stiu sigur este ca nu poate sa fie vorba doar de realitate pentru ca aceasta realitate exista pentru ca ceva se opune in tine si pe masura ce afli propriile rezistente, stii ce sa faci mai departe.
Concluzie? Daca relatia functioneaza si totusi sunt probleme, inseamna ca te afli in realitatea sociala a epocii tale?
Tu care dintre personajele din Sex & The City esti? Dupa un "casting" adecvat, psihologii CPAP au intrat in rolul celor 4 fete si te asteapta sa discutati despre provocarile stilului de viata pe care il reprezinta fiecare. Intra in joc!
Claudiu Ganciu
Psiholog, psihoterapeut