M-am plimbat in acest weekend prin minunatul nostru Bucuresti, surprinsa inca de modul in care privim moda. Spectaculozitatea la noi inseamna swarovski si paiete, haine de calitate = Unde e eticheta?, hainele trebuie sa tina cont de spectaculoasele mele implanturi sau de corpul minunat cu care m-a inzestrat natura. Ei bine, lucrurile nu sunt atat de simple precum par, insa nici prea complexe daca am dori sa avem o educatie in acest sens. Societatea inca are un mare impact asupra acestei viziuni kitchoase asupra modei, poate de aceea exista refuzul impotriva a ceea ce inseamna bun gust, in adevaratul sens al cuvantului. Insa sa-ti spun ceea ce am reusit sa observ si sa aflu....
1. Rafinament de Paris vs rafinament de Bucuresti. Acelasi brand dar produse diferite in fuctie de cerere.
In Romania exista cateva magazine si concept-store-uri care ofera luxul creat prin calitate si design, in pofida ostentatiei si dorintei consumatorilor de a purta brand la vedere. The Place, Victoria 46, Raionul 4, Mengotti sunt doar cateva nume care inca incearca sa educe consumatorul roman sa aleaga rafinamentul cu eticheta grea, dar subtila. Insa viziunea distorsionata a romanului se limiteaza tot la ochelari cu pietre swarovski, cercei cu initialele brandului, haine cu brandul la vedere si multa ostentatie. Dar sa nu generalizam, exista si bun gust, pentru ca altfel magazinele de mai sus ar da faliment.
Dar incerc sa caut pantofi sau rochii pe care le vad pe site-urile unor branduri de afara, care au reprezentanta si la noi, insa nu le regasesc. De ce? Pentru ca se testeaza gustul romanului: Ce ii place sa poarte? Ce il atrage? Ce il convinge? Iar multe lucruri aici nu prind.
"Nu avem o consecventa inca. Romania e in testing inca. ‘Romania’ poarta pentru ca e brand. Brandul si societatea iti ghideaza comportamentul vestimentar.
Diferenta de produse alese pentru Romania, in comparatie cu cele de afara, exista pentru ca nu exista o piata educata la noi si nici concurenta. Este o piata unde se face specula, inca. Romanii nu au o educatie in acest fel, aici ostentiatia si marca ofera garantie. Marca le ofera o certitudine de calitate. Luxul este interpretat fara niciun fundament.
Insa exista magazine la noi care isi mentin un standard si cand ai un standard te lupti sa educi si ai clienti care iti inteleg designul si calitatea.
Brandul la vedere descopera o patura sociala ca India, unde e mult bling-bling, haos si ostentatie. Rafinamentul tine de tine, de gest, de felul in care te porti, de atitudine. " – Ciprian Sipos, stilist
2. Cum se face selectia pentru Romania de catre magazinele care vor sa educe prin rafinament?
"Consumatorul roman de moda este la fel de bine informat in moda ca si cel occidental, ba de multe ori chiar mai rafinat si mai curajos in alegeri, diferenta intervenind la nivel numeric si financiar, la noi sunt mult mai putini consumatori de high-fashion care isi permit sa-si cumpere ceea ce isi doresc cu adevarat.
Brandurile pe care le aducem in fiecare sezon la The Place nu sunt alese pe baza pretului ci dupa criterii care tin de design, de rangul pe care-l confera brandului presa internationala de moda si stilistii, cat si de imaginea brandului, care intotdeauna trebuie sa fie "in". Cei mai multi dintre clientii nostri sint extrem de bine informati in moda – si cred ca de aceea aleg magazinele noastre, pentru ca noi alegem piese care altfel se gasesc foarte greu chiar la Londra sau New York. Am selectionat cam toate brandurile despre care credem ca dau tonul in moda in acest moment, iar aceste branduri sunt foarte diferite ca stil, fiecare avand genul lor de consumator. Clientii nostri au depasit faza in care isi doresc sa poarte doar brandul, ci sunt interesati de crearea unui stil personal si a alegerii unor piese speciale, de aceea nu au o problema sa cumpere creatori noi, pe care noi ii aducem in magazin datorita calitatii designului.
Pentru colectiile fashion, selectia se face cam cu 6 luni in avans, dupa ce sunt prezentate publicului colectiie urmatorului sezon pe podiumurile de la Paris, Milano, New York. Piesele pe care noi le selectam pot fi regasite in cele mai exclusiviste boutique-uri sau concept store din Paris, Milano sau Londra" - Andreea Latu, Director Marketing, The Place.
La lansarea Mengotti, ce a avut loc anul trecut, am avut o discutie cu Alessandra Dainelli, consultantul de moda de la Mengotti privind selectia produselor care se vor afla in magazinul din Romania, unde citind-o, am aflat ca:
"Alegerea produselor care urmeaza sa fie comercializate in magazin este foarte dificila, pentru ca se adreseaza unei categorii exigente de clienti. Vorbim despre couture, despre haine mai mult sau mai putin "clasice" si fiecare brand reprezinta un tip de femeie. Clientii vor putea alege produsele dorite din cataloagele magazinului si le vor putea ulterior comanda."
In concluzie Romania are acces la rafinament dar de cele mai multe ori nu si-l permite sau il refuza.
3. Ma decid sa apelez la magazinele online de afara pentru a comanda ceva pe gustul meu si care imi e si la indemana. Ei dar ce credeti ca am multe optiuni?
In afara faptului ca se tem sa ne includa in lista tarilor unde pot trimite produsele, nici nu suntem fani, in masa, ai shoppingului online.
Insa inca avem acces la net-a-porter.com, shoe-buy.com, ae.com si alte cateva pe care le numeri pe degetele la o mana. Cu alte cuvinte, tot avem alternative la ce exista la noi, daca ne dorim un stil aparte.
4. Branduri de larg consum de afara devin un lux accesibil la noi
Asa cum spunea si Ciprian Sipos, Romania este o tara unde nu exista concurenta si unde se face multa specula. Si uite asa Zara si Marks&Spencer, care sunt niste magazine bune dar care in alte tari au o strategie de mass-market, cu preturi accesibile, aici devin un must-have si trebuie sa faci un efort financiar (mai mic sau mai mare) ca sa il ai.
5. Cand afara rubinele si diamantele ofera rafinament, la noi pietrele swarovski si paietele sunt nota glamour
E drept ca nu ne permitem un set nou de diamante si pietre pretioase de cate ori mergem la un eveniment, insa glamour poate fi oferit de multe alte bijuterii care respecta nota de rafinament si de pretiozitate a bunului gust.
Si stau sa ma gandesc cata cautare ar mai fi avut aceste "pietre pretioase" ale momentului, daca nu ar fi existat brandul Swarovski, care sa socheze prin design si prin apropierea de bijuteriile de lux, numai prin stralucirea pietrelor? Hmmm... si cand te gandesti ca sunt numai cristale.