Ce este Haute Couture?
Istoria modei ar fi fost diferita daca nu ar fi existat Haute Couture.
Haute Couture e o expresie franceza pentru moda de calitate. “Couture” inseamna croitorie si “haute” inseamna eleganta sau inalt, asa ca cele doua combinate implica o mana de artist care sa cunoasca bine moda si tehnica designului. Un element vestimentar Haute Couture reprezinta atingerea celui mai inalt nivel al modei, designului si al “asamblarii” conceptelor si texturilor de o casa de moda. Orice tip de element vestimentar Haute Couture este creat special pentru client. Conceperea acestor haine exclusive se face atent de mana, evitandu-se interventia unor aparaturi speciale, pentru a fi exact create pe gustul fiecarui client.
Moda high-class – Costuri la fel de “high” si pentru Haute Couture
In functie de fiecare casa de Haute Couture si de tesatura, costurile elementului vestimentar incep de la 10 000 £ pentru o simpla bluza, pana la 100 000 £. Costurile pe care le presupun aceste haine justifica si clientii putini pe care ii au casele de moda pentru linia de Haute Couture. Daca nu esti bogat este greu sa intelegi de ce acest pret este atat de mare. Acesta include insa serviciile, munca manuala, originalitatea, design-ul unic si materialele superbe, de cea mai una calitate.
Aditional, clientii vor primi o tinuta perfecta, conturata dupa stilul si corpul lor, obtinuta prin metode inalte de design. Munca manuala de a crea un element vestimentar in acest mod poate dura intre 100 si 150 de ore pentru un constum si pana la 1000 de ore pentru o rochie de seara. Rochia de seara poate avea sute de margele ce vor fi cusute pe material, margele care la randul lor vor fi create de un expert sau de o casa celebra pariziana de brodat, precum Lesage, care a fost fondata in 1922 de Albert Lesage.
O casa couture ca Chanel de exemplu are pana la 150 de clienti care cumpara couture, iar Dior creeaza in jur de 20 de rochii de mireasa couture pe an.
Texturi exclusive, scumpe pentru Haute Couture
Texturile care se gasesc in casele de couture sunt de lux. Incepand cu cea mai buna matase, lana moale, casmir, bumbac, dantela, piele naturala de orice tip, blana. Iar in cazul unei case de moda celebre, design-ul si culorile hainelor pot fi rezervate exclusiv.
Pentru a crea un look complet, casele de moda apeleaza la specialisti pentru crearea accesorilor, fie pentru design sau inspiratie. Palarii, butoni, curele, bijuterii pentru costum, pantofi si piese inedite, care sunt atent create pentru a completa calitatea materialelor si ideea de baza a conceptului vestimentar. Un design superb, o idee noua si un nume cunoscut la nivel international presupune un pret pe masura. Cei care isi pot permite sa cumpere couture sunt bucurosi sa plateasca exclusivitate si intimitatea pe care le-o ofera sistemul.
Texturile de proba
O casa de moda pretuieste texturile de buna calitate, de aceea nu va risipi prin taieturi inexacte sau masuraturi gresite. De aceea se folosesc initial texturi care sunt vopsite ca sa imite textura finala si este transformata pana la obtinerea exacta a formei dorite. Daca sunt indeplinite dorintele designerului se trece la texturile exclusiviste. Respectivul element vestimentar se realizeaza intr-o singura camera si este realizata cap-coada de acelasi croitor, el fiind responsabil de tot ce se petrece in acea camera.
Haute Couture – Numai cu rezervare
Cand un client decide sa cumpere un element vestimentar Haute Couture, trebuie sa faca intai o rezervare la casa de moda din Paris pe care o doreste. Tinutele din colectiile Haute Coutire sunt de regula in alta tara, fiind prezentate acolo, de aceea casele de moda le ofera potentialilor clienti un film in care este prezentata colectia si pot alege un model.
Comanda Haute Couture
Odata ce ai facut o rezervare, din acel moment esti preluat de o persoana importanta din departamentul de vanzari al casei de moda, ce va fi responsabil de supervizarea si de comanda ta.
Din acel moment, clientul este invitat la salon si este sustinut in fiecare etapa, incepand de la probe si alte dificultati care ar putea aparea. O dificultate ar fi, de exemplu, ca un alt client din acelasi oras care sa isi doreasca aceasi tinuta, acelasi design, culoare. Vanzatorul elimina aceste posibilitati, constientizand ce ar insemna ca doua femei sa poarte o tinuta exclusiva si sa se intalneasca.
Fiecare comanda se face personalizat pentru fiecare client. Dupa alegerea modelului, vor exista alte 3 probe, uneori chiar si mai multe.
Dupa probe alegerea texturi se pregateste pentru “mis a plat”, adica pentru ajustarile necesare pentru urmatoarea proba.
Vanzatorul discuta cu clientul despre broderie, insertii si ce mai vrea clientul in plus. Ultima inspectie trebuie sa indeplineasca asteptarile si standardele inalte ale casei de moda si sa fie potrivite clientului.
Haute Couture pentru satisfacerea unei clientele exclusive
Uneori designerii lucreaza pentru propria marca si uneori pentru case de moda de Haute Couture. Foarte putine modele sunt create intr-un an si foarte rar se intampla ca o casa de moda sa vanda in jur de 1500 de elemente vestimentare. Nu este suprinzator sa afli ca doar 3000 de femei din intreaga lume isi pot permite sa cumpere asemenea haine si maxim 300 cumpara in mod regulat.
“Vindem visul Haute Couture”
Clientela putina duce la pierderi pentru casele Haute Couture. Casele de moda fac prezentari de milioane de lire, de regula cu un aer ciudat dar usor de retinut datorita designului ce reflecta o fuziune spectaculoasa intre texturi si supermodelele alese pentru a le prezenta. Insa aceste case de moda vand un procent mic din linia limitata de Haute Couture creata. Profiturile din aceasta activitate sunt neglijabile, aducand cel mult un profit de 10% si uneori chiar un deficit.
Afland aceste lucruri, poate te intrebi care este rostul obtinerii unui profit atat de mic si daca justifica efortul si termenele limita? Raspunsul se afla in “vanzarea de vise”. Prezentarile de moda atrag atentia presei si casele de moda obtin, astfel, o publicitate extraodinara. Vand visul de a obtine intangibilul, Un vis al unei semn distinct si chic, a frumusetii, a exclusivitatii pe care o persoana obisnuita nu o poate cumpara.
Daca un client isi poate permite un parfum, o esarfa, o bijuterie, o geanta din ultimul sezon, casa de moda couture isi numesc cosmeticele sau colectiile “ready to wear” folosind marca cu care au reusit sa convinga ca ofera exclusivitatea.
In acest mod, aceste lucruri sunt de cea mai buna calitate, asa ca multi oameni sunt fericiti sa plateasca un pret care reflecta imaginea si standardul lor.
Casele de moda Haute Couture
Camera de Comert si Industrie a Modei din Paris reprezinta institutia care desemneaza casele de moda care au dreptul de a realiza si promova colectii Haute Couture. Criteriile stabilite pentru o casa de Haute Couture au fost stabilite in 1945 si au fost actualizate in 1992. Regula este simpla: pentru a crea Haute Couture, compania trebuie sa aiba un atelier in Paris in care sa fie primiti numai clienti in privat, trebuie sa aiba minim 15 angajati si trebuie sa prezinte presei in fiecare sezon o colectie care cuprinde cel putin 35 de modele de tinute pentru zi si pentru seara, in fiecare an.
In ultimul an, membrii ai Sindicatului Haute Couture sunt Adeline Andre, Anne Valerie Hash, Chanel, Christian Dior, Frranck Sorbier, Givenchy, Christian Lacroix, Dominique Sirop, Jean Paul Gaultier, Maurizio Galante si Stephane Rolland.