Jean-Louis Dumas: "Nu avem o politica bazata pe imagine, ci pe produs."
Timp de 33 de ani, din 1978 pana in 2011, cea mai citata voce din retail (comertul cu amanuntul) – pragmatica, poetica – era a lui Jean-Louis Dumas, cel care conducea o companie in orice fel posibil, declarandu-se despre el ca "vorbeste" cu mainile". O companie aflata de mult pe piata, cu o "coloana vertebrala" a unui protestant si cu un perfectionism parisian, cea mai veche companie de familie din Franta. Numai numele companiei declanseaza dorinte printre cei care cunosc despre ce este vorba, sensibilizeaza atat o gospodina din Franta, orice fashionista, chiar si o regina – Hermes, pronuntat atat de suav de frantuzoaice "Air-mez".
Dumas, care face parte din generatia a cincea a familiei Hermes, a fost in mod eminent citat datorita faptului ca vorbea foarte clar despre concepte care aveau sens in orice limba. Desi Hermes era grupat cu alte branduri de lux, toti consumatorii stiau ca diferenta era mult mai mare, si nu pentru ca era mai costisitor. Chiar Dumas a renegat termenul de brand de lux, displacandu-i aroganta, considerandu-l ca un semn al decadentei. Prefera termenul de "rafinament". Nu vrea sa fie opulent, nu vrea sa foloseasca celebritatile pentru a-l pomova, nu acorda francize pentru numele de Hermes, nu permitea sa iasa din atelier un lucru imperfect (lucrurile imperfecte erau distruse), nu intoarcea capul dupa tendinte. Ce face mai exact – politica de produs a lui Dumas – creeaza din obiecte necesare realizate din cele mai frumoase materiale naturale, folosind un design original pentru fiecare, creand o moda transcedenta (rezistand datorita acestui lucru generatilor). Cand Diane Johnson, in best-seller-ul din 1997, "Le Divorce", a descris un cadou de la Hermes ca "un set ispititor pe birou, ca un tort pe un altar", a reusit sa capteze acel amestec al simturilor inerente pe care le declanseaza un obiect Hermes. In acea cutie de cadou era o geanta Hermes, modelul Kelly, denumita dupa actrita Grace Kelly, in 1956, care a folosit-o pentru a-si acoperi sarcina de aparatele foto ale paparazziior.
In romanul lui Johnson, o geanta Kelly reprezinta un simbol al tranzactiilor dintr-o lume veche, dar sub conducerea lui Dumas, Hermes a devenit o companie curajoasa, in crestere continua, cunoscuta la nivel global, care a fost pregatita vertiginos in anii ’80, in anii ’90 a continuat sa urce, si a continuat sa urce si dupa anul 2000, chiar si atunci cand alte branduri au alunecat. Femei din Japonia, China si Rusia isi pot cumpara acum propriiile genti Kelly, Paris nemafiind singura destinatie pentru cei care doresc bunuri din piele incomparabile, esarfe, cravate si bijuterii iconice – Hermes are peste 283 de magazine. Dumas a creat din Hermes un competitor puternic care e in concurenta doar cu el si castiga, evident, intotdeauna. Pana la pensionarea sa din martie 2006, el a cedat mostenirea Hermes celei de-a sasea generatie, care trebuie sa ii continue traditia.
Jean-Louis Dumas: "Timpul este arma noastra, cea mai puternica"
Povestea a inceput cu Thierry Hermes, ce-l de-al saselea copil al unui hangiu. S-a nascut in Franta, in orasul nemtesc numit Krefeld, teritoriu care a apartinut in 1801 imperiului lui Napoleon. Si-a pierdut familia datorita bolilor si razboiului si orfan a decis sa se duca la Paris dedicandu-se pielariei. In 1837 reuseste sa-si deschida chiar si un magazin, acelasi an in care Charles Lewis Tiffany si-a deschis usile magazinului din New York. In prezent, cele doua companii au cele mai pregnante semnaturi din industria cu amanuntul, datorita culorilor disticte pe care le folosesc – portocaliul lui Hermes si albastrul lui Tiffany – avand chiar si "romane" similare. Cand Tiffany incepea sa cunoasca industria bijuteriilor, Hermes se specializa in hamurile pentru cai, cerute de societate, calase si trasuri. Dinamismul, puterea si gratia animalului, miscarea si calatoriile, energia controlata si placerea de a le crea sunt bine definite si azi de Hermes. A fost o afacere construita prin forta unei cusaturi care poate fi creata doar de mana - cusatura unei sa - care poate fi realizata cu doua ace de lucru, folosind o ata cerata. O cusatura frumoasa, grafica si realizata in asa fel incat sa nu cedeze nicioadata.
Clientii lui Thierry Hermes erau bogati: lumea buna a Parisului si regalitatea europeana, inclunzandu-i chiar si pe Napoleon al 3-lea si imparateasa sa, Eugenie. Dar clientii adevarati ai lui Thierry erau de fapt caii. Din acel moment, Hermes a format o echipa nascuta sa realizeze eleganta, integritate liniara, o masculinitate adaptata, o bogatie situata in piele.
Cand fiului lui, Thierry, Emile-Charles, a devenit succesor, afacerea familiei s-a mutat in 24 Rue du Faubourg Saint-Honoré, care a reprezentat un punct de reper pentru marca – casa lui Hermes – de atunci. In acelasi an, 1880, brusc s-a adaugat o noua afacere personalizata, luandu-se masurile necesare atat de la cal cat si de la calaret. Emile-Charles a adaugat in secolul 19 o alta institutie Hermes: lista de asteptare. Pentru ca perfectiunea pe care o are cusatura unui Hermes nu trebuie grabita, chiar si personalitatile regale erau intarziate pana cand cusaturile create de casa Hermes se potriveau perfect pentru trasura, ca garda sa poata ajunge. In acest secol, dupa ce comanzi ceva asemanator fantezistului Birkin, o geanta creata in 1984 pentru actrita Jane Birkin, poti astepta pana la 5 ani. O singura geanta Birkin este realizata intre 18 si 25 de ore, iar atelierele din Paris realizeaza numai 5 astfel de genti pe saptamana.