Ai putea spune ca relatia unei femei cu munca sa poate fi, in unele privinte, comparata cu o relatie amoroasa. Ceea ce ne-a atras la inceput ajunge, in timp -si nu in foarte mult timp- sa ne para prea familiar pentru a putea sa ne mai provoace un sentiment. Cum putem "scoate la iveala" pasiunea pentru munca noastra? Putem reinvia o iubire veche, pe care nu stim bine daca sa o lasam sa moara sau sa incercam cateva manevre de resuscitare?
Am putea spune ca astazi avem parte de sfaturi de la cel mai bun, pentru ca Mara Manea a fost aleasa cel mai popular trainer al anului 2008 in cadrul Galei Business-Edu Awards.
Semnele unei relatii cu job-ul in moarte clinica
Sunt cateva feluri in care te poti recunoaste ca facand parte dintre cei care nu se mai simt motivati la locul de munca. Mara Manea ne arata care sunt semnele ca nu ai motivatie pentru ceea ce faci:
- Nu ai energie si creativitate pentru rezolvarea problemelor de munca
- Esti tot timpul ocupat.
- Te invarti in jurul problemei, rareori rezolvi.
- Renunti la lucrurile importante sau te agati de lucruri nesemnificative.
- Esti rareori prietenos si poti fi un mic tiran, de multe ori.
- Nu inveti din greselile tale, nici ale celorlalti.
- Spui „Dar asta nu e treaba mea!”
Toate aceste semne ar trebui sa iti dea de gandit, mai ales ca lipsa motivatiei este asociata, de multe ori, cu lipsa productivitatii, cu oboseala si cu mai mult stres decat ar fi normal.
Trainer-ul freelance Mara Manea ne explica care sunt cel mai des intalnite motive pentru care ne simtim letargici si nemotivati:
"Pentru o parte din angajati, lipsa motivatiei poate proveni pe de o parte din lipsa provocarilor, deoarece efectueaza sarcini de rutina si, pe de alta parte, din prea multe schimbari venite una dupa alta si neconsolidate la timp."
Un angajat care nu are parte de provocari se poate simti nemotivat, in timp ce un altul care este "provocat" in fiecare zi nu mai apuca sa simta "pamantul sub picioare" si sa se simta in siguranta.
Altii, ne explica specialistul, sunt in situatia de a realiza ca de fapt nu fac ceea ce isi doresc ori ceea ce le-ar placea cu adevarat. Am intalnit, spune Mara Manea, asemenea situatii in sesiunile de coaching destul de des, venind de la persoane ce au avut o oportunitate si au obtinut un post, au desfasurat munca respectiva o vreme si apoi realizeaza ca de fapt, nu asta vor sa faca in profesia lor. Partea buna este ca in urma demersului de coaching, ele se clarifica si aleg ceea ce le aduce cea mai multa energie."
Cea de-a treia categorie de persoane care nu se simt motivate la locul de munca reprezinta "o parte importanta dintre angajati carora le-au fost ignorate rezultatele profesionale, ideile inovatoare ori care nu au primit feed-back pentru munca lor.", apreciaza Mara Manea.
Te regasesti intr-una din aceste categorii? Descopera cum sa te motivezi!
Am vrut sa descopar cati dintre oamenii pe care ii intalneste un trainer profesionist, asa cum este Mara Manea, sunt motivati la locul de munca.
Iata ce spune ea: "Persoanele cu nivel bun de motivatie sunt cele are lucreaza pe cont propriu, cele aflate la inceput de cariera sau nou promovate si care vor sa demonstreze ceea ce pot sau persoane ce si-au gasit calea de urmat atat personala cat si profesionala."
Te poti motiva singur, astfel incat sa gasesti motivatie in profesia ta. In primul si in primul rand, spune Mara Manea, "e util sa ne cunoastem tiparele motivationale si anume sa stim daca suntem motivati de factori externi (feed-back, recunoasterea meritelor) sau motivatia se afla in noi insine."
In primul caz, o persoana motivata extern are nevoie de dispozitii. Daca nu primeste feed-back, nu stie cat de bine se descurca. Aceste persoane sunt motivate daca altii decid pentru ei. Au probleme sa înceapa sau sa continue o activitate daca nu primesc nici un fel de feed-back.
In cel de-al doilea caz, motivatia vine din interior. Aceasta persoana decide singura calitatea muncii sale. Primeste din exterior informatii si apoi decide, pe baza standardelor interne ce sa faca cu informatiile primite – proces ce o tine în priza. Devine demotivata daca nu poate lua singura decizii.
Dupa stabilirea categoriei din care facem parte, putem stabili cu cei din jur modul cel mai potrivit de lucru astfel incat sa ne indeplinim cu entuziasm sarcinile profesionale, ne explica Mara Manea.
Te poti intreba, pentru a-ti da seama, care sunt motivele pentru care ai hotarat sa faci munca pe care o faci (pentru binele tau viitor, sper ca nu sunt doar banii la mijloc!) si care sunt motivele pentru care te trezesti si sari din pat dimineata.
Motivarea vine…de sus!
Unul din oamenii care isi vor da seama cel putin in acelasi timp cu tine seama ca iti lipseste motivatia va fi managerul sau seful tau direct. In functie de implicarea sa personala (si de interesul pe care il arata atat productivitatii, cat si angajatilor), el poate fi una din persoanele care iti stau alaturi.
Mara Manea: "Managerul poate invata usor sa recunoasca tiparele motivationale ale subordonatilor in contextul de munca si isi poate adapta abordarea pentru fiecare in parte cu scopul de a obtine nivel de energie bun in echipa pe care o conduce. Daca situatia este mai complicata si rutinele de lucru nu sunt eficiente, coachingul de grup poate fi o solutie de crestere a responsabilitatii fiecarui subordonat si a implicarii personale in obtinerea rezultatelor."
Trainer-ul conchide cu aceste sfaturi: "Pentru a decide care este mediul cel mai potrivit pentru cresterea ta profesionala si pentru a-ti folosi potentialul, e util sa te cunosti, sa stii care sunt trasaturile tale motivationale si de lucru. Exista un instrument numit “Tipare de comportament si limbaj” care iti poate arata asta. Apoi, nu depinde decat de tine sa iei decizia cea mai buna pentru a pastra actualul loc de munca in care propui schimbari de comportament sau, de ce nu, sa il schimbi cu unul in care te vei simti cu adevarat implinit si de succes."
Pentru a-ti putea descoperi motivatia la job e bine sa incepi prin a te descoperi pe tine insuti si a incerca sa descoperi ce te pasioneaza! I can get satisfaction!