Rezultatele cercetarii subliniaza faptul ca spatiul audio-vizual este impregnat cu stereotipuri traditionaliste si sexiste, femeia avand un rol controversat (de la gospodina la obiect sexual). Doar o treime din femeile invitate de jurnalisti sunt prezente in calitate de profesionisti sau experti, in restul cazurilor, acestea sunt prezentate ca actori sociali care isi dobandesc statutul datorita asocierii cu un barbat puternic ori datorita calitatilor fizice si sexuale.
Cercetarea de tip focus grup a relevat ca:
-??? Lumea femeilor si lumea barbatilor raman divizate din perspectiva profesiilor considerate adecvate pentru unii sau ceilalti: muncile considerate a fi potrivite femeilor presupun ingrijire, organizare si abilitati de a educa, cele considerate a fi potrivite barbatilor necesita capacitatea de a lua decizii, abilitati tehnice si forta fizica.
-??? Barbatii sunt considerati a fi mai buni in pozitii de manager, plecand de la premisa ca iau decizii rapide, isi asuma riscuri, sunt mai putin influentabili, mai obiectivi, iau decizii mai bune, sunt mai rationali si mai calmi. Femeile sefe sunt aspru judecate atunci cand sunt asociate cu incompetenta si esecul.
-??? Inclusiv in viata personala, abilitatile par a fi considerate foarte diferite si supuse stereotipurilor: femeile fac cea mai mare parte a treburilor domestice, iar barbatii nu considera ca e de datoria lor sa ajute in aceasta zona a gospodariei. Barbatii se implica in mod special in activitati care implica abilitati tehnice sau forta fizica superioara.
-??? In ceea ce priveste succesul, validarea acestuia este diferita in functie de gen. Ca un barbat sa fie considerat de succes trebuie sa fie in principal un bun profesionist. In cazul unei femei, insa, validarea succesului este un proces mult mai complicat, femeia trebuind sa fie in egala masura buna profesionista, mama, sotie si gospodina.
Cercetarea ce a analizat media, pe o perioada de trei luni a aratat urmatoarele:
-??? Barbatii sunt mai numerosi in aparitiile TV decat femeile, disproportia fiind data de emisiunile de talk show, in care accentul este pus pe viata profesionala si in care femeile apar foarte rar (12% aparitii femei, 88% aparitii barbati). Femeile si barbatii apar in egala masura in emisiunile de divertisment, in care accentul este pus pe viata personala a invitatilor sau a unor terte persoane.
-??? Meseriile de prestigiu sunt in general ocupate de invitati barbati. In cea mai mare parte, meseriile femeilor invitate fac parte din domenii cum ar fi: showbiz, divertisment, modelling etc.
-??? In perioada analizata, au fost identificate aproape 300 de cazuri in care invitatii sau gazdele emisiunilor TV au emis judecati despre femei sau barbati la baza carora se afla un stereotip, cele care apar cel mai des fiind legate de statutul de gospodina al femeii si de subordonarea fata de barbat.
-??? In publicitate, actiunile personajelor din reclame sunt foarte diferite in functie de gen. Cele mai multe actiuni ale femeilor sunt domestice, activitati zilnice in care ajuta barbatul, sau familia in general, sa se simta mai bine. O alta actiune cu care sunt asociate femeile este legata de ingrijirea corporala. Barbatii apar mai degraba in postura de personaje care asteapta sa fie ingrijite, dar si in situatii de joc sau in activitati de timp liber.
-??? In presa scrisa, disproportia aparitiilor este mult mai mare decat in emisiunile TV, barbatii aparand ca personaje principale in articole, de 3 ori mai mult decat femeile. Femeile apar mult mai putin in ziarele generaliste decat in cele tabloide si au fost actori principali in doar 22% dintre aparitii.
Cercetarea a fosr realizata de TBWA/Bucuresti, Fundatia CPE si ActiveWatch (Agentia de Monitorizare a Presei).
Tu ce parere ai de aceste rezultate?