"Pozele sunt dezgustatoare. Cand ma uit la ele mi se face rau, dar nu ma gandesc sa ma las de fumat", spune un fumator inrait. Nu numai ca nu sunt convinsi sa se lase de fumat, dar unii dintre ei au gasit metode de a evita pachetele de tigari care "instiga" la renuntare. "Mi-am luat o tabachera, este chic, usor de folosit, de tinut in buzunar, imi protejeaza tigarile si ma tine departe de imaginile alea ingrozitoare", a spus un alt fumator. Iar cei care nu au apelat la tabachere, utilizeaza metode mai "rudimentare". Acopera pictograma fie cu foita de staniol din interiorul pachetului, fie cu fluturasii care anunta promotii din interiorul pachetului. "Fuga" din fata acestor imagini este totusi o reactie, dar cu siguranta nu cea la care se asteptau reprezentatii Ministerului Sanatatii.
Specialistii considera ca evitarea contactului cu imaginile propriu-zise reprezinta un efect si demonstreaza ca acestea au impact asupra fumatorilor. "Faptul ca genereaza o reactie, cea de respingere in acest caz, demonstreaza ca ii deranjeaza, implicit ca imaginile au efect asupra lor", a declarat pentru FrontNews medicul pneumolog Magdalena Ciobanu.
Reactiile fumatorilor sunt confirmate de psihologi, in opinia carora imaginile prezente pe pachetele de tigari nu ating fondul problemei. "Fumatorii nu isi vor schimba comportamentul dupa ce vor vedea aceste poze si nici dupa aceea. Fumatul este un comportament care ofera o forma de echilibru persoanei la nivelul trebuintelor. Orice incercare de a reprima si modifica intr-un fel comportamentul individului nu are succes, motiv pentru care nu cred ca isi vor indeplini scopul propus", a declarat pentru FrontNews psihologul Matei Georgescu.
"Pozele nu vor avea nici un efect asupra celor care vor sa se lase de fumat. Cine vrea sa renunte la viciu o face din proprie initiativa si nu din alte motive. Cred ca mai degraba pretul ridicat la tigari ii va face pe romani sa fumeze mai putin si nu pictogramele de pe pachete", a spus un fumator.
Efectele pe care le-au avut pictogramele asupra fumatorilor nu pot fi contorizate in cifre momentan, un studiu in acest sens urmand sa fie publicat la sfarsitul anului, dar reprezentantii Ministerului Sanatatii sunt optimisti. "Imediat dupa aparitia pozelor, telefoanele au inceput sa sune mai mult decat inainte. Oamenii suna si intreaba cum se pot lasa de fumat, care sunt efectele viciului asupra organismului, dar sunt si persoane care suna si isi exprima nemultumirea fata de pozele de pe pachetele de tigari", au declarat reprezentanti ai Autoritatii de Sanatate Publica.
La fel ca si campaniile de informare, efectele pictogramelor au mai degraba un caracter preventiv decat curativ daca ar fi sa luam in seama reactia nefumatorilor atunci cand le vad. "Pe mine ca nefumatoare ma afecteaza, dar nu inteleg de ce nu au nici un efect asupra fumatorilor, pentru ca ei sunt cei vizati, nu nefumatorii", a declarat o nefumatoare.
Efectele acestei masuri au fost resimtite si de buzunarele producatorilor care au cheltuit cateva milioane de euro pentru a acoperi 40% din pachet cu imaginile menite sa-i sperie pe fumatori. Numai JT International a cheltuit peste 600.000 de euro pentru aplicarea acestei masuri, asa cum declara Gilda Lazar, director corporate affairs.
Daca imaginile infatisand cele mai grave afectiuni provocate de fumat vor avea rezultat si asupra fumatorilor o vor arata mai tarziu statisticile, care in prezent releva faptul ca 33.000 de persoane din Romania isi pierd viata din cauza fumatului si ca doar trei fumatori din 100 reusesc sa se lase singuri de fumat.