"Adaugarea pictogramelor pe pachetele de tigari ne costa peste 635.000 euro", a declarat pentru FrontNews Gilda Lazar, director corporate affairs la JT International. Aceasta sustine ca s-a lucrat timp de cateva luni la noul design si ca pachetele cu pictograme vor aparea pe piata treptat, intrucat vechile pachete pot fi vandute pana in iulie 2009. Reprezentantul JTI a adaugat ca la sfarsitul acestei saptamani va fi deschisa o pagina web dedicata avertismentelor combinate: www.pictograma.ro.
De asemenea, British American Tobacco Romania a investit un milion de euro in schimbarea designului, potrivit directorului corporate affairs®ulatory, Adrian Popa. "Impactul se masoara in termeni logistici, intrucat guide-line-urile de pe pachete sunt stricte si se folosesc alte culori decat cele pe care le-am folosit pana acum, ceea ce implica, printre altele, modificarea echipamentelor tipografice", a adaugat reprezentantul BAT.
Noile avertismente, "grafice", vor da de gandit ipohondrilor
Pe de alta parte, psihologii sustin ca nu aceste imagini vor fi cele care vor determina o schimbare in obiceiurile bine intiparite ale fumatorilor si ca ii vor influenta prea putin. Pe de alta parte, acestia admit ca o imagine face cat o mie de cuvinte si va avea un impact mai mare decat mesajele scrise aflate in prezent pe pachetele de tigari.
"Aceasta metoda se foloseste si in Occident pentru reducerea fenomenului, intrucat mesajele scrise nu au reverberatii suficiente, iar imaginile sunt mai puternice. Cu toate acestea, imaginile, oricat de socante, nu vor rezolva problema fumatului. Acestea ar putea cel mult sa le dea de gandit celor care nu s-au apucat inca sau ipohondrilor", a declarat pentru FrontNews psihologul Gabriel Crumpei.
De asemenea, Crumpei a mai precizat ca lupta impotriva fumatului are nevoie de timp pentru a genera rezultate concrete si ca, odata cu interzicerea fumatului in locurile publice, Romania se alatura trendului international de incercare a izolarii acestui fenomen.
"Aceasta masura nu va avea efecte importante pentru ca multi fumatori o vor considera o ofensa, un atac si se vor opune agresiunii pe care o transmit. Efectul campaniei va fi coagularea unei opinii publice impotriva fumatului si ar putea genera dezbateri in familii si in societate", a declarat profesorul de psihologie sociala, Andrei Niculau. Acesta a adaugat ca efectele campaniei nu vor fi imediate, dar ca imaginile vor da de gandit celor care doresc sa se apuce de fumat.
Campania face parte din initiativele Comisiei Europene pentru reducerea fenomenului fumatului. Romania este cea de-a doua tara UE, dupa Belgia, care implementeaza aceasta masura, in timp ce la nivel mondial, Canada a fost prima tara care a folosit astfel de imagini, metoda fiind preluata ulterior de Australia, Noua Zeelanda, Brazilia, Uruguay, Venezuela, Singapore, India si Thailanda. Producatorii vor avea la dispozitie 14 imagini pe care sa le afiseze alternativ pe pachetele de tigari pe parcursul unui an.
Scopul acestei campanii este de a atrage atentia asupra efectelor negative ale fumatului si determinarea tinerilor sa nu se apuce de acest viciu, a declarat ministrul Sanatatii, Eugen Nicolaescu, citat de Newsin.
Statisticile arata ca, anual, 33.000 de romani mor din cauza bolilor cauzate de fumat, iar cei care mor prematur din cauza tutunului isi scurteaza viata, in medie, cu 21 de ani.
Reprezentantii Philip Morris nu au putut fi contactati