Aceste valori sunt adesea diferite (corectitudine, creativitate, responsabilitate, comunicare, etc.) si pot fi legate de una sau mai multe arii ale existentei noastre precum: familie, spiritualitate, intelect, cariera, bogatie, relationare sau trairi afective.
Ce ramane insa clar este ca fiecare are o "harta" proprie, in care prioritizarea valorilor se face intr-un mod unic. Prin urmare, reusita in viata capata o nuanta personalizata:
Exemplu: Catalina, 27 de ani – Considera foarte importante expresivitatea trairilor afective si respectul si armonia in familie. La fel de mult crede in corectitudinea, naturaletea si sinceritatea fata de prieteni si in dezvoltarea intelectuala continua.
A urmat studiile superioare si a avut ocazia sa invete cu bursa si in strainatate. Tine permanent legatura cu familia in care a crescut si are un cerc larg de prieteni buni. A lucrat ca Team Leader in vanzari, unde a fost apreciata si a obtinut rezultate. Pentru multi din grupul sau, ea deja reusise in viata. A ales in schimb sa intrerupa o cariera care se contura frumos, pentru ca si-a dat seama ca nu era multumita. Pentru ea reusita in viata ar insemna in primul rand sa ajunga sa isi foloseasca la maxim talentul muzical, sa se poata exprima prin cantec. In acelasi timp isi doreste sa dezvolte o relatie deosebita alaturi de partenerul de viata.
Revenind, noi nu ne definim ca oameni doar prin rezultatele obtinute in scoala. Tristetea "geniului pustiu" este reala! Desi si-a dezvoltat la maxim intelectul, el a fost nevoit sa se izoleze cand cauta de fapt iubire.
Se vorbeste deja de mult despre inteligenta emotionala (QE) care a ajuns un predictor mult mai bun pentru reusita in viata decat coeficientul de inteligenta (IQ). Aceasta inteligenta emotionala este de fapt capacitatea de intelegere, de adaptare si de rezolvare a situatiilor prin selectarea si accesarea altor "surse" de informatie (i.e. prin comunicare eficienta cu alti oameni care pot genera solutii optime).
Prin urmare efortul de a acumula o cantitate impresionanta de cunostinte, de a ajunge o "biblioteca ambulanta" nu este suficient. Sa ne gandim numai la situatiile din scoala si sa analizam doua situatii diferite:
o persoana a invatat zi si noapte, stie "pe derost" materia predata, dar s-a blocat din cauza emotiilor la examen;
o alta persoana nu stie cuvant-cu-cuvant fiecare curs predat; in schimb isi poate controla trairile si poate combina teorii cu informatii din viata reala.
La fel si dupa absolvire, informatia acumulata in timpul studiilor este relevanta. Dar doar in conditiile in care cineva stie sa selecteze din ea si sa foloseasca adaptat ceea ce trebuie si cand trebuie la locul de munca. Performanta in cariera depinde nu doar de cunostinte, ci mai ales de atitudine!
Se pare ca femeile au o mai buna capacitate de a dezvolta Inteligenta Emotionala, tocmai pentrun ca empatizeaza si comunica mai usor. In acelasi timp sunt mult mai curioase si dornice de a determina care este starea lor de spirit, de ce se modifica dispozitia afectiva si ce anume pot face pentru a ajunge la o armonie. Pentru asta, ele acorda mai mult timp intrebarilor de genul: Ce simt? De ce simt asa? Cum imi afecteaza comportamentul si cum sunt afectati cei din jurul meu? Ce simt ei? Ce ar trebui sa fac pentru a comunica mai usor?
Da, a fi premiant nu este suficient. Este o dovada de performanta intr-un domeniu de obicei bine stabilit. Este o implinire daca nu neaga importanta altor valori pentru tine si daca i se alatura capacitatii tale de adaptare la ceea ce exista si dincolo de tine!
Ioana Moholea
Project Manager
Perspective Group
Tel: (+40) 21 2119322
www.perspectivegroup.ro