"Prima atitudine, si cea mai simpla, este cea de tip panica. Prin panica trecem toti atunci cand avem de terminat un proiect sau de indeplinit niste obiective. Atunci ni se pare tuturor ca numai noua ni se intampla si ca suntem singurii care trebuie sa faca ceva. Evident, aceasta atitudine trebuie depasita rapid", spune Iuliana Stan, business manager la Human Synergistics.
Lucrul in echipa
In felul acesta, nu te vei trezi cu surprize neplacute la mijlocul sau chiar catre sfarsitul proiectului. Si nu vei avea oameni in echipa care fie nu au facut ce ar fi trebuit, fie au renuntat sa mai faca ceva, pentru ca nu au inteles de ce ar trebui facut.
"Este foarte important ca fiecare membru al echipei sa stie exact de ce trebuie facut acest proiect si care va fi finalitatea sa. Altfel, le va lipsi complet perspectiva", precizeaza Iuliana Stan.
E necesar sa cunosti foarte bine atat importanta acestui proiect, cat si etapele care ar trebui parcurse pana la finalizarea sa, macar la nivel teoretic, pentru a le putea explica si celor cu care lucrezi.
Asumarea responsabilitatilor!
Iuliana Stan: "Una este ca omul sa inteleaga, rational vorbind, ce are de facut si cum o sa decurga proiectul, si cu totul altceva este ca acea persoana sa inteleaga la nivel emotional. Pentru a intelege la nivel emotional, trebuie sa ne intelegem aportul la proiect, importanta muncii noastre la acea sarcina de serviciu si de ce este valoros ceea ce vom face. Multi oameni nu inteleg la nivel emotional importanta muncii lor, si de aceea nu dau tot ce pot."
Trebuie ca, dupa ce ati discutat si ati analizat felul in care proiectul va fi terminat, sa aveti o discutie in care sarcinile sa fie delegate membrilor echipei si sa te asiguri ca toata lumea a inteles cum se va derula proiectul.
Iuliana Stan ne explica: "Rezolvarea unor sarcini este cel mai simplu lucru care se poate face. Mult mai greu este sa te asiguri ca oamenii din echipa se vor intelege unii cu ceilalti, ca isi vor respecta reciproc munca. E bine sa lucram avand cu totii acelasi interes."
- Personalizeaza!
Un alt factor important este cunoasterea, de catre membrii echipelor, a felului in care ei trebuie sa munceasca: fie ca esti managerul acelei echipe, fie ca esti unul dintre membrii sai, trebuie sa afli cat la suta conteaza munca individuala si cat la suta este efort de grup.
"Trebuie ca fiecare membru sa ii stie celuilalt punctele forte si pe cele slabe. Totul merge mai bine daca ii lasam pe cei care fac cel mai bine un lucru sa il faca!", arata Iuliana Stan
Organizarea de unul singur
Toate principiile expuse mai sus se pot aplica si in cazul in care tu nu conduci o echipa si esti o persoana care se organizeaza singura, fara a depinde de altii. Managerul de la Human Synergistics ne precizeaza: "E mai usor sa te organizezi singur, fara sa depinzi de nimeni."
In cazul in care poti alege tu cand si cum vei lucra pentru a-ti indeplini obiectivele, este foarte bine sa nu te lasi distrasa de nimic si sa nu te sfiesti sa le ceri ajutorul celor din jur!