Conform unui studiu realizat la University of California, atunci când curiozitatea este stimulată, creierul răspunde pregătindu-se pentru a învăţa despre subiectul care a trezit curiozitatea, împreună cu alte informaţii conexe.
"În orice zi, întâlnim un baraj de informaţii noi", explică Charan Ranganath, psiholog de la University of California. "Însă chiar şi oamenii cu o memorie bună îşi vor aminti doar o mică parte din ceea ce s-a întâmplat în urmă cu două zile."
Ranganath a vrut să afle de ce unele informaţii sunt asimilate şi altele uitate, aşa că o echipă de cercetători au folosit 19 subiecţi pentru a studia întrebări precum "Ce single al celor de la Beatles a rezistat cel mai mult în topuri?" sau "Ce înseamnă termenul "dinozaur", de fapt?". Subiecţii au fost notaţi în funcţie de curiozitatea manifestată în ceea ce priveşte aflarea răspunsului. Întrebările au fost apoi împărţite în două categorii: cele care au prezentat interes şi cele care nu au prezentat interest.
Subiecţii au fost rugaţi să mai studieze încă o dată întrebările, în timp ce echipa de cercetători analiza activitatea cerebrală.
În timpul procesului de scanare, participanţii vedeau o întrebare, aşteptau 14 secunde, după care le era arătată o fotografie a unui individ care nu avea legătură cu subiectul, fără alte explicaţii, înainte de a li se oferi răspunsul la acea întrebare.
La final, memoria le-a fost testată, iar cercetătorii au dorit să afle dacă subiecţii au reţinut atât răspunsurile, cât şi fotografiile care nu aveau legătură cu subiectul respectiv.
Rezultatele studiului au arătat că atunci când subiecţii se arătau interesaţi de o întrebare, reuşeau să îşi amintească atât răspunsul, cât şi imaginea asociată acestuia. Testul de memorie a fost repetată la o zi după experiment, iar rezultatele au fost confirmate.
Concluzia: Curiozitatea pregăteşte creierul pentru a învăţa şi memora mult mai multe informaţii.