Experienta clinica a cazurilor de infertilitate pare sa argumenteze ideea de fuga – aici fuga este vazuta ca o incapacitate de a ramane intr-un anumit loc, de a se mentine intr-o relatie data. Sarcina este capacitatea femeii de a tine, de a pastra, de a sta cu un copil, cu o stare. "A tine (copilul)" este starea care pare sa descrie situatia femeii insarcinate.
Putem oare sa consideram ca impactul inconstientului este suficient de mare pentru a justifica infertilitatea? Putem considera ca exista coordonate care sa situeze in sfera psihologicului, a inconstientului aceasta situatie. Formula utilizata de medici – cauze necunoscute sau putin exprimate pare sa ne conduca cu usurinta la aceasta ipoteza. Daca nu putem explica prin realitate, atunci putem explica prin inconstient. Este o situatie frecventa care se intalneste in oricare situatie data.
Starea de infertilitate ca stare de incapacitate de "tinere" se raporteaza la afecte, la propriile ganduri, la propriile trairi. De asemenea, infertilitatea se raporteaza la relatia cu barbatul care este investit cu capacitatea de infertilizare. Un barbat investit cu aceasta capacitate este o componenta importanta. Aceasta investire este una psihologica si nu una reala. Copilul, sarcina exista, in plan fantasmatic, inaintea existentelor lor reale. Aceasta investire fantasmatica a barbatului si existenta copilului fantasmat sunt componente importante in situatia de infertilitate. In absenta acestor doua trasaturi psihologice, nu se poate realiza o sarcina. Este ca si cum mama nu poate sa fie interior mama. Putem vorbi, oare, de o parentalitate moarta in aceste cazuri?
In acest context, vorbim despre necesitatea analizei legaturii si investirii. Tratarea infertilitatii devine un tratament al legaturii si investirii. Prin tratarea legaturii este vorba despre ceea ce reprezinta sotul, parintii, a legaturilor actuale si a celor trecute. Iar prin tratarea investirii ma refer la feminin si masculin, la sexualitate si maternitate.
Iar daca insotim aceste lucruri cu un tratament medical, succesul fertilitatii poate sa apara. De multe ori in situatia aceasta de infertilitate, vorbim despre detasarea problemei de continut. Este ca si cum nu mai conteaza copilul, ci infertilitatea. Devine o lupta in sine prin care se contureaza, o asezare a prioritatilor unei familii, unei femei.
Implicarea psihologicului in situatiile de infertilitate este majora. Tratarea egala si concomitenta a corpului si a psihicului consider ca este solutia in aceasta situatie. In cazul terapiei de cuplu, ea se apropie de final atunci cand apare o sarcina. Acolo este exclusiv psihologicul, aici este mai complex iar senzatia de amestec a corpului cu psihicul este importanta pentru cele aflate in aceasta situatie.