Cezar Pârlog este publicist şi scriitor de proză scurtă, blogger la Adevărul și editorialist la 24 FUN, unde semnează articole din genurile comedy, eveniment, societate, stil de viață, cărți, filme etc., în toate fiind prezent un umor fin și foarte captivant, care te îndeamnă să revii și să urmăreşti noutățile. A debutat în 2014 cu volumul Flori, fete, fiţe sau băieţi, Editura Tracus Arte (Premiul Naţional „Vasile Voiculescu”, 2015). În 2014 a primit premiul „Marin Preda” şi premiul revistei „Luceafărul de dimineaţă”. În 2016 apare Life stuff sau Învăţături pentru Andreea, Editura Tracus Arte.
Despre Flori, fete, fiţe sau băieţi Alexandru Petria apreciază că: „Lui Cezar Pârlog nu i se poate reproșa că nu cunoaște viața, cum gândesc semenii din medii sociale diferite. Prin varietatea abordărilor, această carte seamănă cu o picătură de mercur scăpată pe podea, îți pune la încercare atenția. Vă invit s-o citiți, zic că merită.”
Referitor la Life stuff sau Învăţături pentru Andreea, Răzvan Voicu spune, într-o cronică din revista România Literară, că „Îmi place mult în Life stuff, bine ascunsul palier polemic al cărţii. Sub polemica superficială „civică”, à la Facebook, la adresa realităţii, se ascunde o alta, profundă, de factură literară. Cezar Pârlog scrie un text care, pe un palier, satisface gustul generaţiei sale (egografie, simulacre, marginalitate, tragic al derizoriului etc.), iar pe altul, de adâncime, îl subminează.
Fără multă publicitate, Cezar Pârlog a început un drum în proza noastră de azi, cu maturitate şi cu o prospeţime a viziunii care-l evidenţiază în peisajul, altminteri, destul de şters al auto-ficţiunii şi mizerabilismului (pardon: minimalismului!) contemporan. Life stuff e un volum captivant, inteligent alcătuit şi bine scris, care confirmă traseul ascendent al autorului.”
În 2017 suntem răsfăţaţi cu Electric puzzle, apărută la Editura Neuma, despre care autorul spune că reprezintă „O mulţime de piese conectate la o unică sursă de curent. „Un curent alternativ, sugerînd parcursul sinusoidal al existenţei noastre.” Un mozaic de „chestii de viaţă”. Scurt, dur, tăios, amuzant. De căutat şi de citit.”
Iar Horia Gârbea observă pe coperta cărții: „Am remarcat la Cezar Pârlog, de la primele povestiri pe care i le-am citit, pofta de a scrie și de a descrie lumea. Cred că apetitul acesta îl definește structural ca romancier. Micile fragmente din „puzzle”, pe care cei vechi îl numeau „vitraliu”, sau mozaic, compun o imagine unică și coerentă. Diferența este că autorul de vitralii, artistul, pornește de la imaginea finală șlefuind bucățelele de sticlă, iar jucătorul de puzzle are piese prestabilite de altcineva din care vrea să facă întregul. Prozatorul nostru se distribuie, cu modestie nejustificată, în rolul celui de al doilea. De fapt, eu sunt sigur că vocația și talentul său îl recomandă pentru poziția celui dintâi, a artistului. ”
Povestea cărții este de găsit aici: http://adevarul.ro/cultura/carti/simonei-1_5944ea615ab6550cb8397c99
Cartea a avut lansarea la cea de a 6-a ediție a fEstivalului de cArte și muzică LIBRIS Brașov, ce s-a desfășurat în perioada 13 - 16 iulie 2017 în Piaţa Sfatului, avându-i ca invitați pe Adrian Lesenciuc, Preşedintele Filialei Braşov a Uniunii Scriitorilor din România şi scriitorul Cătălin Stanciu, care a remarcat faptul că deși textele din carte au fost scrise, în forma lor originală, pentru diverse bloguri și ziare, cartea nu este o colecție de articole ci un veritabil volum de proză scurtă, debordând de umor și satiră, găsită la tot pasul în societatea urbană zugrăvită de autor.
Parcurgând cele 94 de istorisiri, amuzate chiar din titlurile lor – de la „Ceferistu' și bondarul”, la „«Din dragoste». Fără Mircea Radu” și până la „Mici frustrări pisicești”, nu ai cum să nu observi descrieri amănunțite de situații, locuri sau personaje, făcute în cuvinte puține, ceea ce demonstrează talentul scriitorului și plăcerea de a aduce zâmbete cititorului, fără prea mari eforturi.
Miezul povestirilor pare să fie unul inspirat din realitatea prezentă sau cea dintr-un trecut apropiat și el este apoi dezvoltat cu un umor subtil, rezultând astfel scrieri aparte față de ceea ce întâlnim în mod curent.
Și, ca să vă stârnesc și mai tare curiozitatea, vă propun ultima parte a poveştii „Molia și scriitorul”:
„O femelă de Opodiphtera eucalypti trece de uşa deschisă şi intră în sufragerie. Paf! paf! puf! răsună ecoul palmelor în camera aproape goală. Nu, nu spre pat! Mergi la geam!
- Uşa, închide uşa spre bucătărie!
Paf! paf! Îmi pare rău, trebuie. Vezi şi tu cît e de rea. Paf! Ustură... Te rooog. Puf! Paf! Bleah! Iartă-mă!
- Gata, mami, uite, poţi fi mîndră de mine.
- Pleacă cu scîrboşenia aia de-aici!
Avea dreptate bietul Kozol ăla: alege bătălii destul de mari ca să conteze şi destul de mici ca să le poţi cîştiga.
- Oare ţi-am spus cît te iubesc?
- Lasă vrăjeala, că nu ţine. Ţi-am lăsat urzicile în chiuvetă. Şi vezi că nu mai sînt mănuşi.”
Nu îmi rămâne decât să vă invit, azi, de Ziua Iubitorilor de Carte, să citiți volumul, pentru a descoperi singuri stilul plin de haz al lui Cezar Pârlog.
Credit foto: Mircea Tomescu